De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties."— Transcript van de presentatie:

1 Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties

2 De Quiz, in te zetten als: -Introductie -Opwarmer voor het thema energie -Toelichting bij renovaties -Binding van mensen, bv bij nieuwbouw -Maar ook bij themabijeenkomsten/opendagen over financiering -Of inleiding bij thema duurzaamheid voor eigen medewerkers

3 Terugkerende (stijgende) lasten Woonlasten verlichting Inspelen op eigen huurverhoging Inspelen op stijgende energieprijzen

4 Verlagen woonlasten studenten. Wedstrijd tussen 6 – 10 - 12 studentenwoningen Doel is om 10% of meer energie te besparen. Maken gebruik van EMS App ontwikkeld. Iedere maand krijgt een thema bv. koken. De maandprijs heeft betrekking op het thema, bijvoorbeeld uit eten met het hele huis.

5 Vooraf bij renoveren Renovatie naar label B; Het behalen van 70% deelname, voor een renovatie met huurverhoging; Maximale resultaat uit je renovatie.

6 Plaatsen dubbelglas en warmtemeters. Huurders opleiden tot energieadviseur. Individueel energieadvies + toelichting op de maatregelen + vragen van een handtekening voor wel of niet akkoord. Geen klachten van bewoners. Geen 70%, wel tevreden huurders!

7 Na afloop als de renovatie klaar is Nieuwe maatregelen zijn aangebracht. Maatregelen toelichten. Wat kun je zelf doen?

8 Renovatie van F naar label B; Van gezamenlijke CV naar individueel. Geiser eruit. Bewoners/reïntegranten opleiden tot energiecoach, energieadvies + extra toelichting nieuwe maatregelen.

9 Contact huurder Informeren bewoners omtrent energie. Positief contact met bewoners. Meer en beter contact met huurder.

10 Doelstelling:25% van de huurders bereiken Medewerkers Woonschakel opgeleid voor huis aan huis advies en workshops Wedstrijd georganiseerd Zowel huurders als medewerkers heel enthousiast Natuurlijke momenten om mensen te benaderen, liefst face-to-face

11 Nul op de meter Op solo-initiatief van de corporaties zelf Of bijvoorbeeld vanuit de stroomversnelling Een huis kun je berekenen…. het gedrag van mensen niet!

12 Energierekening inleveren voor nul op de meter/passiefwoning Concept is natuurlijk mooi Energierekening is onbekend! Eerst aandacht voor de rekening, waar bestaat hij uit, wat betaal je eigenlijk, wat kreeg je terug?

13 Uit de praktijk: Vragen aan elkaar in 2-tallen: Zit je hoog of laag ten opzichte van het gemiddelde verbruik in Nederland? Kreeg je terug of moest je bij betalen? Hoeveel betaal je per maand? Hoeveel verbruik je zowel gas/elektra? Heb je dag en nachtstroom? (weet je het heel zeker)? Heb je bepaalde verwachtingen van je energieverbruik, gaat het om hoog of omlaag in de toekomst?

14 Vivare leverde bijna een jaar geleden 8 energie neutrale woningen op. Er bleek veel discussie over wat energie neutraal was. Energieworkshop om te laten zien wat je met gedrag kunt doen.

15 Stukje praktijk uit de workshop! Hoe duur is je gedrag eigenlijk? In vier groepjes verdelen. De rode tekst kaartjes zijn de categorieën. Leg de apparaten in de juiste categorie.

16 Nieuwe trigger Als milieu, toekomst/kinderen, geld en comfort niet werkt, doe het dan voor iets of iemand anders!

17 Voor wie doe jij het? 4 basisscholen 90 gezinnen gingen besparen Energieworkshops en energiecoaches Eneco doneerde het bespaarde bedrag aan de vier scholen Besparing in 7 maanden € 30.000,-

18 Stukje praktijk uit de workshop! Overstappen leeft! Zichtbaar maken hoe energieleveranciers te werk gaan. Advertentie van Greenchoice Advertentie van Oxio

19 Stukje praktijk uit de workshop! Overstappen leeft! Zichtbaar maken hoe energieleveranciers te werk gaan. Advertentie van Greenchoice Advertentie van Oxio

20 Samengevat Duurzaamheidsdoel stellingen halen. Daling vaste lasten, minder wanbetalers. Renoveren wordt eenvoudiger met betere resultaten. Betere contacten met huurders.

21 Meer weten of een keertje sparren? Imke Tegels 030 635 89 15 tegels@sme.nl www.spaarjeenergie.nl


Download ppt "Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties."

Verwante presentaties


Ads door Google