Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie de Veen Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens
2
ROL in het kort LEANTHEORIE U Alleen doen wat waarde toevoegt voor de klant Denken in processen Voorkomen van verspillingen Continu kijken hoe het beter kan Eigen winkel runnen Werken vanuit je eigen kracht Open geest ratio, kennis, meten is weten, inhoud, feiten Open hart relatie, zonder oordeel luisteren vanuit de ander Open wil drive, wat raakt mij en de ander en welke bijdrage wil/kan ik leveren
3
Waarom ROL vanuit externe ontwikkelingen We leven in een andere tijd Wegvallen van oude vanzelfsprekendheden, verzorgingsstaat, ‘natuurlijk’ gezag Drievoudige decentralisatie van rijk naar gemeenten Overheveling van taken van AWBZ naar WMO, Jeugdzorg en ‘werken naar vermogen’ Burgers worden aangesproken op zelfredzaamheid Vraagt een andere opstelling van instellingen echt luisteren, macht geven aan burgers, minder sturen op regel Ontwikkelingen in maatschappelijke organisaties Minder managers, minder regels, snelle ontwikkeling ICT; Legitimiteit bestuur/leiderschap staat te discussie; Spanning medewerkers vaste en tijdelijk contracten; Op zoek naar identiteit (waar zijn wij voor); Druk op de kosten. Bron: artikel ‘De improvisatieorganisatie’,uit Kwaliteit in Bedrijf’, okt. ’13
4
Waarom ROL vanuit de organisatie Waar zijn de managers druk mee? Productieafspraken met Zorgkantoor Patient-outcome financiering HKZ-certificering Strategisch beleid Zorgplanprocedures KPI’s, Beleids- en PDCA-cyclus Vastgoedbeheer en NHC Humen resourse management Verzuimbegeleiding Wet Poortwachter Langer termijn personeelsplanning Klant- en medewerkers - tevredenheidsonderzoeken Wat speelt er op de locaties? Teamleider/team ‘Hoe krijgen we het rooster rond Te hoog verzuim Te hoge werkdruk We staan in het rood Er is nergens meer geld voor Wat hebben ze in Assen nu weer bedacht Cliënten/verwanten ‘Ze ‘luisteren niet naar ons’ Ze doen toch wat ze zelf willen Er is geen tijd meer voor leuke activiteiten Veel administratie, minder tijd voor begeleiding Wat blijft er aan de strijkstok hangen in Assen Wat heeft Jan van de Vennenweg hieraan?
5
Waar gaat het in essentie om?
6
Medezeggenschap
7
LEAN een inspirerende en uitnodigende methodiek om samen te werken aan continu verbeteren
8
De Drie Pijlers van ROL vanuit LEAN Houding&Gedrag Manier van leidinggeven Ook persoonlijk leiderschap Wat willen we bereiken op de locatie? Hoe sturen we? Continu verbeteren Hoe zijn de processen geregeld? Hoe kan het handiger? Wat doe je en waarom?
9
‘Anders kijken, anders denken, anders doen’
10
Anders kijken – denken - doen 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Denken in processen 3.Voorkomen van verspillingen
11
Anders kijken – denken - doen 4.Continu denken hoe het beter kan 5.Eigen winkel runnen 6.Werken vanuit je eigen kracht
12
Theorie U Oordeel Cynisme Angst Vraagstuk/probleem Zich aandienende oplossing Prototypen samen vorm geven Genererend luisteren Aanvaarden zoals het is Gericht luisteren nieuwe inzichten Empathisch luisteren luisteren vanuit de ander Uitkristalliseren visie en intentie Downloaden patronen herhalen In praktijk brengen waarde toevoegen
13
‘Anders kijken, ander zijn, anders doen’ Kernkwaliteiten van het denken Kernkwaliteiten van het willen Kernkwaliteiten van het voelen Rationeel, praktisch, wat er feitelijk toe doet Vanuit visie, passie ‘wat ik ten diepste belangrijk vind’ Op relatie gericht, sfeergevoelig, ‘het moet goed voelen tussen ons’
14
Hoe ziet een uitrol eruit?
15
ROL-instrumenten Dienst in kaart brengen Verspillingen opzoeken 0-meting uitzetten Klokken van verspillingenMeting medezeggenschap cliënten
16
ROL-instrumenten MindmapVisgraat
17
5 S-model
18
Kaizen – 7 stappen naar geborgde oplossingen
20
KEEK OP DE WEEK Goed Leven: Wat gaat goed? Wat zijn knelpunten Mooi Werk: Wat gaat goed? Wat zijn knelpunten Financieel Gezond: Wat is het belangrijkste punt uit de financiële rapportage Financiële meevaller? Financiële tegenvaller ?
21
Continu Verbeterplan van …. Locatieraad leden: Opgesteld op: Evaluatiedatum: Stip op de muur, vastgesteld op: Goed leven: Mooi werk: Financieel gezond: Deel 1: doelen voor het komende kwartaal GOED LEVEN: Verbeterpunt: Eigenaar : Aanpak: Wie/wat hierbij nodig: Resultaat: MOOI WERK: Verbeterpunt: Eigenaar: Aanpak Wie/wat hierbij nodig: Resultaat: FINANCIEEL GEZOND: Cliëntbezetting ureninzet verzuim/afwezigheid budgetbeheer Verbeterpunt: Eigenaar: Aanpak Wie/wat hierbij nodig: Resultaat:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.