Gedistribueerde Systemen Inleiding. Grand Challenge Problems Bron: NSF Grand Challenges final reportNSF Grand Challenges final report.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

De Video Kaart.
CIMSOLUTIONS B.V. CIMSOLUTIONS Automation for Industry & Business SIG Embedded “Proces Ellende” André Vink CDP real-time embedded 28 september 2005.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Wetenschap langs de Digitale Snelweg: Virtueel kan alles
Informatieverwerkende systemen
Par. 3.1 Computers zijn overal
Slide 1Structuur en Organisatie van Computersystemen: deel 2Yolande Berbers Geheugen-hiërarchie.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Windows Server 2012 Optimaliseer uw IT. Ready for the Future.
Dr. ir. Kurt Lust VSC-coördinator.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
BESTURINGS SYSTEMEN Vincent Naessens.
Computerarchitectuur
Steven Van Acker. Transmeta Crusoe - Steven Van Acker - Mei Overzicht  Inleiding  Het Idee  De Technologie  CodeMorphing  LongRun  NorthBridge.
Utility Business Infrastructure
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
Inleiding: De bepaalde integraal
Parallelle systemen.
Slide 1Structuur en Organisatie van Computersystemen: deel 2Yolande Berbers Geavanceerde pipelining en parallellisme op het niveau van instructies (ILP:
Meet- en Regeltechniek Les 4: De klassieke regelaars
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
De computer: Hardware Het beeldscherm Het toetsenbord De muis
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 7(1): Flow of.
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Lineair Programmerings-modellen Hoorcollege 2.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Divide and Conquer in Multi-agent Planning Multi-Agent Planning as the Process of Merging Distributed Sub-plans Eithan Ephrati and Jeffrey S. Rosenschein.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Bouwfysica kouddak-constructie Warmte- en vochtberekening van een
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 3 Cees Witteveen.
Opbrengsten van onderwijs
Betrouwbaarheid.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 9(1): Virtual.
RAM-geheugen
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Cache Prestatie & Energieverbruik. Overzicht Voorbeelden energieverbruik Cache.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
TirPrs06: Wachttijdtheorie & simulatietechniek
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Gedistribueerde Systemen Algemene vakinfo. […] basisprincipes en -algoritmen […] in de context van gedistribueerde en parallelle systemen. Enerzijds wordt.
Vwo6 WiskA Toepassing van differentiaalrekenen Extra opgaven.
Node.js en NPM. Node.js Open source, crossplatform runtime omgeving voor server-side javascript applicaties, primair bedoel snelle, schaalbare netwerk.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
1 VMWare. 2 Introductie VMware Fysieke server ESX-server Virtuele machines Ongewijzigde toepassing Ongewijzigd besturingssysteem Virtuele hardware.
Henryssoft Computer Systems Tot uw dienst voor Verkoop en alle herstellingen Snelle service Geen weken wachten Schappelijke prijzen (niet op uur-basis)
Functional Web Applications Implementation and Use of Client-Side Interpreters Jan Martin Jansen.
Hoofdstuk 1.. De Von Neumann computer Organisatie.
Emulatie vs virtualisatie Docent: Schooljaar:. Emulatie vs virtualisatie Simulatie.
Module code: Scheduling Het verdelen van processortijd onder processen en threads 1.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Drivers Wat is het Wat doet het Waar komen ze vandaan.
Programmeren.
De eerste lijn is aan zet!
Berekening van de Orde Van een Algoritme
Processor Miep: Geheugen
3 Hardware 3.3 Moederbord, slots en bussen.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
eenheden variabele productiefactor (arbeid) productie in aantallen
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Informatieverwerkende systemen
De diensten die een onderneming kan bieden aan haar klanten, leveranciers en eigen medewerkers zijn direct afhankelijk van haar IT-infrastructuur. In het.
Besturingssystemen Ga verder met een muisklik..
M5 Datacommunicatie Netwerklaag
G-CLOUD SHAREPOINT USER GROUP
Netwerken & Internet 3.
Netwerken & Internet 1.
Transcript van de presentatie:

Gedistribueerde Systemen Inleiding

Grand Challenge Problems Bron: NSF Grand Challenges final reportNSF Grand Challenges final report

Grand Challenge Problems Bron: NSF Grand Challenges final reportNSF Grand Challenges final report

Grand Challenge Problems Bron: NSF Grand Challenges final reportNSF Grand Challenges final report

Grand Challenge Problems (vanaf 36’)

“Third Pillar of Science”

 Von Neumann architectuur Historiek “Stored Program Computer”

 Shared-memory multi-processors Historiek

 Multi-processors met lokaal geheugen  In 1 “doos”  Communicatie via “netwerk” Historiek

Transputers

Parsytec x’plore (16 transputers met 4 MB RAM)

Historiek Interconnectie-netwerken

 Distributed shared memory Historiek NUMA

 Computer clusters  Verbonden via LAN  “Distributed computing” Historiek

 Internet-based collaborative computing  Lange-afstand Historiek Internet client-server Internet client-server Cloud computing Cloud computing Grid Computing Grid Computing

