BSAE Academy ‘Ledenbinding: hoe centraal staan jouw leden?’ Brussel – 28 januari 2016 Marc Mestdagh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
“Hoe kom ik aan klanten?”
De nieuwe werkelijkheid
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ondernemen in de praktijk
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
De kracht van MySolution
Efficiënt besturen in de social profit
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Social media versterkt eigen kracht ouders! Astrid van Lieshout.
‘Geef uw team vleugels’
Samen werken aan een gezonde regio!
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wmo-scan voor dorpshuizen!
Samen sterk in verandering
Het nieuwe solliciteren:
(nieuwe) Verwachtingen van vrijwilligers
Personeelsessie LOKO.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Parallelsessie Duurzame Inzetbaarheid en Happy Library 22 januari 2015
Loyaliteit begint met een warm welkom
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
UVW LinkedIn Presentatie
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Informatie management HC2
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
FEDIPRO PowerEvent Brussel, 29 oktober 2015 #FEDIPRO #FEDIPRO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VZW “Ons Steentje” IVRK art.7: Omdat kinderen het recht hebben om de ouders bij zich te hebben.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Jannes Huisman Senior coach
Wij komen centraal te staan !
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

BSAE Academy ‘Ledenbinding: hoe centraal staan jouw leden?’ Brussel – 28 januari 2016 Marc Mestdagh

Wie zijn jullie ? Wat is zo lastig aan ledenbinding? Wat verwachten jullie van deze sessie?

Wie ben ik? 15 jaar Bedrijfsleider 2Mpact nv (verenigingsmanagementbureau -10VTE) 15 jaar Verenigingsprofessional/manager (secretaris, bestuurder, directeur,…) 10 jaar Adviseur (trajecten, opleidingen, inspiratiesessies, coaching,…)

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

GREENFIELD

Wat als uw organisatie niet zou bestaan? Wat als uw leden zelf uw ledenvoordelen moeten zoeken?

Zonder mijn organisatie Dankzij onze organisatie Informatie Advies Documenten Events … 100 EUR Free 100 EUR Lidgeld: 100 EUR Totale kost400 EUR200 EUR ROI200 EUR

Texas Medical Association

Kon. Horeca Nederland HORECA Nederland

Kon. Horeca Nederland

EVO (NL – logistiek)

Conclusie: Leden hebben ons nodig !!!

Hoe centraal staan de leden in uw aanpak ?

Rol voor de vereniging Werking: naar binnen toe (ledenbinding) en naar buiten toe (belangenbehartiging) Leden Overheid/ actoren Vereniging

Leden

Collectiveren Traditionele speelveld van de vereniging

Nieuwe behoeften

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

Het lid bestaat niet !

Mensen vs bedrijven Grootst mogelijke diversiteit Inherent aan de organisatie: – Pariteit – Bloedlijn

Kleinst gemene deler: – Mondig, ongeduldig, druk bezet – Self-centered (what’s in it for me ?) – Denken te weten wat ze willen, maar dat is eigenlijk niet zo…

Vraagje tussendoor: Word lid voor één dag… (iemand ?)

Toverwoorden: Profilen, segmenteren, opdelen, analyseren, kennis opbouwen (CRM)

Member Journey / Levenscyclus van een lid student > 1 e job > hardwerkend > ‘overseas’ > burnout/sabatical > expert > pensioen

Solidariteitsdilemma: “You cannot be all things for all of your members all of the time”

Solidariteitsdilemma: “You cannot be all things for all of your members all of the time” > Goed nieuws: dat hoeft niet ! (Bermudadriehoek van ledenengagement)

Vraagje tussendoor: Zelf uw leden kiezen ? Ingangsexamen ?

