Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndrea Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
2
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
3
Doel experimentele doorlopende leerroutes vmbo-mbo Aantrekkelijkheid beroepsonderwijs vergroten, via: Uitdagende, meer doelmatige en waar mogelijk versnelde leerroutes Betere doorstroming vmbo-mbo Minder uitval
4
Ter inspiratie: twee leerlingprofielen
5
Kenmerken routes Vakmanschaproute vmbo basis en kader alle sectoren CSPE en examen sectorvakken niet verplicht diploma mbo 2 alle domeinen Technologieroute vmbo gl en tl techniek, technologie in GL volledig vmbo examen + diploma diploma mbo 4 topsectoren = techniek, innovatief groen Beide routes Start derde leerjaar vmbo - BOL en BBL - Geïntegreerd onderwijsprogramma – versnelling mogelijk – vakken gespreid afsluiten Samenwerkingsovereenkomst (met o.a. terugvaloptie voor de deelnemer) Reguliere bekostiging
6
Waarom deelnemen? Ruimte voor regionale inkleuring. Focus op: Doelgroep Regionale arbeidsmarkt Doelmatig aanbod bij dalende leerlingaantallen ……
7
Aanvragen experimenten Schooljaar 2014-2015: aangevraagd 2013 Schooljaar 2015-2016; 1 t/m 31 oktober 2014: tenminste één vmbo-school + mbo-instelling Per route en combinatie sector & domein één aanvraag indienen
8
Stand van zaken 2014-2015 Veel animo Verhouding vakmanschap – technologie Veel techniek Regionale spreiding Bilaterale / regionale samenwerkingsverbanden
9
Ondersteuning experimenten Netwerk (ondersteuning) Helpdesk DUO Leerlingprofielen Leerplankaders voor beide routes Digitaal platform PLEIO Betrokkenheid inspectie(s) Monitor
10
Voorbereiding aanvragen www.duo.nl/zakelijk ico@duo.nl Regionale voorlichtingsbijeenkomst en Adviesgesprekken
11
Tessa van Dorp t.vandorp@minocw.nl t.vandorp@minocw.nl Saskia Frenken Saskia.frenken@duo.nl Dorin Bolkesteijn Dorin.bolkesteijn@duo.nl 14 maart 2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.