Muqarnas Philip van Egmond en Rogier Bos Philip.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Luchtvaart techniek en krachten
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Muqarnas Saskia van den Hoeven Bart Post Maartje van der Veen.
Mini-planetarium maken
PowerPoint Architectuur klas 2
Zijn de parallelle lijnen recht of schuin? Hoeveel poten heeft deze olifant?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
In punt P werken drie krachten: Fspan in de richting van het touw Fveer 15 N schuin links omhoog Gewicht recht naar beneden Hoofdstuk 3 som 20.
Escher.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Sectie natuurkunde – College Den Hulster - Venlo
Hoe maak ik een snorkel? De Snorkels was oorspronkelijk een strip, in 1982 getekend door een Belg (Nicolas Broca). Het Amerikaanse productiebedrijf Hanna-Barbera.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Jeans Hij draagt een nieuwe spijkerbroek! Ik vind hem leuk! He’s wearing a new jeans! I like it! He’s wearing new jeans. I like them!
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
Ouderavond 8 september 2015 Welkom op PCC-BERGEN Schoolleiding: Kees Koning en Wilbert Jansen.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Assenstelsel tekenen.
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Immaterieel erfgoed. Heritage is our legacy from the past, what we live with today, and what we pass on to future generations. Our cultural and natural.
MUZIEKPIETJES MAKEN Leven van een juf. BENODIGDHEDEN Per leerling: 1 bruin of zwart vouwblaadje 4 gekleurde vouwblaadjes Gekleurd papier: wit, rood en.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
MUZIEKPIETJES MAKEN Leven van een juf. BENODIGDHEDEN Per leerling: 1 gekleurd vel papier 4 satéprikkers 1 ballon 1 wc rol 3 of 4 strookjes gekleurd papier.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Een tijdlijn maken met ICT
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Les 8 meten en meetkunde in huis
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Welkom! Neem plaats in de kring.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Les 2: tijdpad en dedecaan.net
WELKOM.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Mijleer Les 1.
Nodig: 2H-potlood, geo-driehoek en gum
De taaltaak
Voorlichtingsavond ouders van
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Hoofdstuk 13 figuren. Hoofdstuk 13 figuren Paragraaf 17.1 Vlakke figuren.
Minimodules voor de 3e klas
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
M A R T X I W K U N E D S 2 M18 Bewijs: de eigenschappen van hoeken gevormd door evenwijdige rechten en een snijlijn © André Snijers.
volgende bladzijde terug
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Toetsen van WDA in de onderbouw nwd 2019
Eulerpaden en sleutelwoorden
Moestuinieren: De tuin in de klas
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Moodboard Kleurijke woonstijl
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Transcript van de presentatie:

Muqarnas Philip van Egmond en Rogier Bos Philip

Wat zijn muqarnas? Philip

Philip

Voorbeeld: leerlingwerk Philip

Planning Introductie, U-talent (5 minuten) Muqarnas en aanzichten (10 minuten) Eerste cellen bouwen (10 minuten) Betegelingen en muqarnas (10 minuten) Muqarnas bouwen (45 minuten) Afronden uitloop Vanaf hier Rogier

Het lesmateriaal over muqarnas Proefschrift Silvia Harmsen: Algorithmic Computer Reconstructions of Stalactite Vaults - Muqarnas - in Islamic Architecture (2006) (o.a. onder begeleiding van Jan Hogendijk en Yvonne Dold-Samplonius) U-talentmodule en Praktische Opracht Concrete Meetkunde door Saskia van den Hoeven, Bart Post, Koen Jeene en Maartje van der Veen Aangepast U-talentmodule door Philip van Egmond en Rogier Bos Wat heb je eraan in de klas? Originele combinatie van wiskunde en architectuur Geschiedenis van de wiskunde Islamitische kunst Betegelingen (eventueel grafen) Samenwerken Creativiteit Concreet resultaat Vanaf hier Rogier

Elementen Element Tussenelement “Bayt” (huis) Jamshīd al-Kāshī (1380-1429) Tussenelement

Harmsen (2006): 12 elementen voor reconstructie Muqarnas in Seljuk- en Il-Khanid-periode Arslanhane Moskee in Ankara en de computer-reconstructie

Aan de slag Vorm groepjes van drie Zet ieder een element en een tussenelement in elkaar Deze maquette-elementen hebben geen welving aan de binnenkant

Eerst ontwerpen Elementen in elkaar plakken is veel werk Dus: eerst een ontwerp! In de praktijk moest/moet dat natuurlijk zeker.

Ontwerp via bovenaanzicht Stenen plaat gevonden bij Takht–i–Sulayman en interpretatie door Harb (1978).

Ontwerp via bovenaanzicht “During the analysis of this design we find that it is not possible to construct a muqarnas only consisting of squares and rhombi; we have to interpret some rhombi as a combination of an almond and a biped (see e.g. [Dold-Samplonius and Harmsen, 2005]). In the muqarnas designs of the Topkapı Scroll the designers mark where figures have to be split.” Bovenaanzicht Arslanhane Moskee alleen ruiten en vierkanten (links) en opgedeeld in meer tegels (rechts)

Betegelingen

Combinaties: vierkanten en ruiten in twee Regels: Rode pijlen tegen elkaar (in dezelfde richting) Groene tegen zwart Met groen doorlopende muren maken Maar soms loop je vast…

Schuifsymmetrie gebruiken in ontwerp

Draaisymmetrie gebruiken in ontwerp

Aan de slag Besluit tot een globale vorm van je muqarnas: hol, recht of bol Maak een ontwerp (bovenaanzicht) met de gegeven tegels. Trek de tegels over met potlood Maak de bijbehorende elementen en tussenelementen Zet de Muqarnas in elkaar

Meer leerlingwerk

Hoe nu (eventueel) verder? Download t.z.t. de materialen van de NWD-website Zie de website (inclusief video’s): http://www.iwr.uni-heidelberg.de/groups/ngg/Muqarnas/index.php?L=0 Tips voor in de klas Karton meenemen voor een bodem Bouwplaten afdrukken op 120 grams papier of zwaarder. Plakken zo dat de cijfers of naar buiten of naar binnen staan. Een schaar en een plakstift per twee leerlingen is prima. Om een resultaat te krijgen moet er minstens een uur geknipt kunnen worden.