WIJ hebben leden nodig: -Representativiteit (belangenbehartiging) -Collectiviteit (samen dingen doen) -Bron van inkomsten

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

Uitgangspunt - Transactie OrganisatieLid Voordelen Lidgeld

‘Perceptie assymetrie’ Organisatie (aanbod)Lid (vraag) Zo generiek mogelijkWhat’s in it for me? Geheel van voordelen1 goed voordeel is genoeg Procesdenken (de volledige rit) Resultaatdenken (het effect) Lange termijn denkenGeen tijdsperspectief Eigendom (lidmaatschap)Toegang (oplossing) ProductService – vooral ook de ‘relatie’

Organisatie (aanbod)Lid (vraag) Actieve kennis (ermee bezig zijn) Passief bewust (enkel als het nodig is) Lid = nummer/profiel (pakket aan diensten) Lid = dynamisch (veranderende interesses, omstandigheden)

“Member engagement is a journey, not a destination” Lid worden Lid blijvenLid zijn Ik word lid

Lid worden Lid blijvenLid zijn Ik word lid

Context van aanbod > duidelijk? Weerstandsfactoren > antwoord? Persoonlijke perceptie/ verwachtingen van het pot.lid Praktische bezwaren

Touchpoints inbouwen ! Informatie geven (bv. website) Zacht contact (via via – 3rd party endorsement) Kennismaking (bring a friend) Laagdrempelig contact (gratis newsletter,…)

Lid worden Lid blijvenLid zijn Ik word lid

Klik: Ik word lid > hoe nu verder ? Engagement vs gedrag (ifv verwachtingen…) ‘On boarding’-strategie

On Boarding (mnd 1-3) Opnieuw contact opnemen Volledig aanbod toelichten Betrekken – bevragen… Contact/reactie opvolgen Buddy-programma

Lid worden Lid blijvenLid zijn Ik word lid

Roadmap uitzetten (in tijd en aanbod) Leden veranderen Organisatie verandert Context verandert

National Association of Social Workers

Permanent ‘hard work’: Strategische oefening (personae, bevraging,…) Sterke communicatie ! Inspelen op ‘directe return’

Creëren van gevoel van Vertrouwen (‘verzekering’) Tijdswinst Opportuniteit (business, netwerk, ontwikkeling,…) Totale “ontzorging”

Lid worden Lid blijvenLid zijn Ik word lid

Ledenbinding op jullie sites

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

Creëren van ledenbinding Confirmeren Identificeren Internaliseren

Leden nog meer ‘betrekken’: Interactie (delen en leren) Hun belang bevestigen (individueel als ‘lid’ en collectief als deel van de organisatie)

Membersourcing Faciliterende vereniging Collectieve ambitie WG 1 WG 2 WG 3

Breder denken: Belang van persoonlijke voldoening (‘experience’) Soft benefits (‘belonging’) Hoger doel (‘cause’)

Member Engagement ComfortzoneCommunityCommitment

“Value is not created by the association, it is created by the members in the association”

Enkele voorbeelden: Pasafgestudeerden helpen (member for life) Starters: ‘light’ membership Crisis: extra ondersteuning (B.I. benchmarking) Verjaardagskaartje of dankkaartje na zoveel jaren lidzijn VOKA fietst programma (incl.kledij)

Professionals vs vrijwilligers

Spanningsveld “Die van het secretariaat worden hiervoor betaald, laat hen dat maar doen…” “Die vrijwilligers doen ook alleen maar waar ze zin in hebben, en wij mogen de boel opkuisen…” “Wij mogen weer inspringen omdat zij er geen goesting voor hebben…”

Professionals Positief: -Gerichte inzet (resources), duurzaam -Professionalisme: expertise én engagement (betrokkenheid) Negatief: -Op zichzelf gericht (‘pigeon holing’) -Conservatief (why change a winning horse?)

