UNITED MOBILITY Wielophanging Marc Aben Dennis Barneveld René van den BerkmortelOpdrachtgever: Hein JansenAuke Hoekstra 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Advertisements

Workshop 7 Rens. OGW = CS(P)E-SE
FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
DE BELANGEN VAN MOBILITEIT ENERGY SAVER + HET ANTWOORD VAN MICHELIN
Home/Concept Deze website kadert binnen ‘Begeleid zelfstandig leren’.
Eindpresentatie Otis Tarda
Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper.
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
BRANDSTOFBESPARING Het nieuwe label DE 3 GEMETEN PRESTATIES Brandstofefficiëntie Rolweerstand Veiligheid Remmen op nat wegdek Geluid Het externe rolgeluid.
Klaar voor de start?. Programma ClinicOnderwerpDatum 1Kennismaking + remmen/schakelen 2Balans 3Bochten 4Rijden in een groep 5Klimmen/dalen 6De grote test!
Hoe teken je een klimaatgrafiek?
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Medmec04 les 3 Engagement.
Verkeersexamen Voorstellen Fietscontrole De Route.
Jeugd~verkeersexamen
Beweging - Inhoud Inleiding Plaats en tijd Eenparige beweging
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
R&D Team Argos-Shimano
5.3 Veiligheid in het verkeer
Geregeld veersysteem Citroën C6
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
EVEN VOORSTELLEN.... VOLKSWAGEN GAAT DE COMPETITIE AAN MET DE CONCURENTIE ! ZE GEBRUIKEN DAARVOOR DE "NIEUWE" BUGATTI VEYRON.
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
POP Minor Ondernemen 2e semester NHL Hogeschool Leeuwarden 5 maart 2015.
Cursus sketchup 2014 Een bol maken (les 6).
United Mobility 2 PRO04 Patrick Naar Lex Spoor. Inhoud Introductie groep De opdracht en PVE PVA Keuze verantwoording Reflectie.
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick NaarPatry Verstraaten Lex SpoorRik van Lonkhuizen.
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
Suspension Technology
UM2: Team FBRD PRO04 Patrick Naar Patry Verstraaten
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
AUTOMOTIVE DESIGN UNITED MOBILITY Floris van Oosten.
SLV1HY-e Martijn Verhoeff Fred Hoogendoorn 22 April, 2015 Splitter in Aerodynamics.
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
United Mobility Automotive Management Marwan NabilMuhammed AktasSamir Selimović.
Conceptversie.
United Mobility Roy Jeukens, Mitchel Daleman, Wouter de Bruijn Maandag
Virus onderscheppen. Inhoudsopgave Formule en grafiek Missiekaart –opdracht –voorwaarden –route bepalen Hints.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Landmeten, hulpmiddelen en afstanden meten
United Mobility WIELOPHANGING UM driewieler. Doel en probleemstelling Doelstelling: Ontwerpen ultra zuinig voertuig voor interstedelijk verkeer Probleemstelling:
Europa: Voertuigeisen & Bandenlabel. Rolgeluid in wegverkeerlawaai.
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
Auto’s Door Vincent :. Auto’s Door Vincent :
Inleiding De voordelen De mechaniek Het design Vormgeving juiste keus!
United Mobility Automotive Management Marwan NabilMuhammed AktasSamir Selimović.
Opdracht Vijvers
EVEN VOORSTELLEN....
Stopafstand = Reactieafstand + Remweg
Techniek examentraining 1
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Onderzoek arrangeur-ontwerper
Rijtechniek dressuur.
Leerjaar 3 Nask1 H1 §1 krachten herkennen.
Examentraining.
fysica en verkeersveiligheid
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Hoofdstuk 10 – les 3 Eenparig versneld.
Transcript van de presentatie:

UNITED MOBILITY Wielophanging Marc Aben Dennis Barneveld René van den BerkmortelOpdrachtgever: Hein JansenAuke Hoekstra 1

INLEIDING Wielophanging Wielophanging Aandrijving 2

OPDRACHT OMSCHRIJVING Ontwerp een wielophanging voor het united mobility voertuig. Ontwerp een wielophanging voor het united mobility voertuig. Wielophanging voor en achter Wielophanging voor en achter Banden Banden Remmen Remmen Stuurinrichting Stuurinrichting 3

Driewielers moeten met 5 m/s2 kunnen remmen. met het voertuig met een snelheid van ongeveer 80 km/h langs een rechte lijn te rijden en een ruk aan het stuur te geven waarbij dit maximaal 90° wordt verdraaid. Vervolgens wordt het stuurwiel losgelaten; Het stuurwiel moet vanzelf in de richting van de middenstand terugkomen en het voertuig moet zich stabiliseren; met het voertuig met een snelheid van ongeveer 80 km/h langs een rechte lijn te rijden en een ruk aan het stuur te geven waarbij dit maximaal 90° wordt verdraaid. Vervolgens wordt het stuurwiel losgelaten; Het stuurwiel moet vanzelf in de richting van de middenstand terugkomen en het voertuig moet zich stabiliseren; Wielen buiten de body wegens aerodynamica doeleinden 4 Individuele typegoedkeuring L5e EISEN

BANDEN Voertuig/testMerkmax loadrolweerstandmax km/h twizy Conti.eContact 38730% lagere rolweerstand*130 STE Schwalbe ENERGIZER SOLAR 1950, Michelin Energy Saver A/S 175/65R15 84H 500zuiniger dan **210 Bridgestone/Firestone B381 P185/70R14 88H ecopia EP001s 195/65/15 91H Beste uit P195bridgestone Insignia SE200 P195/65/R15 89S5800, XL1v Michelin Energy Saver A/S 115/80 R15 68T XL1a Michelin Energy Saver A/S 145/55 R16 73T ApteraBridgestone potenza P165/65R14 78S Firestone FR710 P175/65R14 81T

WIELOPHANGING VOOR weegingsfactor Comfortaerodynamicatoepasbaarheidkostenveerwegwegligging onafgeveerd gewichtmaakbaarheidTotaal DW push rod DW push rod DW pull rod DW pull rod DW without rocker DW without rocker Mcpherson Mcpherson Starre as Starre as Dwars geplaatste bladveer Dwars geplaatste bladveer 6

WIELOPHANGING ACHTER weegingsfactor ComfortStabiliteittoepasbaarheidkostenveerwegwegligging onafgeveerd gewichtmaakbaarheidTotaal Twin shock (regular swingarm) Mono shock (regular swingarm) Mono shock single sided swingarm Mono shock Cardan

STUUR- EN REMINRICHTING 8

CONCEPT 1 9

CONCEPT 2 10

CONCEPT 3 11

WIELOPHANGING VOOR 12

WIELOPHANGING ACHTER 13

BANDEN 14

STUURINRICHTING EN REMMEN Plug & Play 15

JANUARI Geometrie wielophanging Geometrie wielophanging Kosten Kosten Plug & Play Plug & Play Tekeningen maakonderdelen Tekeningen maakonderdelen 16

KOMENDE PERIODE 17