Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
RSV op school Jan Van Parijs.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Wat willen we vandaag doen?
Transactionele Analyse : Improving communication among stakeholders through ex-post transactional analysis - case study on Romanian forestry.
Ian Stewart & Vann Joines
Transactionele analyse
Transactionele analyse en sociale rollen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Een theoretische verkenning
PAD Mindfulness en Yoga
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Visie & Strategie.
Workshop coaching Annet Kops.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Workshop klassenmanagement
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kwaliteit van de hulpverlening
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Opdrachten en eindopdracht
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Beroepshouding en beroepscode
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Het werken met ego- toestanden Deel 1 David Rabbie.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 3 Het leven gaat door …
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Onterechte overtuigingen
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Artikel over transactionele analyse
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011

Beste, leukste, handigste module! Waarom doe ik wat ik doe? Ken jezelf! Waarom doet mijn cliënt zo? Kan ik het veranderen?

Kader 8 werkcolleges Verwerken theorie Thuis: eerlijke zelfreflectie en openheid School: samen bespreken What happens in “TA”, stays in “TA”!

Kader 2 Aanwezigheidsplicht Vóór bijeenkomst stof kennen Iedere week taak uitgetikt inleveren Taken: voldaan / niet voldaan Toets: reflectieverslag van 3 pagina`s Inhoud lessen is ook toets stof

kwaliteit v/d hulpverlening soort “therapie”lijkt niet veel uit te maken.

Transactionele analyse Transactionele analyse of TA is de term die gebruikt wordt voor de persoonlijkheidstheorie en tevens psychotherapeutische behandelmethode zoals deze is ontwikkeld door Eric Berne in de jaren 50 van de twintigste eeuw. De TA gaat ervan uit dat ervaringen in de vroege levensjaren ervoor zorgen dat een mens besluiten neemt over zichzelf en zijn omgeving. Deze positieve of negatieve besluiten zijn van invloed op de kwaliteit van de verdere levensloop (het script). Groei en ontwikkeling worden geremd door negatieve besluiten, terwijl positieve besluiten een stimulerende invloed hebben. Behandelmethoden zijn erop gericht de scripts te analyseren en door gedragsveranderingen te proberen het script om te buigen.

Egotoestand, wat is het? Gedragingen, houdingen en gevoelens. Zowel verbaal als non-verbaal.

Drie egotoestanden

Ouder-egotoestand CommunicatiestijlBasisKernbegrippenTyperend OuderAangeleerdNormen“omdat ik dat wil NormatiefWaarden” ik moet dat doen” TraditioneelTradities“zo zijn de regels”

Volwassene-egotoestand CommunicatiestijlBasisKernbegrippenTyperend VolwasseneVerstandigVerzamelen van gegevens “ik denk dat dit belangrijk is” DoelmatigToetsen van en aan de realiteit “Hoe bepaalt u dat?” RationeelBerekenen van waarschijnlij kheden “zullen wij het op deze wijze bekijken?”

Kind-egotoestand CommunicatiestijlBasisKernbegrippenTyperend KindEmotioneelReageren op basis van gevoel “Ik wil” GevoeligUitvluchten“Mag ik? SpontaanExcuses” Ik ben bang dat”

Oefenen met herkennen ego- toestanden verhaal

Jullie? T.G.I

Oefenen Fragment

Studietaak Volgende les inleveren: dagboekje + lijstje steekwoorden.

Tot volgende keer!