Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen?
Advertisements

Waar staan we voor met ons onderwijs?
Opvoeden in de puberteit
Ontwikkelingstraject kinderen
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Jongvolwassene (Adolescent)
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Ondernemen(d) in het onderwijs
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
3 H/V, kiezen voor een profiel
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Dossier Empowerment.
Ontwikkelingspsychologie
ROUW, ook na scheiding? Scheiden doe je toch uit vrije wil?
Liefde en relaties.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling in adolescentie
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Psychologieles 4 lesweek 4
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Hoofdstuk 3 Specifieke groepen Jongens meisjes. Girl power Meisje gelijkwaardig aan jongen Feministische revolutie: man de baas, vrouw indirecte invloed.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
 Ontspan, doe je ogen dicht en denk aan die ene klas waar je les aan geeft.  Je staat voor de klas, je kijkt rond, je kijkt de leerlingen een voor een.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 16september
Begeleiden van een zorgvrager
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
In gesprek over werkdruk
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Van kind naar jongvolwassene.
Van baby tot senior, wat staat ons te wachten?
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Opgroeien adolescent Les 2 schpa

Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen

opdracht 1 onderwijs arbeid financiën huisvesting politie/justitie relaties en sociale omgeving gezondheid vrijetijdsbesteding

Vraag? Is ‘de adolescentie’ een totaal natuurlijk gegeven, of is dit ook cultureel bepaald? Welke associaties heb je met het woord adolescentie?

stelling Een adolescent heeft het makkelijk in Nederland Als adolescent ben je beschermd door de maatschappij Met het verschuiven van de ontwikkeling van de mens verschuift ook de verantwoordelijkheid Bv. Seksuele meerderjarigheid

Hangen Pukkels Stemmingswisselingen Verliefdheid & seksualiteit Vriendschappen & peergoups Identiteit Lichamelijke verandering

Stelling De puberteit is nodig om tot een zelfstandige volwassene uit te groeien.

Theorieën over de adolescent Hall – groep 1 Freud – groep 2 Erikson – groep 3 Havighurst – groep 4 Kohlberg – groep 5

lichamelijk GHks geestelijk VZCo

Keuzes van een adolescent 1. Wie ben ik? (Identiteit) 2. Met wie wil ik mij identificeren, met wie ga ik om 3. Wat zoek ik in een partner? 4. Hoe wil ik leven (levensfilosofie)

Psychosociale rijpheid Individuele bekwaamheid; zelfbeheersing, zelfvertrouwen & eigen initiatief Interpersoonlijke bekwaamheid; mogelijkheden om anderen te vertrouwen, te communiceren, relaties aangaan en onderhouden Sociale bekwaamheid; open staan voor andere mensen, tolerantie

Scheiding en individuatie Adolescent komt los van emotionele onafhankelijkheid van ouders en wordt een apart individu.

Overige veranderingen Vrijheid maar ook betrokkenheid (tweestrijd) Weerstand is nodig om autonomie te verwerven Maatschappelijke status Sociaal Wettelijk Politiek Economisch

Verandering Kenmerken van verandering tussen kindertijd en volwassenheid: Verantwoordelijkheid Onafhankelijkheid Vrijheid

Autonomie Loskomen van emotionele binding aan ouders Durven afgaan op eigen oordeel (eigenwijs) Durven ingaan tegen druk van leeftijdgenoten

Maatschappelijke omgeving Opdracht in subgroepen Benoem bij elk leefgebied een instantie gelinked aan Rotterdam specifiek voor adolescenten en of ouders/verzorgers

Voor volgende week Identiteitsvorming, inzichten grote denkers Straatcultuur Invloed adolescentie op maatschappij Opdracht sociologen op plaatsen Delfos Hoofdstuk 4 a Hadioui H2&3