Vrijwilligers De organisatie krijgt inzet (tijd, handen, hersenen,…) De vrijwilliger vraagt: -Zinvolle taken (persoonlijk, professioneel) -Uitdaging, maar binnen comfortzone -Feedback en waardering

Ambassadeurs Duidelijke afspraken maken > toolbox (wie, wat, inclusief evaluatie) Meenemen als integraal onderdeel van strategie (niet louter ad hoc inzetten) Expliciet belonen/waarderen (afzonderlijke actie/event,…)

Hernieuwing > touchpoints vooraf! Informeren wat je gedaan hebt, wat veranderd is, wat nieuw is Bevragen wat ze missen Bedanken/belonen (inzet)

Als het lid toch afhaakt… ‘Monitor en leer’ (Afmeldmonitor) Herstelprogramma’s – hou ex- leden op de hoogte

Retention starts at recruitment !

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

Op maat denken: Leden zijn uit op ‘what’s in it for me’ Organisatie wil hen te vriend houden >> services

De ‘basics’ moeten juist zitten

Ledenvoordelen: Vanuit de missie/visie Strategische doelstellingen Concrete acties (KISS – SMART – PDCA)

Ledenvoordelen: Duidelijk gedefinieerd Bereikbaarheid Nazorg / continuïteit ‘golden handcuffs’

Niet denken vanuit aanbod, maar vanuit vraag: wat heeft het lid er concreet aan ? > voor de organisatie, de job, persoonlijk,…

(Wat met niet-leden: Wat krijgen ze ‘for free’ Hoe percipiëren leden dat Aandacht voor ‘conversie’)

Sectorvervaging: Grotere visvijver zoeken Waardeketen betrekken (als sponsor, als lid,…) > Implicaties ! (operationeel, inhoudelijk,…)

Membershipfee vs services Contribution (fix, all-in) Retribution (pay-as-you go, à la carte)

Services op maat: Betere ‘fit’ voor het lid Voordeel: fulfilment en inkomsten Nadelen voor de organisatie: representativiteit en betrokkenheid

Services op maat: Strategische afweging (moet de organisatie dit doen ? Misschien alleen als de privé het niet aanbiedt? Operationele afweging (logistiek, commercieel, …)

Leden Klanten Paradox

Opgelet: “Services maken van leden klanten en klanten die niet tevreden zijn veranderen van leverancier!”

Menu 1.Organisatie 2.Wat zijn leden 3.Lid worden als proces (pauze) 4. Ledenbinding 5.Voordelen vs services 6.De onzichtbare organisatie

De onzichtbare organisatie One-issue organisaties (SIG) Geen structuur – geen ‘gedoe’ Geen belemmeringen > open en flexibel, maar sterk geconnecteerd Gedragen door ‘commitment’ van de leden (mits de gepaste ledenbinding > ontzorging en zingeving)

Vereniging 1.0Vereniging 2.0Vereniging 3.0 Focus De verenigingsorganisatie De ledenDe markt Belangrijkste taak Belangbehartiging en brancheordening Belangenbehartiging en dienstverlening Ontwikkeling van de branche, innovatie van de branche/sector VerdienmodelContributies Contributies en retributies Retributies en projectfinanciering Slogan Ondersteuning van het collectief Van aanbodgericht naar vraaggericht Voortrekkersrol in de vernieuwing van de markt Instrumen- tarium Vergaderingen en netwerkfuncties Ledenonderzoek, social media Co-creatie met de markt Profiel bestuur Voortrekkers van het collectief Goede afspiegeling leden Innovators Rol bureauSecretariaatsvoeringBeleidsvoorbereiding en dienstverlening Verbinden met leden en markt Bron: Van Spaendonck (2015)

Enkele slotbedenkingen Leden anders bekijken! Werken vanuit vraagzijde – leden centraal zetten! Anders gaan denken over ‘waarde’ van een lidmaatschap! Anders omgaan met het concept van ‘de organisatie’

“In order to really understand what members experience when they interact with you, you have to step into their shoes and see what you do, but from the outside- in. This process of becoming ‘member- centric’, requires a new way of working.” (Susan Froggatt)

Marc Mestdagh 2Mpact nv Tel