Als je nog geen idee hebt …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Met veel liefs van deze engel
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Samen Werken aan …... Samen kom je verder Hoe betrek je de doelgroep bij het verbeteren van de resultaten van de school? -Leerlingen -Docenten -Ouders.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
“Samen Sterk”. Ontstaan uit “NL Doet” Maart 2011.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Toelichting module: Les schema per week
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Woordenschat groep 5 Thema 9 Les 2
Ouderbetrokkenheid.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?. Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Lezen: doe het goed voor
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Benchmark onderzoek.
Logboek & planners ..
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Transcript van de presentatie:

Als je nog geen idee hebt …

Wat wil je onderzoeken? Deze vragen helpen je op weg. 2

Bij praktijkprobleem kan het gaan om: Verlegenheidssituatie: niet goed weten hoe te handelen Behoefte in school om te verbeteren, te vernieuwen Leervragen van docenten, teams of schoolleiding Wens te weten of je iets goed doet

Technieken om tot praktijkprobleem te komen (handboek 3.1 en 3.2) Brainstormen vanuit vragen en problemen Logboek bijhouden; ervaringen vastleggen Observatie door collega of leerling: laat iemand kijken naar je les; blinde vlekken opsporen In gesprek gaan met collega’s, leerlingen en ouders; welke problemen en vragen leven er op school? NB: Deze technieken kun je ook gebruiken als onderzoeksinstrument in verder stadium van je onderzoek.

Keuze: dit onderwerp ….. interesseert mij leeft bij mijn collega’s op school is belangrijk voor het verbeteren van het onderwijs aan leerlingen heeft voor mij prioriteit heeft voor de school prioriteit hierdoor word ik een betere leraar gaat iets opleveren voor mij, nl …. gaat iets opleveren voor de school, nl …. hierover is nog weinig bekend