De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen."— Transcript van de presentatie:

1 Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen

2 Programma  Organisatie  Opdrachten  Stage  Demonstraties van…  Ingebracht punt  College over actualiteit / vernieuwing  ANW  Technasium  Voor de volgende keer: NiNa lezen

3 Twee colleges vernieuwingen / actualiteit  Vandaag de rol van vaardigheden:  ANW  Technisch Ontwerpen / Technasium  Volgende keer de rol van contexten, en integratie van vakken:  NiNa  NLT

4 Voorbeeld 1: ANW Wat heeft dit met natuurkunde te maken? Betrouwbare thuistest voor mannelijke vruchtbaarheid (nov. 2011) Met een nieuwe fertility chip van de Universiteit Twente kunnen mannen straks gewoon thuis de kwaliteit van hun sperma testen. Het miniatuur vruchtbaarheidslaboratorium in postzegelformaat kan de zaadcellen tellen én hun beweeglijkheid vaststellen. Onderzoekster Loes Segerink won al verschillende prijzen voor de ontwikkeling. Zo zou de thuistester er uit kunnen zien. De chip wordt er rechtsonder ingeschoven. Het is de bedoeling dat Segerinks chip het hart gaat vormen van een eenvoudig en compact thuistestsysteem voor sperma. De chip doet daarbij de meting, een handzaam apparaatje presenteert de uitslag. Hoewel iedere nieuwe meting een nieuwe chip vereist, is het de bedoeling dat het een alleszins betaalbare methode gaat worden. Twentse chip neemt zaad de maat

5 Een uitgangspunt bij het formuleren van de Tweede fase  de leerstof die alle leerlingen aangeboden wordt, is breed en bevat zowel alfa-, bêta- als gamma-elementen; (tweede fase vernieuwd deel 2; Stuurgroep Profiel Tweede Fase, okt. 1994)

6 Criteria bij de invoering van ANW  algemeen vormend, de leerling moet de wetenschapsbijlage kunnen lezen  een beeld scheppen van de ontwikkeling (verleden, heden, toekomst) van de natuurwetenschappen  ervaren dat wetenschap mensenwerk is  maatschappelijke en culturele context van natuurwetenschap  aansluiten bij de basisvorming

7 Vak was tot 2007onderdeel van het gemeenschappelijke deel  dus voor alle leerlingen  nu afhankelijk van stroom / profiel / school

8 Uitwerking in domeinen  Domein A: Vaardigheden  Domein B: Analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van de mensen  Domein C - F: Vakinhoudelijk  Leven, Biosfeer, Materie, Zonnestelsel en heelal

9 Domein B: Analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van mensen  Kennisvorming  Toepassing van kennis  Reflectie en analyse

10 Eigenlijk: “de vier vragen”  Waar haal je kennis vandaan?  Hoe gebruik je kennis?  Hoe weet je dat iets waar is?  Mag alles wat kan?

11 Praktisch kader  Voorheen: Havo en Vwo  Nu (sinds 2007)  Vwo 120 slu  Eventueel: Havo, 120 slu (schoolkeuze: over BINAS verdeeld, of apart)  Het schoolexamen heeft betrekking op:  de domeinen A en B;  uit ten minste drie van de vier overige domeinen tenminste één subdomein;  indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.

12 Schoolexamen  Dus geen Centraal Schriftelijk  Dit is nieuw en vreemd voor exacte docenten

13 Toetsing  Schriftelijke toetsen (theorie?)  Praktische opdrachten  vaardigheden als reflectie middels verslag, discussie, etc.  niet mening maar motivatie is belangrijk  Handelingsdeel  bezoek, excursie  maar ook debat etc.

