Kritisch denken. Naam: Simon Burgers Functie: docent communicatie / docent onderzoeksvaardigheden Instelling: De Haagse Hogeschool Auteur van boekje voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MAN ZIJN !!!! Waarom is het fantastisch een man te zijn ???
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Over honden en over mensen….
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Gesprekjes….
De samengestelde zin.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Project ‘Make me beautiful’
Wat mannen echt aan het huilen maakt:
Een bericht speciaal voor jouw m’n
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
De Slippertjes.
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Men vraagt zich af waarom …??
De mayonaisepot en de koffie
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Ik droomde dat ik een interview had met God.
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
PECHA KUCHA een week Nos- Journaal. NOS journaal Brengt nieuws vrij zakelijk Uit Nederlands perspectief Op de publieke omroep.
Levensvragen Over geluk…..
Macbeth Door: Mike Testroote.
Wat maakt het leven zinvol?
ZAND EN STEEN.
Indien je vóór mij zou sterven,
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Hoe is dat ... ouder worden ?.
EEN VERRASSING KRIJGEN
Honden..
Bleu Mount.
Oud en wijs.....
Kinderen zijn geen dingen
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Weglopen Johanna Kruit.
Interpreteren van data
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Hoe is dat ... ouder worden ?.
Priscilla, Manoek, Monique & Merel
6.6 Oef. bij realis, irrealis, potentialis
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Zinnen die doen nadenken !
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
‘Mixed up piles’.
Men vraagt zich af waarom …
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
H2.1 De Griekse Democratie
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
KRITISCH DENKEN 20 Drogredenen © Kritisch Denken.
Argumenteren en betogen II
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
Argumenteren en betogen II
Drogredenen.
Argumenteren en betogen II
Transcript van de presentatie:

Kritisch denken

Naam: Simon Burgers Functie: docent communicatie / docent onderzoeksvaardigheden Instelling: De Haagse Hogeschool Auteur van boekje voor studenten met taalachterstand:

Redenering 1 Sommige kale mannen zijn tandeloos. Sommige Ethiopiërs zijn kaal. Dus: Sommige Ethiopiërs zijn tandeloos. Redenering 2 Als mijn hypothese juist is, komt mijn voorspelling uit. Mijn voorspelling komt uit. Dus: Mijn hypothese is juist.

Aantal moorden in een aantal Amerikaanse staten 1 jaar na afschaffing 1 jaar na herinvoering doodstraf: doodstraf: + 8,5% - 9,3% Aantal moorden in Amerikaanse staten zonder doodstraf (gemeten in dezelfde twee jaren als hierboven): + 8,5% - 11,5%

Piet is hulpvaardig. Hij heeft me laatst nog geholpen mijn fiets te repareren. Van zijn grapjes word ik altijd vrolijk. Hij is mijn meest waardevolle vriend - hoewel ik het niet zo leuk vind dat hij mijn verjaardag altijd vergeet.

St: Piet is mijn meest waardevolle vriend. A1: Hij is hulpvaardig. A2: Van zijn grapjesC1: Hij vergeet altijd word ik altijd vrolijk. mijn verjaardag. A1A1: Hij heeft me laatst nog geholpen mijn fiets te repareren.

Syllogismes Alle mensen zijn sterfelijk. Socrates is een mens. Dus: Socrates is sterfelijk.

Socrates Grieks filosoof (470 – 399 v. Chr.)

Alle mensen zijn sterfelijk.

Alle mensen zijn sterfelijk. Sterfelijke wezens mensen

Alle mensen zijn sterfelijk. Socrates is een mens. Sterfelijke wezens mensen

Alle mensen zijn sterfelijk. Socrates is een mens. Sterfelijke wezens mensen

Alle mensen zijn sterfelijk. Socrates is een mens. Dus: Socrates is sterfelijk. Sterfelijke wezens mensen

Alle mensen zijn sterfelijk. Socrates is een mens. Dus: Socrates is sterfelijk. Sterfelijke wezens mensen GELDIG

Geen enkel insect heeft acht poten. Dit beestje heeft acht poten. Dus: Dit beestje is geen insect.

Geen enkel insect heeft acht poten. insectenachtpotigen

Geen enkel insect heeft acht poten. Dit beestje heeft acht poten. insectenachtpotigen

Geen enkel insect heeft acht poten. Dit beestje heeft acht poten. insectenachtpotigen

Geen enkel insect heeft acht poten. Dit beestje heeft acht poten. Dus: Dit beestje is geen insect. insectenachtpotigen GELDIG

Sommige sterke schaatsers zijn gezond. Sommige Friese schaatsers zijn sterk. Dus: Sommige Friese schaatsers zijn gezond.

