Www.mensch-training.com Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Besturing van (bedrijf)processen
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
10 maart 2009 Beheer. Rijkswaterstaat Beheer na Hans210 maart 2009 Voorstel TOPdesk (call en registratiesysteem) 2de lijns Functioneel Beheer 2de lijns.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
De drie stappen van systeemontwikkeling
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Grip op ICT door grip op architectuur
Governance van de informatievoorziening
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
© de vries business consultancy, 2008
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Governance van de informatievoorziening
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Business informatiemanagement:
Business-IT Alignment
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Gebruikersondersteuning
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Gebruikersondersteuning
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Digitale architectuur
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur en beleid Processen en activiteiten Oefening en discussie

Informatiesysteem Gegevens Verwerking: Apparatuur Programmatuur Mensen Procedures Informatie

Levenscyclus Informatiesysteem InformatieplanningOntwikkeling Acceptatie en invoering GebruikWijzigingArchivering

Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Verantwoordelijkheden, rollen, processen en relaties tussen vraag en aanbodkant van de informatievoorziening IV. (Negenvlakkenmodel door Rik Maes) Negenvlakkenmodel

Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder INRICHTEN Functioneel beheerder INRICHTEN Manager IV STURING Manager IV STURING IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie Manager STRATEGIE Informatie Manager STRATEGIE Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Verantwoordelijk voor het aansluiten van de informatievoorziening op de behoefte van de business. (strategie, sturing en inrichten van informatievoorziening. Informatiemangement

Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Leverancieren Opdrachtgever Leverancier en Opdrachtgever Uitvoering Opdrachtgever

Leverancier en Opdrachtgever

Business manager Business manager Team manager Team manager Gebruiker Functioneel beheerder Manager IV Manager IV IT- beheerder IT- beheerder Service level manager Service level manager Service manager Service manager Informatie manager Informatie manager Uitvoering Richting Inrichting ITInformatieBusiness Werkgebiedvan informatiemanagement Werkgebied van informatiemanagement Vooral betrekking op het sturende niveau van zowel business, informatievoorziening en IT.

Systeemontwikkeling en systeembeheer

Kwaliteitseisen aan IV

Cirkel van Deming Plan DoCheck Act Verbeteren van een product of dienst door te zorgen dat de kwaliteit aan de verwachting van de gebruiker blijft voldoen. Tijd Kwaliteitsniveau Plan (Project plan) Do (Project) Check (Audit) Act (New actions)

Onderwerpen van Functioneel beheer 1.Richtinggeven aan de IV 2.Aansturen van het Functioneel beheer 3.Aansturen van de aansluiting van de IV op het bedrijfsproces 4.Aansturing van de IT-Leveranciers 5.Uitvoering van het Functioneel beheer

BiSL Architectuur

Indeling BiSL (Procescluster)

Procescluster

Indeling BiSL (Processen)

Gebruikersondersteuning

Gebruikersondersteuning Rapportage informatie Call Afhandeling Gebruikers organisatie Beheer Bedrijfs Informatie Change Management Operationele ICT aansturing ICT Leverancier 2 e lijns call  wijzigingsverzoek  2 e lijns call  call   antwoord/status Gebruikers Communicatie Change Mgt Beheer Bedrijfs informatie Operationele ICT aansturing Gebruikers Organisatie Informatie over veranderingen  Informatie over veranderingen  Gebruikers data Call Registratie Call Informatie,  Gebruikers Informatie  Call Informatie,  Gebruikers Informatie  Call Informatie,  Call Rapportage Sturende Processen Sturende procesen Planning Quality Criteria Realisatie Quality Criteria

Indeling BiSL Call rapportage

Call Afhandeling proces (Activiteit)

De Etages

Oefening Verdeel de processen aan de hand van de korte beschrijving over de verschillende afdelingen. Welke processen passen het beste op 1 afdeling?

De processen die op de uitvoerende laag gepositioneerd zijn 1.Specificeren 2.Transitie 3.Toetsen en Testen 4.Voorbereiden Transitie 5.Gebruikersondersteuning 6.Beheer Bedrijfsinformatie 7.Wijzigingenbeheer 8.Operationele ICT aansturing 9.Niet geautomatiseerde Informatievoorziening