Scholen≤≥erfgoedinstellingen Gino Huiskes CultuurClick Groningen Tineke de Danschutter Erfgoedpartners, Museumhuis Saskia van Lier, erfgoedjuf Margreet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwerpprojecten In de praktijk
Advertisements

Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Meervoudige intelligentie
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Welkom bij Vrijwilliger kort voorstellen
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
Sportimpuls. Wat is sportimpuls? – Landelijke regeling van ZonMw en NOC*NSF – Opstartsubsidie voor verhogen van de sportparticipatie bij mensen die.
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Route Arbeid Jongeren Pro-VSO met ontwikkelingsperspectief arbeid
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
De kracht van erfgoed in het onderwijs Tineke de Danschutter Consulent Erfgoed en Publiek.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Overzicht financieel administratief proces Jeugdzorg.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
RUD GRONINGEN - Samen werken aan kwaliteit - Informatiebijeenkomst raadsleden Bellingwedde 22 november 2012.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Cultuureducatie in Dongen 9-puntenplan door Iris van Kollenburg Geïnspireerd door de cursus Cultuureducatie voor ambtenaren van het BisK.
De Kracht van Lokaal Maatwerk Workshop. In samenspraak met gemeenten worden lokale initiatieven opgestart Wordt gefinancierd met 10% van het Reïntegratiedeel.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Financiële positie 2 september InleidingJaarrekeningenWeerstandsvermogen Oost-Groninger gemeenten Belastingdruk Omliggende gemeenten Toekomst.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
1 juni 2010 I.s.m. lokale ChristenUnie fracties Groningen ChristenUnie Regiotour Groningen.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Cultuureducatie met Kwaliteit
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Slotbijeenkomst Samenlevingskracht 17 januari 2018
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Arbeidsmarktonderzoek Baanopeningenmonitor Kenniscentrum Ondernemerschap 1 Presentatie NMT leden d.d
Cultuureducatie met Kwaliteit
Basiskennis Ondernemerschap
Transcript van de presentatie:

scholen≤≥erfgoedinstellingen Gino Huiskes CultuurClick Groningen Tineke de Danschutter Erfgoedpartners, Museumhuis Saskia van Lier, erfgoedjuf Margreet Versteeg, erfgoedjuf

Wat is de ideale situatie? Erfgoededucatie De kernbegrippen uitgelegd begrippen erfgoed brabant Vraag: wat is herkenbaar en wat niet?

De scholen en ik Ideale situatie bestaat (nog) niet overal Hoe legt U contact met de scholen - via een steuninstelling - ik bel zelf naar de school - ik doe niets: wacht af of een school belt

Kernpunten Groninger aanpak de scholen bepalen de projecten passen bij de wensen / kunde instellingen de ontwikkelde projecten zijn professioneel/ passen in de professionele schoolomgeving de projecten worden in de uitvoering ook professioneel aangepakt erfgoedtrajecten ( gr 1-8)

Kernpunt 1: de scholen bepalen Scholen richten zelf hun curriculum in Afhankelijk van het onderwijstype maken ze keuzes: zelf onderzoek, meer instructief Een bezoek past binnen het jaarprogramma Bezoek aan erfgoedinstelling is onderwijs en dus geen vrijblijvend uitje De scholen bepalen in dialoog met de instelling

Kernpunt 2: de projecten passen bij de wensen / kunde instellingen Schets instellingen: voornamelijk vrijwilligers Bij ontwikkeling wordt altijd gebruik gemaakt van de kennis van de vrijwilliger Wat is het verhaal van de instelling? Wat wil de instelling? Wat kan de instelling plan van aanpak Professioneel ontwikkelaar?

Kernpunt 3: de ontwikkelde projecten passen in de professionele schoolomgeving Aansluiting bij methode Kerndoelen Tijdvakken en canoncanon Leerlijn cultureel erfgoed Leerlijn cultureel erfgoed Leerplankader cultureel erfgoed SLO (betekenisvol/eigen omgeving/primaire bron) Overleg met ICC-ers Proef in Grootegast: verbinden SLO leerplankader en dat van Cultuur in de Spiegel Object is een drager Object wordt cultuur door de betekenis die wij eraan geven Ontwikkeling cultureel zelfbewustzijn leerling

Kernpunt 4: de projecten worden in de uitvoering ook professioneel aangepakt Zelf doen? Training on the floor Tijdens ontwikkeling geregeld overleg met de vrijwilliger die gaat uitvoeren Laten doen? Inzet erfgoedjuf/meester Meestal door de scholen betaald En/of geen entreekosten

Kernpunt 5: erfgoedtrajecten

Aan het project doen de volgende erfgoedinstellingen mee:

erfgoedtrajecten gemeenten Marum Leek Grootegast Zuidhorn De Marne Menterwolde Slochteren Pekela’s gemeenten Stadskanaal Bellingwedde Eemsmond Veendam Oldambt Winsum lift mee

Vragen en opmerkingen