Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosa Janssens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Vernieuwingen I: ANW / Technisch Ontwerpen / Technasium Henk Pol en Jan van der Veen
2
Programma Organisatie Opdrachten Stage Demonstraties van… Ingebracht punt College over actualiteit / vernieuwing ANW Technasium Voor de volgende keer: NiNa lezen
3
Twee colleges vernieuwingen / actualiteit Vandaag de rol van vaardigheden: ANW Technisch Ontwerpen / Technasium Volgende keer de rol van contexten, en integratie van vakken: NiNa NLT
4
Voorbeeld 1: ANW Wat heeft dit met natuurkunde te maken? Betrouwbare thuistest voor mannelijke vruchtbaarheid (nov. 2011) Met een nieuwe fertility chip van de Universiteit Twente kunnen mannen straks gewoon thuis de kwaliteit van hun sperma testen. Het miniatuur vruchtbaarheidslaboratorium in postzegelformaat kan de zaadcellen tellen én hun beweeglijkheid vaststellen. Onderzoekster Loes Segerink won al verschillende prijzen voor de ontwikkeling. Zo zou de thuistester er uit kunnen zien. De chip wordt er rechtsonder ingeschoven. Het is de bedoeling dat Segerinks chip het hart gaat vormen van een eenvoudig en compact thuistestsysteem voor sperma. De chip doet daarbij de meting, een handzaam apparaatje presenteert de uitslag. Hoewel iedere nieuwe meting een nieuwe chip vereist, is het de bedoeling dat het een alleszins betaalbare methode gaat worden. Twentse chip neemt zaad de maat
5
Een uitgangspunt bij het formuleren van de Tweede fase de leerstof die alle leerlingen aangeboden wordt, is breed en bevat zowel alfa-, bêta- als gamma-elementen; (tweede fase vernieuwd deel 2; Stuurgroep Profiel Tweede Fase, okt. 1994)
6
Criteria bij de invoering van ANW algemeen vormend, de leerling moet de wetenschapsbijlage kunnen lezen een beeld scheppen van de ontwikkeling (verleden, heden, toekomst) van de natuurwetenschappen ervaren dat wetenschap mensenwerk is maatschappelijke en culturele context van natuurwetenschap aansluiten bij de basisvorming
7
Vak was tot 2007onderdeel van het gemeenschappelijke deel dus voor alle leerlingen nu afhankelijk van stroom / profiel / school
8
Uitwerking in domeinen Domein A: Vaardigheden Domein B: Analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van de mensen Domein C - F: Vakinhoudelijk Leven, Biosfeer, Materie, Zonnestelsel en heelal
9
Domein B: Analyse en reflectie met betrekking tot natuurwetenschap, techniek en de rol van mensen Kennisvorming Toepassing van kennis Reflectie en analyse
10
Eigenlijk: “de vier vragen” Waar haal je kennis vandaan? Hoe gebruik je kennis? Hoe weet je dat iets waar is? Mag alles wat kan?
11
Praktisch kader Voorheen: Havo en Vwo Nu (sinds 2007) Vwo 120 slu Eventueel: Havo, 120 slu (schoolkeuze: over BINAS verdeeld, of apart) Het schoolexamen heeft betrekking op: de domeinen A en B; uit ten minste drie van de vier overige domeinen tenminste één subdomein; indien het bevoegd gezag daarvoor kiest: andere vakonderdelen, die per kandidaat kunnen verschillen.
12
Schoolexamen Dus geen Centraal Schriftelijk Dit is nieuw en vreemd voor exacte docenten
13
Toetsing Schriftelijke toetsen (theorie?) Praktische opdrachten vaardigheden als reflectie middels verslag, discussie, etc. niet mening maar motivatie is belangrijk Handelingsdeel bezoek, excursie maar ook debat etc.
14
Discussie De vraag is dan: welk nut heeft een vak als ANW?
