“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
Hoofdstuk 3.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Eerste Wereldoorlog 6.3, De Groote Oorlog.
Democratie maakt plaats voor Fascisme
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Nazi Duitsland 3.1, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.3, Opstap naar macht.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Hitler komt aan de macht
Hitler!.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
Hitler aan de macht.
Paragraaf 2: Economische crisis
De eeuw van de Holocaust
Goed voorbereid naar de Pabo!
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Belangrijke kenmerken
Na WO I waren veel Italianen teleurgesteld in de opbrengsten van de oorlog Het leger en haar slagvaardigheid stelde weinig voor ( geen goede erfgenaam.
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fascisme
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
“If the Kaiser does not abdicate, the social revolution is inevitable. But I do not want it, I even hate it like sin.” Friedrich Ebert, SPD politician.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
2.3 Hoe kon Hitler aan de macht komen?
VAN 1919 TOT EN MET 1939 TUSSEN DE OORLOGEN. INTERBELLUM.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Fascisme en nationaal- socialisme Hoofdstuk 1. Wat gaan we doen? Verschillen en overeenkomsten De Republiek van Weimar Het Derde Rijk Opdrachten.
Duitsland Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek II
De Wereld- oorlogen H11.3 DE SOVJETUNIE. OORZAKEN RUSSISCHE REVOLUTIE  Alleenheerschappij van de tsaar (Nicolaas II)  Doema (parlement sinds 1905) geen.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
"One of the men grabbed my father by the shoulder and spit in his face. They tore his World War I medals from his shirt and stomped them into the ground.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Tijdvak 9: De tijd van wereldoorlogen
De Tweede wereldoorlog Deel I
Interbellum 3.2, 3.3 en 3.4.
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Thema 10 Europa.
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Context 3: Koude Oorlog Les 7 – Rollback of vreedzame co-existentie.
Gemaakt door: Claudia, Aya, Marten & Jochem
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Het nazisme.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§2.2 Fascisme en communisme
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the necessity of fighting Bolshevism or of defending one's country.” Von Hindenburg (1930) 37De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie 38Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme 39De crisis van het wereldkapitalisme Voorbeelden stofomschrijving Ff ni

VS springen op de bres Dawesplan (voorbeeld stofomschrijving), 1924 Jaarlijkse aflossing gekoppeld aan economische draagkracht Geldleningen Investeringen van bedrijven 1929 Wereldwijde Economische Crisis Duitsland werd het hardst getroffen Leningenstop Leningen terugbetalen Werklozen fabrieken sluiten enz. Tijdelijke hulp

De coalitieregering valt uiteen doordat men het niet eens kan worden over een aanpak van de crisis Gevolgen 1.Centrumleider Brüning maakt – met toestemming van president Von Hindenburg – gebruik van artikel 48 uit de grondwet om door te kunnen regeren, maar weet geen coalitie meer smeden Gedurende de noodtoestand ligt de macht bij de Rijkskanselier én vooral bij de president 2.De NSDAP boden een duidelijk alternatief voor de democratische partijen en hun “oplossingen” (beleid) Crisis gunstig voor de Nazi’s

Von Hindenburg stuurde Brüning de laan uit en zijn vervanger, de conservatief Von Papen schreef verkiezingen uit: In juli 1932 behaalde de NSDAP 37 procent van de stemmen De boodschap van de NSDAP sprak veel mensen aan Maar waar stond de NSDAP voor? Aanhang groeit

NSDAP resultaten verkiezingen voor de Reichstag verkiezingAantal gewonnen stemmen percentage ,00% ,63% ,25% 1932, juli ,36% 1932, november ,09% 1933, maart ,91%

Von Hindenburg en Hitler

Het fascisme kenmerkt zich als vooral anti-stroming Antidemocratisch – na zijn aantreden holt Mussolini de functie van het parlement dan ook stap voor stap uit Antisocialistisch (lees: communistisch) Corporatieve staat (lees: inrichting van de economie) Nationalistisch Gevoel is beter dan verstand als instrument om belangrijke beslissingen te nemen Ongelijkheid tussen mensen Zwakkere worden geleid door de sterkere Lager ontwikkelden worden geleid door de hoger ontwikkelden

Het fascisme kenmerkt zich als vooral anti-stroming Leidersbeginsel Uit het NSDAP-program (1920) Om het bovenstaande uit te voeren, eisen wij de vorming van een sterke Centrale Rijksregering en een onvoorwaardelijk gezag voor zijn Centrale Parlement over het gehele rijk en al zijn organisaties; de vorming van bijzondere Kamers in de afzonderlijke in het Rijk verbonden Staten, om verder uit te werken, wat door de Rijkswetten in hoofdzaak wordt aangegeven. De leider van de Partij beloven, al deze grondregelen onverbiddelijk in vervulling te brengen, zo nodig met inzet van hun eigen leven Totalitair Geweld is goed, zuiverend; ergo, de daad wordt verheerlijkt Vrouw kent haar plaats Breng veel fijne kindertjes op de wereld en voed ze goed op

Het Nationaalsocialisme is in de basis een fascistische ideologie met enkele verschillen Rassenleer – het Arische ras is superieur Je hebt Übermenschen en Untermenschen (zie dia) De raszuiveren vs. minderwaardige- en verderfelijke rassen Lebensraum Land (landbouw en woonruimte) en grondstoffen voor het uitverkoren volk

brachycefale of longicefaal

Lees: p Maak: W 8, 9 & 10