Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management
Bereikbaarheid Profilehttp:// Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare
Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejpmed.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8 e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21 e druk)
Planning 31 Aug-Introductieles en Marketing 7 Sept-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept-Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept-Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept-Géén les 1 Okt-Financieel Management (8-9 H06.033) 5 Okt-Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden / MVO 12 Okt-Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt-Vakantie 26 Okt-Startups en Proeftentamen 2 Nov-Tentamen 9 Nov-Feedback rapportage
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
Herhaling Week 3 Logistiek 1
Logistiek in vogelvlucht (WmL H1) Kunst van het slim organiseren Vanaf 1970 professionele aandacht voor logistiek Logistiek basisproces met deeltrajecten (pag. 27) Twee subsystemen (pag. 28) Material management Physical distribution management Drie subsystemen (pag. 33) Aanvoerlogistiek Productielogistiek Distributielogistiek Van zand tot klant (business logistics) Van zand tot zand (incl. reverse logistics) Logistiek in de productieomgeving (pag. 35) Convergentie en divergentie Just in time management Logistiek in de distributieomgeving (pag. 37) Minimalisering filiaalvoorraden Brutomarge en nettomarge Logistiek in de dienstverlening (pag. 41) Voorbeeld luchtvaart (KLM)
Week 4 Logistiek 2
Marktvraag in relatie tot logistiek (WmL H2) Markttrends: customer-service-explosie, tijdreductie, globalisering en interne en externe samenwerking (pag. 49) Logistiek en concurrentiestrategie: (pag. 52) Product: levenscyclus en ontwerp: (pag. 58) productlevenscyclus, productontwerp, product lifecycle management (PLM) Product: innovatie en assortiment: innovatie en assortiment; Portfoliobenadering: BCG-matrix, product-marktmatrix (pag. 65) Commerciële distributie naar klanten (marketinginstrument): distributiekanalen en distributiespreiding (pag. 71) Customer Service als prestatiemaatstaf: (pag. 74)
Markttrends Customer-service-explosie Tijdreductie Globalisering Interne en externe samenwerking
Logistiek en concurrentiestrategie
Wat is invloed van de concurrentiestrategie op logistiek?
Teken de PLC van de volgende geluidsdragers in 1 figuur Vinyl Cassette CD DVD Download
Wat is de breedte en diepte van het assortiment?
Wat zijn oorzaken voor de behoefte aan customer service?
Vragen zijn welkom