De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen"— Transcript van de presentatie:

1 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe en tussentijds gecontracteerde zorgaanbieders Wlz 2019 Vrijdag Locatie: Apeldoorn

2 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Programma 10.00 uur Welkom 10.10 uur Wlz Keten 10.30 uur Zorgtoewijzing en Voorschrift ZTW 11.00 uur Pauze 11.20 uur Helpdesk iWlz 11.40 uur Zorginkoop 12.30 uur Rondvraag en afsluiting

3 André Mannak Zorginkoper Zorginkoop Langdurige Zorg
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen André Mannak Zorginkoper Zorginkoop Langdurige Zorg

4 Zorgkantoor Zilveren Kruis
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgkantoor Zilveren Kruis

5 Zorgkantoor Zilveren Kruis
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgkantoor Zilveren Kruis

6 Zorginkoop: in contact met de zorginkoper
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: in contact met de zorginkoper Informeer uw zorginkoper altijd proactief bij onderstaande situaties: Wijziging bestuurslid Rapport IGZ Onderaannemerschap Liquiditeitsproblematiek Media-aandacht Uw zorginkoper kan contact met u opnemen: Klachten - Dit betekent dat we informatie en stukken kunnen opvragen Early Warning System (EWS)

7 Wat is een materiële controle?
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Wat is een materiële controle? Materiële controle toetst de rechtmatigheid van de gedeclareerde zorg Onderzoek naar rechtmatigheid bestaat uit 2 onderdelen: Feitelijke levering Terechte levering Zijn de gedeclareerde prestaties daadwerkelijk geleverd? Is het de best passende zorg gezien de gezondheidstoestand van de klant?

8 Naleving & Controle Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Sander Bloemheuvel Financieel medewerker Coördinator van betaalproces Naleving & Controle Zorginkoop

9 Zorginstituut Nederland
iWlz informatiestromen en Ketenpartners Zorginstituut Nederland

10 iWlz informatiestromen en ketenpartners
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen iWlz informatiestromen en ketenpartners Zilveren Kruis Zorgkantoor

11 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Codes en certificaten Nza-code Nodig voor herschikking en nacalculatie In te kunnen loggen op het Nza portaal Op basis van deze gegevens wordt een beschikking afgegeven AGB-code (aanvragen via agbcode.nl) Voor het declareren Voor het ontvangen van zorgtoewijzingen Voor het ontvangen van cliëntgebonden notities Vecozo certificaat (aanvragen via vecozo.nl) Autorisatie voor declareren, iWlz berichten en notitieverkeer Meerdere AGB-codes

12 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Notitieverkeer Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Alle cliëntgebonden informatie via notitieverkeer Alle communicatie naar Zorgtoewijzing, Helpdesk iWlz en Klantadvies Aparte autorisatie in uw Vecozo certificaat Meerdere AGB-codes? Ook rapportages via notitieverkeer

13 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
U vindt hier informatie over o.a.: Zorginkoop Declaratieprotocol Voorschrift Zorgtoewijzing Foutcodetool iWlz en AW319 Rekenmodule Nieuwe zorgaanbieders Aanmelden voor de nieuwsmail Informatie over rapportages

14 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

15 Joyce van Bruggen Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Joyce van Bruggen Zorgtoewijzing

16 Van binnen naar buiten: dichter naar de klant toe
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorgtoewijzing Van binnen naar buiten: dichter naar de klant toe

17 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet het Zorgkantoor voor de cliënt? Bemiddelen voor de cliënten zonder voorkeur Als CIZ geen voorkeur meegeeft Contact met familie / mantelzorger Proactief bellen van cliënten Wens wachtenden Actief wachtenden / treeknorm

18 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing voor u als zorgaanbieder? Verwerken van notities Mailen met cliëntgegevens is niet toegestaan Alle aanvragen die niet over reguliere zorg gaan moeten via een notitie Beoordelen van aanvragen (AAT) Als er een dossierhouder of Coördinator Zorg Thuis (CZT) is doet die de toewijzing! Verwerken van PGB omzettingen Tweede lijn voor telefonisch contact 

19 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Soorten en statussen van zorgtoewijzingen Leveringsstatussen In zorg Einde zorg Actief wachtend Niet actief wachtend Niet wachtend Leveringsvormen Verblijf (met opname Ja of Nee) Modulair pakket thuis (MPT) Volledig pakket thuis (VPT) Persoonsgebonden budget (PGB) Een combinatie van PGB met een andere Leveringsvorm is ook mogelijk Soorten toewijzing Regulier Overbrugging Administratief

