UNITED MOBILITY Wielophanging Marc Aben Dennis Barneveld René van den BerkmortelOpdrachtgever: Hein JansenAuke Hoekstra 1
INLEIDING Wielophanging Wielophanging Aandrijving 2
OPDRACHT OMSCHRIJVING Ontwerp een wielophanging voor het united mobility voertuig. Ontwerp een wielophanging voor het united mobility voertuig. Wielophanging voor en achter Wielophanging voor en achter Banden Banden Remmen Remmen Stuurinrichting Stuurinrichting 3
Driewielers moeten met 5 m/s2 kunnen remmen. met het voertuig met een snelheid van ongeveer 80 km/h langs een rechte lijn te rijden en een ruk aan het stuur te geven waarbij dit maximaal 90° wordt verdraaid. Vervolgens wordt het stuurwiel losgelaten; Het stuurwiel moet vanzelf in de richting van de middenstand terugkomen en het voertuig moet zich stabiliseren; met het voertuig met een snelheid van ongeveer 80 km/h langs een rechte lijn te rijden en een ruk aan het stuur te geven waarbij dit maximaal 90° wordt verdraaid. Vervolgens wordt het stuurwiel losgelaten; Het stuurwiel moet vanzelf in de richting van de middenstand terugkomen en het voertuig moet zich stabiliseren; Wielen buiten de body wegens aerodynamica doeleinden 4 Individuele typegoedkeuring L5e EISEN
BANDEN Voertuig/testMerkmax loadrolweerstandmax km/h twizy Conti.eContact 38730% lagere rolweerstand*130 STE Schwalbe ENERGIZER SOLAR 1950, Michelin Energy Saver A/S 175/65R15 84H 500zuiniger dan **210 Bridgestone/Firestone B381 P185/70R14 88H ecopia EP001s 195/65/15 91H Beste uit P195bridgestone Insignia SE200 P195/65/R15 89S5800, XL1v Michelin Energy Saver A/S 115/80 R15 68T XL1a Michelin Energy Saver A/S 145/55 R16 73T ApteraBridgestone potenza P165/65R14 78S Firestone FR710 P175/65R14 81T
WIELOPHANGING VOOR weegingsfactor Comfortaerodynamicatoepasbaarheidkostenveerwegwegligging onafgeveerd gewichtmaakbaarheidTotaal DW push rod DW push rod DW pull rod DW pull rod DW without rocker DW without rocker Mcpherson Mcpherson Starre as Starre as Dwars geplaatste bladveer Dwars geplaatste bladveer 6
WIELOPHANGING ACHTER weegingsfactor ComfortStabiliteittoepasbaarheidkostenveerwegwegligging onafgeveerd gewichtmaakbaarheidTotaal Twin shock (regular swingarm) Mono shock (regular swingarm) Mono shock single sided swingarm Mono shock Cardan
STUUR- EN REMINRICHTING 8
CONCEPT 1 9
CONCEPT 2 10
CONCEPT 3 11
WIELOPHANGING VOOR 12
WIELOPHANGING ACHTER 13
BANDEN 14
STUURINRICHTING EN REMMEN Plug & Play 15
JANUARI Geometrie wielophanging Geometrie wielophanging Kosten Kosten Plug & Play Plug & Play Tekeningen maakonderdelen Tekeningen maakonderdelen 16
KOMENDE PERIODE 17