14 Discussie  De vraag is dan: welk nut heeft een vak als ANW?

15 Voorbeeld 2: Technasium – Wat is dat?  Start in 2003  “Plus-scholen”  Aandacht voor bèta en techniek  Meer zicht op beroepen en praktijk  Leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid  Profilering scholen Bron: Elsevier-artikel “Goed is niet goed genoeg”

16 Kenmerken  Vanaf klas 1 tot 5/6 Havo/Vwo  Ontwerpen & onderzoeken  Authentieke opdrachten  Bedrijven & organisaties  Van vraag naar projectopdracht  Delen met andere technasia  Leerlingen werken in groepen  Docent begeleidt = coach  Technasium werkplaats  Afsluiting met schoolexamen  Voorwaarden “Technasium”-predikaat >> 50 Technasia Werken samen in regionetwerken

17 Technasium-voorbeeldopdrachten  Ontwerp een huis voor de chimps  Gastransport van Noorwegen > UK  Bedenk een hippe caravan  Ontwerp een spoorwegovergang

18 Technisch ontwerpen  Is een belangrijk onderdeel van het Technasium  Maar ook van het vak NLT (zie volgende keer)  Komt ook terug in bijvoorbeeld het vak natuurkunde  Is hetzelfde als onderzoek doen?  Maar dan anders?

19 Aanschouwlijk Technasium  Technasium op het Werkman in Groningen  http://www.youtube.com/watch?v=DeXKN2t5dZ8 http://www.youtube.com/watch?v=DeXKN2t5dZ8  Technasium in de dierentuin  http://www.youtube.com/watch?v=RZ_xHMfCepM&feature=fvsr http://www.youtube.com/watch?v=RZ_xHMfCepM&feature=fvsr  Technasium: dominoday  http://www.youtube.com/watch?v=3AxKIyZT_gQ http://www.youtube.com/watch?v=3AxKIyZT_gQ

20 De ontwerpcirkel

21 En de verschillen met onderzoek

22 Een ontwerpopdracht: programma van eisen  De opdrachtgever en de gebruikers stellen eisen aan het product. De ontwerper zelf draagt ook bij aan het formuleren van eisen zoals materiaalkeuze, kosten, fabricagemogelijkheden enz. Het programma van eisen (PvE) is een lijst met eisen waaraan het te ontwerpen product moet voldoen. Naast de eisen zijn er ook vaak wensen die minder dwingend zijn.  Als deze lijst goed en helder is geformuleerd, heb je een instrument waarmee je de kwaliteit van je eindproduct kunt beoordelen.  Functionele eisen  Gebruiksvriendelijkheid  Veiligheid  Milieu

23 De opdracht: bagage vervoermiddel  Verkopers van kampeerhal De Vrijbuiter in Roden krijgen steeds vaker van klanten de vraag of er ook een handig rugzakje bestaat voor een trip naar een grote stad, zoals Barcelona, New York of Moskou. De verkopers merken dat deze klanten iets anders willen dan mensen die de natuur in trekken. Ze nemen andere spullen mee en ze stellen andere eisen dan natuurliefhebbers.  Er zijn ook klanten die nare verhalen vertellen. Ze zijn bestolen en hun rugzak bood onvoldoende bescherming tegen de gehaaide stadsdieven. De toeristen merken dat de kleine criminaliteit in veel steden erg hoog is.  Tijdens een gezamenlijk overleg hebben verkopers en management geconcludeerd dat de bestaande dagrugzakjes niet geschikt zijn voor stedenreizen. De directie heeft besloten om een nieuwe rugzak op de markt te brengen onder het eigen merk: Vrijbuiter Outdoor. Zo’n dagrugzak die helemaal apart gemaakt is voor gebruik in steden bestaat nog niet. Daarom heeft De Vrijbuiter aan de ontwerpafdeling gevraagd een idee te bedenken.

24 Morfologisch schema  Voor ons Programma van eisen werken we een morfologisch schema uit.  Brainstorm voor elke eis alle mogelijke oplossingen  Combineer mogelijke oplossingen tot een alternatief ontwerp

25 Beschouwing  Geven we leerlingen liever Natuurkunde?  Of net zo lief ANW of O&O?

26 Voor de volgende keren  Volgende keer: presentatie van de coach proef  De keer erna: Actualiteit (inhoudelijk)  NiNa  NLT  Willen jullie een NiNa-module downloaden, en deze bestuderen?  Te vinden op: http://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatiehttp://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatie

27 Voor de keer erna  Actualiteit (inhoudelijk)  NiNa  NLT  Willen jullie een NiNa-module downloaden, en deze bestuderen?  Te vinden op: http://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatiehttp://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatie


Download ppt "Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen."

Verwante presentaties


Ads door Google