50/50 Turkoois Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe zorgaanbieders Wlz 2016 Maandag 25 januari 2016 Locatie: Leiden Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Programma uurWelkom uurWlz keten uurZorgtoewijzing en Voorschrift ZTW uurPauze uurHelpdesk iWlz uurZorginkoop uurRondvraag en afsluiting
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Sander Bloemheuvel Procesbeheerder Wlz Support Wlz
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 iWlz informatiestromen en Ketenpartners Zorginstituut Nederland
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen iWlz informatiestromen en ketenpartners Zilveren Kruis Zorgkantoor
Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Notitieverkeer -Wet bescherming persoonsgegevens -Alle cliënt gebonden informatie via notitieverkeer -Alle communicatie naar Zorgtoewijzing en Helpdesk iWlz -Aparte autorisatie in uw Vecozo certificaat -Meerdere AGB-codes? -Ook rapportages via notitieverkeer
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen U vindt hier informatie over o.a.: 1)Zorginkoop 2)(Aanvullend)Voorschrift 3)Foutcodetool iWlz en AW319 4)Rekenmodule 5)Nieuwe zorgaanbieders 6)Nieuws 7)Aanmelden voor de nieuwsmail 8)Informatie over rapportages
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Agnes Heidemans Casebehandelaar Zorgtoewijzing/Cliëntondersteuning
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgtoewijzing Wat kan Zorgtoewijzing voor u betekenen? Beantwoording van vragen over de toewijzing van een indicatie Vragen over leveringsstatussen van de toegewezen zorg Vragen over de combinatie van ZIN, VPT, MPT en PGB Adviseren bij moeilijke casuïstiek Toelichting op wet- en regelgeving rond de Wlz en zorgtoewijzing in het bijzonder
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing nog meer? Bemiddelen voor de cliënten zonder voorkeur Toetsen op doelmatigheid en verantwoorde zorg Wachtlijstcontroles (treeknormenlijst)
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Wat doet Zorgtoewijzing niet? Beantwoording van financiële vragen De looptijd van indicatiebesluiten aanpassen Toewijzingen muteren nadat het indicatiebesluit is toegewezen aan een voorkeursaanbieder Een MUT-datum corrigeren Een leveringsstatus wijzigen Zorgtoewijzing
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgtoewijzing Wat kunt u, als aanbieder, zelf doen? Raadpleeg voor gecontracteerd zorgaanbod de Zorgzoeker op de websiteZorgzoeker Indicatiebesluiten digitaal via iWlz doorsturen naar een andere zorgaanbieder Via het notitieverkeer een wijziging aanvragen bij een MPT of een toewijzing aanvragen als dat via iWlz technisch niet kan Zorgen voor een juiste leveringsstatus bij de toegewezen zorg
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Doelmatige en verantwoorde zorg Voor het bepalen van de doelmatigheid van zorg thuis wordt met behulp van de rekenmodule bepaald of de aangevraagde zorg past binnen de financiële ruimte van het ZP. Voor de beoordeling of zorg thuis verantwoord is wordt gekeken of deze verantwoord geleverd kan worden met o.a. de hulp van mantelzorg. Hulpmiddel bij de bepaling is het adviesformulier en rekenmodule. Deze zijn te vinden onder: Voor informatie: toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Het formulier verantwoorde zorg én de rekenmodule stuurt u: - Voor MPT- of VPT-aanvragen waarvoor u de zorg thuis niet verantwoord vindt, waarvan u niet kunt beoordelen of de zorg verantwoord is. - Voor MPT-aanvragen die niet doelmatig zijn én de cliënt behoort niet tot de doelgroepen waarvoor ‘extra kosten thuis’ wettelijk toegestaan zijn. - Als de cliënt een combinatie van MPT en PGB aanvraagt. De verdere aanvraag van PGB doet de cliënt zelf, aan die werkwijze verandert niets. Alleen de rekenmodule stuurt u: - MPT-aanvraag waarvoor extra budget nodig is maar waar de cliënt binnen de doelgroep voor ‘extra kosten thuis’ valt en u de zorg verantwoord vindt. - MPT-aanvraag waarbij Wlz-behandeling geleverd wordt en u de zorg verantwoord vindt.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Cliëntondersteuning Iedereen met een Wlz indicatie heeft recht op cliëntondersteuning door: Zorgkantoor Mee Adviespunt Zorgbelang Zorgbelang Drenthe Wlz cliëntondersteuning (regio Zwolle)
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Informatie, advies en ondersteuning Zorgaanbod en wachtlijsten Verschillende zorgvormen De zorgaanbieder die het beste past De invulling van de zorg en het opstellen van een persoonlijk plan Het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Bemiddeling tussen cliënt en zorgaanbieder. Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep. Ondersteuning bij herindicatie. Cliëntondersteuning
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Voorschrift Zorgtoewijzing en Aanvullend Voorschrift
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Voorschrift Zorgtoewijzing Dossierhouderschap Wat is dossierhouderschap? Wat verwachten wij van een dossierhouder? Leveringsvormen Zorg in Natura PGB icm ZIN/MPT VPT (Volledig Pakket Thuis)
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Voorschrift Zorgtoewijzing Soorten zorgtoewijzingen Reguliere zorg Transferzorg Overbruggingszorg Alternatieve zorg (MPT) Administratieve toewijzing
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Voorschrift Zorgtoewijzing Leveringsstatussen Actief wachtend Wenswachtend Slapend wachtend In zorg Einde zorgvraag