15
Voorbeeld 2: Technasium – Wat is dat? Start in 2003 “Plus-scholen” Aandacht voor bèta en techniek Meer zicht op beroepen en praktijk Leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid Profilering scholen Bron: Elsevier-artikel “Goed is niet goed genoeg”
16
Kenmerken Vanaf klas 1 tot 5/6 Havo/Vwo Ontwerpen & onderzoeken Authentieke opdrachten Bedrijven & organisaties Van vraag naar projectopdracht Delen met andere technasia Leerlingen werken in groepen Docent begeleidt = coach Technasium werkplaats Afsluiting met schoolexamen Voorwaarden “Technasium”-predikaat >> 50 Technasia Werken samen in regionetwerken
17
Technasium-voorbeeldopdrachten Ontwerp een huis voor de chimps Gastransport van Noorwegen > UK Bedenk een hippe caravan Ontwerp een spoorwegovergang
18
Technisch ontwerpen Is een belangrijk onderdeel van het Technasium Maar ook van het vak NLT (zie volgende keer) Komt ook terug in bijvoorbeeld het vak natuurkunde Is hetzelfde als onderzoek doen? Maar dan anders?
19
Aanschouwlijk Technasium Technasium op het Werkman in Groningen http://www.youtube.com/watch?v=DeXKN2t5dZ8 http://www.youtube.com/watch?v=DeXKN2t5dZ8 Technasium in de dierentuin http://www.youtube.com/watch?v=RZ_xHMfCepM&feature=fvsr http://www.youtube.com/watch?v=RZ_xHMfCepM&feature=fvsr Technasium: dominoday http://www.youtube.com/watch?v=3AxKIyZT_gQ http://www.youtube.com/watch?v=3AxKIyZT_gQ
20
De ontwerpcirkel
21
En de verschillen met onderzoek
22
Een ontwerpopdracht: programma van eisen De opdrachtgever en de gebruikers stellen eisen aan het product. De ontwerper zelf draagt ook bij aan het formuleren van eisen zoals materiaalkeuze, kosten, fabricagemogelijkheden enz. Het programma van eisen (PvE) is een lijst met eisen waaraan het te ontwerpen product moet voldoen. Naast de eisen zijn er ook vaak wensen die minder dwingend zijn. Als deze lijst goed en helder is geformuleerd, heb je een instrument waarmee je de kwaliteit van je eindproduct kunt beoordelen. Functionele eisen Gebruiksvriendelijkheid Veiligheid Milieu
23
De opdracht: bagage vervoermiddel Verkopers van kampeerhal De Vrijbuiter in Roden krijgen steeds vaker van klanten de vraag of er ook een handig rugzakje bestaat voor een trip naar een grote stad, zoals Barcelona, New York of Moskou. De verkopers merken dat deze klanten iets anders willen dan mensen die de natuur in trekken. Ze nemen andere spullen mee en ze stellen andere eisen dan natuurliefhebbers. Er zijn ook klanten die nare verhalen vertellen. Ze zijn bestolen en hun rugzak bood onvoldoende bescherming tegen de gehaaide stadsdieven. De toeristen merken dat de kleine criminaliteit in veel steden erg hoog is. Tijdens een gezamenlijk overleg hebben verkopers en management geconcludeerd dat de bestaande dagrugzakjes niet geschikt zijn voor stedenreizen. De directie heeft besloten om een nieuwe rugzak op de markt te brengen onder het eigen merk: Vrijbuiter Outdoor. Zo’n dagrugzak die helemaal apart gemaakt is voor gebruik in steden bestaat nog niet. Daarom heeft De Vrijbuiter aan de ontwerpafdeling gevraagd een idee te bedenken.
24
Morfologisch schema Voor ons Programma van eisen werken we een morfologisch schema uit. Brainstorm voor elke eis alle mogelijke oplossingen Combineer mogelijke oplossingen tot een alternatief ontwerp
25
Beschouwing Geven we leerlingen liever Natuurkunde? Of net zo lief ANW of O&O?
26
Voor de volgende keren Volgende keer: presentatie van de coach proef De keer erna: Actualiteit (inhoudelijk) NiNa NLT Willen jullie een NiNa-module downloaden, en deze bestuderen? Te vinden op: http://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatiehttp://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatie
27
Voor de keer erna Actualiteit (inhoudelijk) NiNa NLT Willen jullie een NiNa-module downloaden, en deze bestuderen? Te vinden op: http://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatiehttp://www.nieuwenatuurkunde.nl/documentatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.