20 Doelmatige en verantwoorde zorg
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Doelmatige en verantwoorde zorg Voor het bepalen van de doelmatigheid van zorg thuis wordt met behulp van de rekenmodule bepaald of de aangevraagde zorg past binnen de financiële ruimte van het ZP. Voor de beoordeling of zorg thuis verantwoord is wordt gekeken of deze verantwoord geleverd kan worden met o.a. de hulp van mantelzorg of vrijwilligers. Hulpmiddel bij de bepaling zijn het adviesformulier en rekenmodule. Het toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis is geïntegreerd in het Voorschrift Het voorschrift kunt u vinden op onze website:

21 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing voor u als zorgaanbieder? Vragen over toegewezen zorg (als er dossierhouder is dan via die weg, anders notitieverkeer) Vragen over de combinatie van Verblijf, VPT, MPT en PGB Toelichting op wet- en regelgeving (Voorschrift Zorgtoewijzing) Toewijzen van indicaties (als er geen dossierhouder of als er technische problemen zijn) Berichten zorgaanbieders monitoren (bv verwijderde MUT bekijken)

22 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat doet Zorgtoewijzing niet? Ondersteuning in vragen over eigen bijdrage en / of declaraties Meerzorg (gaat via inkoop (Verblijf/VPT) of klantadvies (MPT/PGB) Een MUT of MAZ corrigeren of leveringsstatus wijzigen Toewijzingen muteren nadat het indicatiebesluit is toegewezen aan een dossierhouder

23 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorgtoewijzing Wat kunt u, als zorgaanbieder, zelf doen? In het juiste domein declareren! Wlz gaat voor op Zvw en Wmo Tijdig reageren naar het zorgkantoor met een MUT of MAZ na ontvangst zorgtoewijzing Indicatiebesluiten digitaal via iWlz doorsturen naar een andere zorgaanbieder Via de coördinator zorg thuis wijzingen in het MPT via een AAT doorgeven. Of een toewijzing aanvragen als dat via iWlz technisch niet kan Zorgen voor een juiste leveringsstatus bij de toegewezen zorg Als u geen MAZ doet krijgt de cliënt geen rekening van het CAK voor de eigen bijdrage.

24 Er een combinatie is van PGB en ZIN
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rekenmodule & Adviesformulier Insturen als: Er een combinatie is van PGB en ZIN De kosten voor (overbruggings)zorg hoger liggen dan het beschikbare basisbudget (Max is 125%!) Er sprake is van extra behandeling die niet geleverd kan worden vanuit het basis budget en boven EKT-budget voor behandeling Er sprake is van een aanvraag meerzorg thuis Het zorgkantoor u hier om vraagt Let op: - de rekenmodule bevat altijd netto zorguren! - Terminale thuiszorg, Gespecialiseerd verpleegkundig handelen en beademing zijn uitzonderingen, hiervoor hoeft u geen rekenmodule te sturen als de zorg verantwoord is.

25 Rekenmodule & Adviesformulier
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rekenmodule & Adviesformulier Alleen de rekenmodule stuurt u: Als de zorg thuis bestaat uit een combinatie van ZIN en PGB Alleen het verantwoordingsformulier stuurt u: Als (één van) de betrokken zorgaanbieder(s) twijfelt over verantwoorde inzet van zorg thuis of van mening is dat de zorg thuis eigenlijk niet verantwoord geleverd kan worden

26 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Vertaaltabel

27 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Crisiszorg V&V Huisarts is eerste aanspreekpunt Zorgkantoor koopt bedden, maar doet geen bemiddeling meer Telefoonnummers van de crisisbedden staat op onze website GZ Zorgkantoor heeft eigen crisisregisseurs die actieve bemiddeling doen Namen en telefoonnummers van deze collega’s staan op onze website Voor het hele crisisprotocol + bovenstaande telefoonnummers zie

28 Bereikbaarheid Zorgtoewijzing
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Zorgtoewijzing Notitieverkeer Telefoon: KC is bereikbaar via (optie 2) op werkdagen van uur Contactformulier:

29 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Cliëntondersteuning Iedereen met een Wlz indicatie heeft recht op gratis cliëntondersteuning door: Team Cliëntondersteuning van het Zorgkantoor Gecontracteerd: Mee landelijk Adviespunt Zorgbelang landelijk Zorgbelang Drenthe Wlz cliëntondersteuning (regio Zwolle) ZOG MH Rotterdam

30 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Cliëntondersteuning Informatie, advies en ondersteuning: Zorgaanbod en wachtlijsten De keuze voor de gewenste zorgaanbieder De invulling van de zorg Het zorg en ondersteuningsplan - Het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Bemiddeling tussen cliënt en zorgaanbieder. Ondersteuning bij klachten, geschillen, bezwaar en beroep. Ondersteuning bij herindicatie.

