Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Gaswisseling & Zuurstoftransport.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Leswijzer Nieuwsbegrip
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Instructies geven & Stroomdiagrammen
14.5 Gaswisseling & Zuurstoftransport.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Centrale vraag Hoe kunnen inzichten in de moleculaire biologie helpen om ziektes te begrijpen, te voorkomen en te genezen?
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Met de Kennisbasis in zee!
Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2009 Meie van Laar, science center NEMO.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
CLIL-didactiek voor Duits
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Instructie: Als kinderen voor zichzelf willen bijhouden hoe snel, of hoeveel rondjes ze iedere dag rennen, kan dit met dit sjabloon. Een leerkracht kan.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Welkom.
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Vakdidactiek 30 september 2013
Digi(bord)boek project <titel project>
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Didactiek Lesformulier.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Bewuster formuleren aan de hand van conceptcartoons over evolutie
Inspelen op Innovaties
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016 Workshop 40 (moleculair) mechanistisch redeneren Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016

Afbeeldingen met eiwit-interacties: Wat wil je dat leerlingen leren Afbeeldingen met eiwit-interacties: Wat wil je dat leerlingen leren? Hoe leer je ze dat?

Leren voor het examen?

Leren voor de toekomst

Opzet deze bijeenkomst Visualiseren van eiwitactiviteiten (leerlingrol) Achtergronden bij (moleculair) mechanistisch redeneren Hard-op-denk filmpje van leerling Zelf moleculair mechanistisch redeneren Afsluiting en evaluatie

Opzet deze bijeenkomst Visualiseren van eiwitactiviteiten (leerlingrol) Achtergronden bij (moleculair) mechanistisch redeneren Hard-op-denk filmpje van leerling Zelf moleculair mechanistisch redeneren Afsluiting en evaluatie

Een hond kan ….. Rennen achter een kat, vlees eten, bijten in een stok Algemener: rennen, eten, bijten

Cel-activiteiten Specifiek voorbeeld Cellen kunnen…. Een witte bloedcel herkent een bacterie .. herkennen Een cel produceert verteringsenzymen .. produceren Huidcellen delen .. delen Witte bloedcellen bewegen zich door weefsel .. bewegen Etc. …

Eiwit-activiteiten Specifiek voorbeeld Eiwitten kunnen ….. Een LDL-receptor (eiwit) bindt LDL …binden Hemoglobine (eiwit) laat zuurstof los …loslaten Amylase (eiwit) bindt aan zetmeel Amylase (eiwit) splitst zetmeel in kleinere moleculen …. …splitsen

Opdracht “eiwitten kunnen” Doel: Visualiseren van eiwitactiviteiten In duo’s (wijs aan en benoem wat je ziet) 10 minuten Neem eerst de beschrijvingen van eiwitactiviteiten door Ga daarna door met de opdracht ‘eiwitten kunnen…’

Bespreken opdracht (5 min) Aandachtspunten in de klas?

Achtergronden bij animaties Mechanistisch ≈ ‘expliciete weergave van hoe een proces verloopt’ Wetenschappers gebruiken mechanistische verklaringen om celprocessen te beschrijven Moleculair mechanistische weergaven (animatie of afbeelding) In schoolboeken, BINAS, eindexamens

In hoeverre leren leerlingen deze afbeeldingen te interpreteren? Uit promotieonderzoek Marc van Mil (2013) Jojoën tussen organisatieniveaus Organellen krijgen een functie toebedeeld  beperkt denken over organellen (interacties) Specifieke voorbeelden (geen transfer bij leerlingen) Algemene vaardigheid “mechanistische schema’s lezen” ontbreken (te?) vaak DUS: Meer aandacht voor “Hoe? ” en mechanistische redeneren hoe? hoe? hoe? genen eiwitten celactiviteiten erfelijke eigenschappen

(Film is verwijderd in deze presentatie) BINAS 89B werkingsmechanismen van hormonen in cellen Hard-op-denkend ‘lezen’ van een mechanistische afbeelding uit BINAS door een leerlinge uit vwo 5 (Film is verwijderd in deze presentatie) (5 min film)

Zelf afbeeldingen lezen volgens het stappenplan In duo’s of trio’s (15?) min Gebruik het kaartje Kies een afbeelding: Binas Nectar, v5 hormonen Biologie voor Jou v5 regeling Niet moleculair? Ecologie

Waarom deze stappen? (van Mil, 2013) Richting geven “Op welke hoe/waardoor vraag probeert dit schema antwoord te geven?”

Ondersteuning van leerlingen bij leren lezen Richting geven Begin vinden

Ondersteuning van leerlingen bij leren lezen Richting geven Begin vinden Mechanistisch redeneren Bijv. “als x bindt aan y, dan verandert y van vorm, en daardoor bindt y aan z….”

Ondersteuning van leerlingen bij leren lezen Richting geven Begin vinden Mechanistisch redeneren Bijv. “als x bindt aan y, dan verandert y van vorm, en daardoor bindt y aan z….” Link met eiwitactiviteiten: “gebruik je lijst met eiwitactiviteiten om in het specifieke voorbeeld de activiteit te beschrijven.”

Ondersteuning van leerlingen bij leren lezen Richting geven Begin vinden Mechanistisch redeneren Vragen naar onbekende

Waar moet je verder rekening mee houden? Hoe bekender de inhoud, des te makkelijker kennis over specifieke inhoud en/of visualiseren eiwitactiviteiten Van enkel eiwit naar complexer (1) Van Mil, M. (2013) Learning and Teaching the Molecular Basis of Life

Afsluiting en evaluatie Reflectiemoment Evaluatie Meer weten? Zie bronnen op hand-out Wat heb ik geleerd?

Meer weten? (mail me, e.a.m.goossen@uva.nl, of lees verder) Bronnen Van Mil, M. et al. (2011) Modelling Molecular Mechanisms: A Framework of Scientific Reasoning to Construct Molecular-Level Explanations for Cellular Behaviour Van Mil, M. (2013) Learning and Teaching the Molecular Basis of Life (proefschrift) Van Mil, M.H.W., Postma, P.A., Boerwinkel, D. J., Klaassen, C.W.J.M., Waarlo, A.J. Molecular mechanistic reasoning: towards bridging the gap between the molecular and cellular levels in life science education, Science Education, in press. Ecent: Nederlandstalige toelichting op proefschrift van van Mil http://www.ecent.nl/artikel/2723/Moleculaire+interacties+als+basis+voor+celactiviteiten/view.do Ander artikel over het lezen van procesdiagrammen: Kragten, M. et al. (2013) Geletterdheid in diagrammen in de bètavakken