Sommige sterke schaatsers zijn gezond. sterke gezonde schaatsers mensen

Sommige sterke schaatsers zijn gezond. Sommige Friese schaatsers zijn sterk. sterke gezonde schaatsers mensen Friese schaatsers

Sommige sterke schaatsers zijn gezond. Sommige Friese schaatsers zijn sterk. Dus: Sommige Friese schaatsers zijn gezond. sterke gezonde schaatsers mensen Friese schaatsers

Sommige sterke schaatsers zijn gezond. Sommige Friese schaatsers zijn sterk. Dus: Sommige Friese schaatsers zijn gezond. sterke gezonde schaatsers mensen Friese ONGELDIG schaatsers

Sommige kale mannen zijn tandeloos. Sommige Ethiopiërs zijn kaal. Dus: Sommige Ethiopiërs zijn tandeloos. kale tandeloze mannen mensen ONGELDIG Ethiopiërs

Als het regent, wordt de straat nat. Het regent.De straat wordt nat. Dus: De straat wordt nat.Dus: Het regent. Als het regent, wordt de straat nat. Het regent niet.De straat wordt niet nat. Dus: De straat wordt niet nat.Dus: Het regent niet.

Als het regent, wordt de straat nat. Het regent.De straat wordt nat. Dus: De straat wordt nat.Dus: Het regent. geldigongeldig Als het regent, wordt de straat nat. Het regent niet.De straat wordt niet nat. Dus: De straat wordt niet nat.Dus: Het regent niet. ongeldiggeldig

Als p, dan q. p is het geval.q is het geval. Dus: q is het geval.Dus: p is het geval. geldigongeldig Als p, dan q. p is niet het geval.q is niet het geval. Dus: q is niet het geval.Dus: p is niet het geval. ongeldiggeldig

Als mijn hypothese juist is, komt mijn voorspelling uit. Mijn voorspelling komt uit. Dus: Mijn hypothese is juist. ongeldig Als p, dan q. q is het geval. Dus: p is het geval. ongeldig

Als het regent, wordt de straat nat. De straat wordt nat. Dus: Het regent. ongeldig Als p, dan q. q is het geval. Dus: p is het geval. ongeldig

Drie belangrijke leerpunten: - Geldige redeneringen lijken vaak erg op ongeldige. - In een aantal gevallen kun je alleen al aan de vorm zien of een redenering geldig is. - Het begrip ‘geldigheid’ is een streng begrip: ‘zou kunnen’ is niet goed genoeg!

Noodzakelijke en voldoende voorwaarden

De Tour de France winnen is een voldoende voorwaarde voor ‘beroemd worden’. Als je de Tour de France wint, word je beroemd. Als p, dan q: p is een voldoende voorwaarde voor q.

Zeventien jaar of ouder zijn is een noodzakelijke voorwaarde voor een rijbewijs krijgen. Als je niet zeventien jaar of ouder bent, kun je geen rijbewijs krijgen. Als niet a, dan niet b: a is een noodzakelijke voorwaarde voor b.

Als p, dan q: p is een voldoende voorwaarde voor q. Als niet a, dan niet b: a is een noodzakelijke voorwaarde voor b.

Informele drogredenen -Stroman -Ad hominem -Post hoc -Overhaaste generalisatie -Cirkelredenering -Omdraaien van de bewijslast -Onjuiste analogie

Relevantie en volledigheid

relevantie ‘Goed lichamelijk gezond zijn’ is relevant voor een sportieve prestatie leveren. ‘Financiële middelen hebben’ is relevant voor een huis kopen.

volledigheid Hij ligt met een gebroken been in het ziekenhuis. Dus: Hij komt vanmiddag niet voetballen. Zij studeert altijd lang op de tentamenstof. Dus: Haar studie zal succesvol verlopen.

Conclusie gebaseerd op wat iemand anders zegt Conclusie gebaseerd op nadenken Conclusie gebaseerd op onderzoek

verifiëren versus falsifiëren Als mijn hypothese juist is, komt mijn voorspelling uit. Mijn voorspelling komt uit. Dus: Mijn hypothese is juist. Als mijn hypothese juist is, komt mijn voorspelling uit. Mijn voorspelling komt niet uit. Dus: Mijn hypothese is niet juist.

Hypothese: Ik ben de reïncarnatie van een Romeinse soldaat uit 50 v. Chr. Hypothese: De wereld is een minuut geleden geschapen, compleet met alle herinneringen van iedereen die nu leeft erbij.

De falsificeerbaarheid van hypotheses

Onderzoeksvraag operationeel maken: Welke hogeschool is de beste? Welke bibliotheek is de grootste? De bedrijfsbibliotheek van Shell is de grootste. De bedrijfsbibliotheek van Unilever is de grootste.

Onderzoeksvraag onderverdelen in deelvragen: Welke filiaal van onze bank is het meest klantvriendelijk? - Welk filiaal heeft de kortste wachttijden? - Welk filiaal heeft de vriendelijkste medewerkers? - Welk filiaal heeft de beste parkeerfaciliteiten? - Over welk filiaal zijn de minste klachten van klanten?

Docenten aan de Haagse Hogeschool: - De docenten Wiskunde en andere exacte vakken - De ‘artistieke’ types -De docenten van allochtone afkomst Een onderverdeling moet volledig én niet-overlappend zijn! Dat geldt ook voor een onderverdeling in deelvragen!

Mijn standpunt is: Geen goed onderzoek zonder goede conclusies! Als je niks weet van argumenteren, van logisch denken, van helder denken… ben je ook niet goed in conclusies trekken! Dus: Kritisch denken en goed onderzoek zijn onlosmakelijk verbonden!

Kritisch denken