Woutertje Pieterse kende geen leerplicht. Onderwijs: moeten of mogen? Prof. Dr. Marita Mathijsen Universiteit van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het laatste jaar op De Piramide
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Het is vandaag Girlsday!
Het samen verschillend doen
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Sociale media als taalvaardigheidstool
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen.
Levensvragen Over geluk…..
Informatieavond groep
1. Financieel opvoeden loont
Onderwijs en kinderarbeid
Infoavond Groep 7/8 9 september 2013.
LOT OP REIS.
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Indonesië.
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
11 Feminisme.
Infoavond groep 4.
Gezellig samen melk drinken en fruit eten, dan doen we nog een spelletje of luisteren naar een verhaal.
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
Bezinnende Gedachten.
Studiekeuzes van uw kind
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Het vlugge leven Wat zijn de mensen toch gehaast, er wordt wat heen en weer geraasd. Men is amper vertrokken, per auto of trein, en men zou al op de.
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
5.2 De sociale kwestie.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Ouderavond havo 4/vwo Sociale media  jong geleerd, oud gedaan? jong geleerd, oud gedaan?
(Voor)lezen is leuk!.
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Groep 5/6 René Hellingman
GROEP 8.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
TRENDS 2014 Hafida
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Opdrachten en eindopdracht
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Onze mooie, ronde school staat aan de Leeuwenlaan.
Rens Ronde Welkom bij de ouder informatie avond Groep 5 Tim van Asten.
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Het laatste jaar op De Piramide
Informatieavond 15 november 2017
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Radboud Kids – Meet the professor
Transcript van de presentatie:

Woutertje Pieterse kende geen leerplicht. Onderwijs: moeten of mogen? Prof. Dr. Marita Mathijsen Universiteit van Amsterdam

Hervormd Lyceum West

Pedagogisch-maatschappelijke ontwikkelingen Onderwijswetten 1806 [voor lager onderwijs]; 1863 HBS; leerplicht 1900 Schoolopzieners/inspectie pas met koning Willem I e kweekschool Steden kregen verplichting armenscholen op te zetten Inspectie treft in 1835 in Friesland nog maitresses aan die alleen kunnen schrijven, niet lezen

Maatschappelijke ideeën over het kind Rousseau algemeen aanvaard (Emile 1762) Uitgewerkt in de schoolmethode van de Maatschappij tot Nut van het Algemeen (1784) Afschaffen lijfstraffen Aanschouwelijk onderwijs Algemeen christelijk J.H. Pestalozzi ( ): onderwijsvernieuwer met Europese invloed: volksopvoeding, aandacht voor gezinsopvoeding, aanschouwelijk onderwijs, zedelijke verheffing

De harde realiteit Hoge kindersterfte Kinderarbeid Seizoensschoolbezoek Geen middelbare scholen voor meisjes Schoolgeld als barrière Geen studiebeurzen voor universiteiten, geen meisjes op universiteiten Stijging op maatschappelijke ladder nog moeilijk

Stijging wel in de literatuur voorgesteld als voorbeeld David Copperfield en Oliver Twist (Charles Dickens) Woutertje Pieterse (Multatuli) Alleen op de wereld (Hector Malot) Kees de Jongen (Theo Thijssen)

Woutertje Pieterse wil wel leren maar… Meester Pennewip leert geen wereldwijsheid: klassificeren opsommen rubriceren Dus verliest Woutertje zijn interesse

Nog steeds een probleem Sluit het onderwijs wel aan bij de moderne tijd? Houden we genoeg rekening met het ‘puberbrein’? Sociale stijging voor veel kinderen niet meer mogelijk ‘leuk’ ??????

Het curriculum Het huidige curriculum is gebaseerd op wat men in de negentiende eeuw nodig had en niet op wat men in deze tijd nodig heeft. Vraagtekens bij primaat talen en wiskunde maar er zou wel meer ….. heelalkunde milieukunde filosofie muziek- en kunstgeschiedenis (ook popmuziek en jazz) computerwetenschap locale geschiedenis

Het puberbrein

Sociale stijging Hoe kinderen te motiveren die hun ouders nooit kunnen overtreffen? Als je alles al krijgt, hoe werkt beloning dan? Hoe spreek je innerlijke motivering aan?

Tandenpoetsen is niet leuk en toch doen we het allemaal Leren spellen is niet leuk Grammatica is niet leuk Wiskunde is niet leuk Gymnastiek is niet leuk Op tijd komen is niet leuk Huiswerk maken is niet leuk School hoeft niet leuk te zijn en leraren hoeven niet leuk te zijn

Motivering: mogen in plaats van moeten Maak jouw probleem het hunne. Bijvoorbeeld: hoe kan ik Reinaert de Vos voor jullie toegankelijk maken? Locale geschiedenis laat zich verbinden met algemene geschiedenis: grootouders interviewen is ook geschiedenis Spelling: opnieuw: jouw probleem is hun probleem. Wanneer functioneert de Word-corrector niet? Hoe leer ik tweedetaal-leerlingen de d/t, het verschil de/het? Demonstraties Uitgeven van groepsresultaten Eigen blog, website, facebook voor resultaten (controle)