Flynn’s taxonomy MMX SSE GPU

PDC architectuurklassen Data- parallellisme SuperscalairPipelineStreamVectorDataflow Controle- parallellisme MultithreadingMultiprocessingMulticoreClusterGrid/Cloud Cray GPU ILP Intel Core, Cell SMT

 Dual core processor architectuur

PDC architectuurklassen  Communicatie via geheugen / netwerk  Shared vs. distributed memory

Versnelling/verbetering  Parallel computing maakt oplossen grand challenge problemen mogelijk  Maar ook  Oplossen van “groter” probleem (bv extra factoren beschouwen bij num simulatie)  Meer precieze oplossing (bv weersvoor-spelling: # beschouwde cellen verhogen)  Zelfde probleem meermaals oplossen met verschillende input waarden  Toepassing in Internet (bv webservers)

Speedup Factor  Snelheidswinst parallel systeem?  Noem p het # CPUs  Speedup factor S(p) = Toename in snelheid door gebruik te maken multiprocessor

Speedup Factor  Max mogelijke speedup met p CPUs is in theorie p  Lineaire versnelling  Wordt behaald als  Computatie opgedeeld kan worden in problemen met gelijke lengte  Geen overhead in parallelle oplossing  Superlineaire versnelling als S(p) > p  Occasioneel mogelijk (seq alg niet optimaal, eigenschappen probleem – bv zoekopdracht, extra geheugen, …)

Speedup Factor  Efficiency E = Hoe continu worden CPUs van multiprocessor benut?  Bv E = 50%  CPUs worden gemiddeld helft van de tijd gebruikt voor effectieve computatie  100% efficiency bij linear speedup

Maximale Speedup  Parallellisatie resulteert in overhead  CPU is bepaalde tijd idle/taakloos  Introduceert extra berekeningen (komen niet voor in sequentiele oplossing)  Communicatie tussen CPUs  Deel van probleem kan mogelijk niet geparallelliseerd worden en moet sequentieel uitgevoerd worden  Bv initialisatie-stap  Slechts 1 CPU doet zinvol werk; rest idle

Maximale Speedup  Noem seriële gedeelte f  Parallelle oplossing kost tijd Amdahl’s Law (1967)

Maximale Speedup  Speedup factor wordt dan  Staat bekend als Amdahl’s law  Hoe groter f, hoe kleiner speedup  Parallel gedeelte moet een substantieel deel zijn van totale berekening om significante speedup te bekomen  Max speedup (oneindig # CPUs) is 1/f: Amdahl’s Law (1967)

Maximale Speedup Amdahl’s Law Speedup versus # CPUs Speedup versus serieel deel f

Amdahl’s Law

 Scalability: Vrij onnauwkeurige term  Hardware scalability: Uitbouwen systeem verhoogt performantie  Uitbouwen systeem = CPUs toevoegen  Algorithmic scalability: Verhogen # data items resulteert in lage en begrensde toename in # computationele stappen  Noem n het # input data items  Gebruikt in Gustafson’s law Maximale Speedup Schaalbaarheid

Maximale Speedup Gustafson’s Law  Amdahl’s law: cte n (en dus ook )  Gustafson’s law: alternatief op basis van cte (parallelle uitvoeringstijd)  Als p toeneemt, dan ook n  Scaled speedup factor  is een lineaire functie met neg helling ipv snelle reductie bij Amdahl  Speedup Amdahl en Gustafson erg ≠  Gustafson stelt dat grotere speedup mogelijk is dan aangegeven door Amdahl  Geef resultaten dicht bij lineaire speedup

Maximale Speedup Communicatie Overhead  Tot nu toe geen rekening gehouden met message passing  Data uitwisseling en synchronisatie  Niet aanwezig in sequentiële oplossing  Belangrijke overhead in parallel systeem!  Parallelle uitvoeringstijd

Maximale Speedup Communicatie Overhead  Probleem opsplitsen in meer delen  Parallelle comp tijd daalt (kleinere delen), maar comm tijd stijgt  Comm tijd kan overheersen!  Ondanks verhoogde parallellisatie stijgt  Daarom zo hoog mogelijk houden

TOP500 supercomputers UGent supercomputer op 118!

TOP500 supercomputers

 Heel veel uitdagingen!  Effectiviteit  Alle cores/processoren/computers zo nuttig mogelijk bezig houden  Deadlocks en starvation voorkomen  Efficiëntie  Memory access overhead beperken  Communicatieoverhead beperken  Synchronisatie  Inherent parallel programmeren  … Programmeren van PDC

 2 categorieën  Parallel algorithm strategy patterns (hi-level)  Task parallelism  Data parallelism  Divide and conquer  Pipeline  Geometric decomposition…  Implementation strategy patterns (low-level)  SPMD (single program multiple data)  SIMD (single instruction multiple data)  Loop-level parallelism  Fork-join  Master-worker… Design Patterns

Recente ontwikkelingen (vanaf 25’)

 PDC heeft veel toepassingen  Verscheidene architecturen  Van zeer nauw gekoppeld tot wereldwijd verspreid  Beste architectuur hangt af van probleem en constraints  Nieuwe manier van programmeren nodig  Nieuwe design patterns  Optimalisatie is grote uitdaging  Automatische parallellisatie komt op  Boost via recente ontwikkelingen Conclusie