Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Maayke van Suijlekom.
Masterchef de keuken van de trombosedienst
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Autismespectrumstoornissen
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Psychologie van de beweging: afspraken
Psychotherapie bij ouderen
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Opvoeden van drukke kinderen
Behandeling van getraumatiseerde kinderen:
Ik heb iets van autisme of zo
inleiding Vb1: Bas is erg huilerig, komt nauwelijks tot spelen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Responsiecollege College 12.
De adolescentie als reorganisatie
Signaal: significant voor de professionele hulpverlener.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Voortijdig schoolverlaten
Wat met psychische stoornissen op school?
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Automutilatie bij jongeren
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
DM wat vertel je de patiënt? S. Tamis 5 november 2015.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
I NLEIDING V ERSTANDELIJKE B EPERKING. V ERSTANDELIJKE GEHANDICAPTEN Wat weten jullie van verstandelijk gehandicapten? Kun je, je herinneren hoe je zelf.
IBD en moeheid Jan H. Kleibeuker.
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Ontwikkeling en benadering van kinderen
DIABETES Studtalk Mo Jaspers.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Geweld ervaren kan leiden tot geweld plegen
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
‘Agressie bij kinderen’
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van kind naar jongvolwassene.
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Het Zorgclustermodel Alexandra Sillen, Hans Kamsma,
Groeihormoon-stoornis..
Transcript van de presentatie:

Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen Jan Buitelaar

Kenmerken Repetitief stereotiep gedragspatroon Sterk variërend gedrag Veel heftigheid en intensiteit Bv: Hoofdbonken Dromerige stemming, rustige en gelijkmatige bewegingen. Bv: Haar uittrekken Cyclisch patroon

Prevalentie Mensen buiten een instelling Instituutbewoners 5-15% zelfverwondend gedrag Instituutbewoners 40% zelfverwondend gedrag Kinderen met autistische stoornissen 50% vormen van zelfbeschadiging 21% van deze kinderen  lichamelijke beschadiging

Psychosociale aspecten Verschillende stemmingen tijdens zelfverwondend gedrag  jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen Vrolijk= bewegingen van de rom Neutraal of geprikkelde stemming= wrijven en pulken aan de huid, heftige bewegingen Automutilatie Overkomt hen, beseffen het eenmaal het bezig is  Kunnen niet goed meer stoppen

Waarschuwingssignalen Zeer jonge leeftijd Sommige gedragingen  voorlopers zelfverwondend gedrag ‘Normale’ ritmische baby- en peuterbewegingen Voor 5e levensjaar stoppen Zoniet: Ernstig waarschuwingssignaal

Risicosituaties tot zelfverwonding Onschuldige lichamelijke ziekten Bij gehandicapten of kinderen met autistische stoornissen KAN aanleidig zijn tot automutilatie Gezinsgebeurtenissen? KAN aanleiding zijn Geen onderbouwde studies

Behandelingsprincipes Optimaal gestructureerde omgeving Fysieke hulpmiddelen Voordelen: Tegengaan ontstaan letsels, zelf onder controle krijgen,.. Nadelen: Binding, crisisbeheersing geen behandeling, ... Psychologische interventies 1)Zorgvuldige registratie 2)Voldoende lange periode 3)Meerdere situaties en via verschillende informanten 4)Niet meer dan één verandering tegelijk

Medicatie Tijdelijke basis  periodieke evaluatie en eventuele dosisvermindering Sulpride: Lage doseringen, positieve resultaten. Risperidon & Olanzapine: Bijwerkingen, onbekende resultaten Veranderingen in medicatie  langzaam invoegen + evalueren 1 middel tegelijk!

Prognose Probleem van de kinderleeftijd, adolescentie en jong- volwassenheid Gedragsrepertoire  Hardnekkig Moeilijk te veranderen/stoppen Vanaf 35-40jaar  Geleidelijke afname van zelfverwonding Kans op terugval!

Conclusie Zelfverwondend gedrag: Medicatie  weinig effectief Meer kans bij kinderen met verstandelijke handicaps of onwikkelingsstoornissen Ernstige vormen  Begin: kindertijd Onschuldige lichamelijke ziekten Medicatie  weinig effectief Zelfverwonding  multidisciplinair

Bronnen Basistekst: Buitelaar, J.K., (2007), Zelfverwondend gedrag bij ontwikkelingsstoornissen, Hb. Kind&Adolescent., p76-84. Geraadpleegd via http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-313-8644- 4_11 Google: https://www.google.be/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isc h&source=hp&biw=1600&bih=731&q=hoofdbonken&oq=ho ofdbonken&gs_l=img.3...25981.27893.0.28095.11.10.0.0.0.0.1 86.593.0j4.4.0....0...1ac.1.64.img..7.4.589.IMVW7xdC_Io#hl =nl&tbm=isch&q=zelfverwonding&imgrc=SWOL7BmGPG vmYM%3A