Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Advertisements

Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Workshop Relationele en seksuele vorming
Onderwijspsychologie
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
RSV op school Jan Van Parijs.
Belang van gehechtheid
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Jongvolwassene (Adolescent)
Methodische vaardigheden
Ontwikkelingspsychologie
KERST 2014 VAN DROOM NAAR WERKELIJKHEID?.
Ontwikkelingsfasen: kwetsbaarheden en beschermende factoren Hoe vertel ik het aan mijn kinderen Als een vader of moeder kanker heeft vakgroep medische.
Management en leidinggeven
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
opvoeden en pedagogiek
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Psychologieles 4 lesweek 4
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
EENS VERSLAAFD, ALTIJD VERSLAAFD ???? !!!! EENS VERSLAAFD, ALTIJD VERSLAAFD ???? !!!!
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Begeleiden van een zorgvrager
Begeleiden van groepsprocessen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
2de graad verzorging - voeding
Het 24 spel.
Ongelijke relaties Hoofdstuk 22 VP14 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Gemaakt door Lars Courtens
Intimiteit en ongewenste intimiteit
JEUGDzorg - voor wie?.
Ontwikkelings-psychologie
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015

 Groeien  lichamelijk als gevolg van celdeling  Leren  verwerven van kennis en kunde  Rijping  ergens aan toe zijn Onlosmakelijk met elkaar verbonden

 Interne factoren  aanleg  Externe factoren  omgeving en omstandigheden  Zelfbepaling  zelf richting geven aan je eigen ontwikkeling

 Ongeboren kindprenatale fase  Zuigeling maanden  Peuter18 maand - 4 jaar  Kleuter jaar  Schoolkind jaar  Puber jaar  Adolescent jaar  Volwassene jaar  Oudere mens65 jaar en ouder

 Ontwikkelingsmogelijkheden (aangeboren)  Stimulering  Belemmeren

 Lichamelijk  Cognitief  Sociaal  Persoonlijkheid  Emotioneel  Seksueel

 Liefde en aandacht  Verbaal en non-verbaal contact  Stimulerende omgeving  Onderzoeken (exploreren)  Spelen  Leren

 Zelfaanvaarding  Positieve relaties met anderen  Autonomie/zelfstandigheid  Invloed hebben op de omgeving  Een levensdoel hebben  Gevoel van persoonlijke groei

 Pagina 72  6 over ontwikkelingspsychologie Opdracht 2, 3, 4