31 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

32 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Dennis van de Hoeve Relatiebeheerder Helpdesk iWlz (per 1 december Marion van Willegen)

33 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Helpdesk iWlz Wat doet de Helpdesk iWlz en wat kunnen wij voor u betekenen? Beantwoorden van technische vragen rondom iWlz Proactief en reactief ondersteuning bieden Aanpreekpunt voor rapportages/lijstwerk Uitval berichtenverkeer Beantwoorden van vragen over AW319 Testwerkzaamheden CAK-berichtenverwerking

34 Rapportages/Lijstwerk
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Rapportages/Lijstwerk Cliënten in Zorg Wachtlijsten MAZ / MUT binnen 5 werkdagen Bewonerslijst Aflopende indicaties AW33 zonder AW34 retour Actief wachtenden (wekelijks) Let op: de bestanden worden via het Vecozo notitieverkeer verstuurd

35 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen

36 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Technische regels 9… Constraints S… Condities D…

37 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
CAK CA-analyses: Dagelijkse uitlijstingen vanuit het CAK met uitval die het CAK niet kan verwerken. Wet dwangsom: Klachten en bezwaren die bij het CAK binnenkomen, zoals: Andere aanbieder levert zorg; Start- en einddata zorgperiodes. Lever de MAZ en MUT tijdig aan (binnen 5 werkdagen). Zo kan het CAK tijdig de Eigen Bijdrage opleggen en beëindigen.

38 Centrale rol iWlz-coördinator
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Centrale rol iWlz-coördinator Communicatie en coördinatie binnen uw organisatie Instrueren van uw collega’s Contactpersoon richting Helpdesk iWlz Aanspreekpunt voor technische zaken iWlz, wachtlijstbeheersing, escalaties en monitoring Ontvanger van de informatie vanuit Support en de nieuwsmail

39 Bereikbaarheid Helpdesk iWlz
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Bereikbaarheid Helpdesk iWlz Notitieverkeer Telefoon: op werkdagen van uur (tijdelijk)

40 Naleving & Controle Zorginkoop
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Sander Bloemheuvel Financieel medewerker Coördinator van betaalproces Naleving & Controle Zorginkoop

41 Zorginkoop: Onderwerpen
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Onderwerpen AW319 Betaling Planning 2019/2020 Aandachtspunten / overig

42 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: AW319 VECOZO certificaat Software aanschaffen voor aanmaken AW319 Declaratieprotocol AW320 retourbericht Vragen? Neem contact op met Helpdesk iWlz.

43 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: AW319

44 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Zorginkoop: Betaling Betalen o.b.v. goedgekeurde declaraties AW319 Goedgekeurde declaraties uiterlijk 17e werkdag na zorglevering aanleveren voor betaling volgende maand (LET OP: voorfinanciering de eerste 2 maanden) Overmacht? Maandelijks declareren conform declaratieprotocol Eén betaling per maand

45 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Planning 2019/2020 Januari 2019: Start zorglevering 2019 Juni/Juli: Indienen offerte Zorginkoop 2020 (Informatie op onze website vanaf april 2019) Augustus/Oktober 2019: Afhandeling Zorginkoop 2020 September/Oktober 2019: Herschikking 2019 (definitieve afspraak 2019) Februari 2020: Nacalculatie 2019

46 Zorginkoop: Aandachtspunten
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen Zorginkoop: Aandachtspunten Zorg dat u beschikt over een AGB-code Controleer of deze op de landelijke iWlz AGB-codelijst staat. Is dit niet het geval, neem contact op met uw contactpersoon bij Zorginkoop Zorg dat uw banknummer bij ons bekend is Beschik over een VECOZO certificaat dat geschikt is voor het declareren van de AW319, iWlz berichten en notitieverkeer Zorg ervoor dat iWlz berichten uitgewisseld kunnen worden via een softwareprogramma Lever tijdig de AW319 aan (zie declaratieprotocol) Wees alert op deadlines en planning

47 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Vragen?

48 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen


Download ppt "Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen"

Verwante presentaties


Ads door Google