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: In Zorg (AW35) Zorgtoewijzing: Regulier Cliënt ontvangt zorg zoals geïndiceerd bij Huize Groen. Cliënt is tevreden.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: In Zorg (AW35) Zorgtoewijzing: Transferzorg Leveringsstatus bij dossierhouder: Wenswachtend Cliënt ontvangt zorg zoals geïndiceerd in de vorm van transferzorg bij Huize Oranje. Cliënt is tevreden over de zorg, maar niet over de locatie.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Einde Zorgvraag MUT 17/21 MUT19 MUT12 MUT02
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Einde Zorgvraag (MUT12) Dossierhouder moet de alternatieve zorg aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’. Cliënt is niet meer wachtend bij oorspronkelijke dossierhouder. Deze vorm wordt Modulair Pakket Thuis genoemd. Cliënt wil/kan (nog) niet opgenomen worden, maar wenst wel thuiszorg of ander ZZP (alternatieve zorg). Cliënt is tevreden. OF
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Actief Wachtend (MUT18) Zorgaanbieder kan de zorg nog niet leveren. Cliënt ontvangt eventueel overbruggingszorg. Cliënt is niet tevreden. Dossierhouder moet de eventuele overbruggingszorg (cliënt ontvangt andere zorg dan geïndiceerd) aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Wenswachtend (MUT18) Zorgaanbieder kan de zorg nog niet leveren en cliënt wil persé naar Huize Groen. Cliënt ontvangt eventueel transferzorg. Cliënt is tevreden over de zorg maar niet over de locatie. Dossierhouder moet de eventuele transferzorg (cliënt ontvangt exact de zorg zoals geïndiceerd) aanvragen via een ‘aanvraag aangepaste zorgtoewijzing’.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Leveringsstatus: Slapend Wachtend (MUT12 of 20) MUT 12: Cliënt wil de zorg nog niet ontvangen en wenst geen alternatieve zorg. MUT 20: Levering van de zorg is beëindigd, de zorgtoewijzing is aangehouden
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Zorgtoewijzing Telefoon: (optie 1) op werkdagen van uur
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zilveren Kruis Zorgkantoor Quote- en tussenslides Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Ans van den Brand Medewerker Helpdesk iWlz Zorgtoewijzing
Zilveren Kruis Zorgkantoor Quote- en tussenslides Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Helpdesk iWlz Wat doet de Helpdesk iWlz en wat kunnen wij voor u betekenen? Beantwoorden van technische vragen rondom iWlz Proactief en reactief ondersteuning bieden Aanpreekpunt voor rapportages/lijstwerk Uitval berichtenverkeer Beantwoorden van vragen over AW319 Testwerkzaamheden CAK-berichtenverwerking
Zilveren Kruis Zorgkantoor Quote- en tussenslides Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rapportages/Lijstwerk Cliënten in Zorg Wachtende cliënten Bewonerslijst Afgesloten zorgtoewijzing met MAZ zonder MUT Aflopende indicaties AW33 zonder AW34 retour Actief wachtenden (wekelijks) Vergelijking bewonerslijst en AW319 (per kwartaal) Let op: de bestanden worden via het Vecozo notitieverkeer verstuurd
Zilveren Kruis Zorgkantoor Quote- en tussenslides Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Centrale rol iWlz-coördinator Communicatie en coördinatie binnen uw organisatie Instrueren van uw collega’s Contactpersoon richting Helpdesk iWlz Aanspreekpunt voor technische zaken iWlz, wachtlijstbeheersing, escalaties en monitoring Ontvanger van de informatie vanuit Procesbeheer en de nieuwsmail
Zilveren Kruis Zorgkantoor Quote- en tussenslides Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Helpdesk iWlz Telefoon: (optie 2) op werkdagen van uur
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Hans Warringa, Financieel Medewerker Zorginkoop langdurig zorg
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Onderwerpen AW319 Betaling Planning 2016/2017 Aandachtspunten
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: AW319 VECOZO certificaat Software aanschaffen voor aanmaken AW319 Declaratieprotocol AW320 retourbericht Vragen? Neem contact op met Helpdesk iWlz.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: AW319
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Betaling Afrekenen o.b.v. goedgekeurde declaraties AW319.
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Planning 2016/2017 Januari 2016: Start zorglevering 2016 Juni/Juli: Indienen offerte zorginkoop 2017 (Informatie op onze website vanaf april 2016) Augustus/Oktober 2016: Afhandeling Zorginkoop 2017 Augustus/Oktober 2016: Herschikking 2016 (definitieve afspraak) Maart 2017: Nacalculatie 2016
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Aandachtspunten Zorg dat u beschikt over een AGB-code Controleer of deze op de landelijke iWlz-AGB-codelijst staat. Is dit niet het geval, neem contact op met uw contactpersoon bij Zorginkoop Beschik over een VECOZO certificaat dat geschikt is voor het declareren van de AW319, iWlz berichten en notitieverkeer Zorg ervoor dat iWlz berichten uitgewisseld kunnen worden via een softwareprogramma Lever tijdig de AW319 aan (zie declaratieprotocol)
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Aandachtspunten Informeren contactpersoon Zorginkoop zorgkantoor bij onderstaande situaties: Wijziging bestuurslid Liquiditeitsproblematiek
Zilveren Kruis Zorgkantoor Index Blauw #1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Vragen?
Zilveren Kruis Zorgkantoor Quote- en tussenslides Afsluiting 1 Bedankt voor uw aandacht Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen