Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
De deelnemers over 16 stellingen
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs.
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
voor de innovatie van de innovatie
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
Arbeidsmobiliteit SZW Congres Gastcollege Den Haag, 26 maart 2012 Jules Theeuwes.
FWG SUPERSET®.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Kennis en houdbaarheid Laurens van der Hove. Vraag 1. Lukt het om antwoord via je mobiel te geven?
Honoursonderwijs in HBO
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
De innoverende arbeidsmarkt Vraagt om een andere kijk op scholing Diemen, 24 februari 2016Dagvoorzitter: Carmen de Jonge.
HAN zwaartepunt Sustainable Energy & Environment t.b.v. Energietransitie in de Achterhoek Tinus Hammink Programmadirecteur SEECE
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Research Centre for Education and the Labour Market
Nieuwe kansen voor oudere werknemers
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Research Centre for Education and the Labour Market
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Research Centre for Education and the Labour Market
Werken zonder te beperken – Het programma
Reflector Big Five Personality
Research Centre for Education and the Labour Market
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Transcript van de presentatie:

Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market

Ontwikkelingen en trends: 1996 – 2014 (2018) Arbeidsmarkt 2014 Wat willen werkgevers? Agenda

Research Centre for Education and the Labour Market Arbeidsmarkt

Research Centre for Education and the Labour Market Arbeidsmarkt Weinig tot geen baancreatie Weinig vervangingsvraag doordat –Men tot hogere leeftijd blijf doorwerken (beleidsveranderingen: afschaffen prepensioen, verhoging AOW leeftijd) –Beroepsmobiliteit is lager bij laagconjunctuur

Research Centre for Education and the Labour Market Deel 1: HBO Monitor

Research Centre for Education and the Labour Market HBO Monitor: Enquête onder alumni Gepresenteerde cijfers zijn voor voltijd afgestudeerden van bachelorsopleidingen Jaarlijks zo’n respondenten In 2015 gaan we het 25e jaar van de HBO-Monitor starten Aanvullende meting 5 jaar na afstuderen Arbeidsmarkt

Research Centre for Education and the Labour Market Kans op vinden van een baan Kans op vinden van een passende baan Arbeidsvoorwaarden Arbeidsmarkt

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid HBO-ers

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid HBO-ers

Research Centre for Education and the Labour Market Nieuwe definitie (conform CBS) Tot nu toe: minimaal 12 uur per week werkzaam zijn Vanaf nu: minimaal 1 uur per week werkzaam zijn Werkloosheid

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid: Oud en Nieuw

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid HBO-ers: verschil oud en nieuw (%-punten)

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid HBO-ers

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid HBO-ers

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid 2014

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid 2008, 2013 en 2014

Research Centre for Education and the Labour Market Werkloosheid oud en nieuw

Research Centre for Education and the Labour Market Het vinden van een baan is een eerste stap…. Het vinden van een baan die bij de opleiding past is een tweede, net zo belangrijke, stap.

Research Centre for Education and the Labour Market Match tussen job en studie 2014

Research Centre for Education and the Labour Market Match tussen job en studie 2014

Research Centre for Education and the Labour Market Match tussen job en studie 2014

Research Centre for Education and the Labour Market Dubbele mismatch 2014

Research Centre for Education and the Labour Market Dubbele mismatch: 2008 en 2014

Research Centre for Education and the Labour Market HBO Monitor versus Studie in Cijfers Kort Intermezzo

Research Centre for Education and the Labour Market HBO-Monitor versus Studie in Cijfers (B bedrijfseconomie): werkzaam op niveau

Research Centre for Education and the Labour Market Voorbeeld

Research Centre for Education and the Labour Market Voorbeeld

Research Centre for Education and the Labour Market

Salaris Vaste aanstelling Een tweetal arbeidsvoorwaarden

Research Centre for Education and the Labour Market Salaris

Research Centre for Education and the Labour Market Salaris

Research Centre for Education and the Labour Market % vaste aanstelling

Research Centre for Education and the Labour Market Deel 2: Werkgeversonderzoek

Research Centre for Education and the Labour Market Resultaten gebaseerd op: A) Europees Onderzoek B) Onderzoek onder Nederlandse werkgevers Wat willen werkgevers?

Research Centre for Education and the Labour Market “Het maakt niet uit wat je studeert, het gaat erom dat je studeert.” “Werkgevers kiezen altijd degene met het hoogste diploma. Dit leidt tot diploma-inflatie.” “De wereld verandert snel. We hebben daarom generalisten nodig in plaats van specialisten.” “Door de opkomst van internet hebben afgestudeerden geen specifieke kennis meer nodig; ze moeten alleen weten waar ze die kunnen vinden.” Misvattingen

Research Centre for Education and the Labour Market Maar let op… Onderzoek onder werkgevers vaak beperkt: –Te algemeen (verwaarlozing specifieke vaardigheden). –Of te specifiek (gericht op een enkele sector). –Onrealistisch: wat is belangrijk? Alles! Resultaat: werkgevers willen ‘schaap met 5 poten’. Maar: “Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt”. Bijdrage van deze studies: –Realistischer beeld door werkgevers te dwingen om te kiezen. –Combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methoden.

Research Centre for Education and the Labour Market Vignette studie voorbeeld dating Voorkeur Aardig: 95 Humor: 95 Intelligent: 75 Aantrekkelijk: 100 Feitelijk gedrag ‘onthult’ ware preferenties. Keuzes zijn niet-lineair: drempels. Keuze Jacky Chan (mr. Nice Guy) Mr. Bean Einstein Brad Pitt

Research Centre for Education and the Labour Market Opzet studie Simulatie van selectieprocedure in twee stappen (>1000 werkgevers in 9 landen): –Stap 1: Uitnodiging sollicitatiegesprek op basis van CV kenmerken (bijvoorbeeld studie, werkervaring etc.). –Stap 2: Selectie kandidaten op basis van ‘rapporten’ van assessment centrum over hun competenties. Gecombineerd met literatuuronderzoek, diepte- interviews, focusgroepen.

Research Centre for Education and the Labour Market Stap 1: Welke CV kenmerken zijn relevant?

Research Centre for Education and the Labour Market Belangrijkste kenmerken: Aansluitende studierichting en relevante werkervaring “De studierichting is echt een belangrijke indicator hoe snel iemand is ingewerkt.” “Werkervaring toont aan dat ze meteen aan de slag kunnen."

Research Centre for Education and the Labour Market Voorkeur voor bachelor of master

Research Centre for Education and the Labour Market Cijfers zijn belangrijk: het wordt lastig als je beneden gemiddeld scoort “Mensen met lage cijfers kunnen het werk niet goed aan.”

Research Centre for Education and the Labour Market Nederlandse werkgevers (HBO functies) “

Research Centre for Education and the Labour Market Niet precies aansluitende studie kan worden gecompenseerd met relevante werkervaring. Hoge cijfers belangrijk wanneer je geen werkervaring hebt. Omgekeerd kan werkervaring beneden-gemiddelde cijfers compenseren. Sommige kenmerken kunnen elkaar compenseren

Research Centre for Education and the Labour Market Stap 2: Welke competenties zijn relevant?

Research Centre for Education and the Labour Market Belangrijke trends … Kennissamenleving ICT-revolutie Globalisering Verandering van de economische structuur High-performance organisaties Toenemende onzekerheid (Bron: Humburg en van der Velden 2012)

Research Centre for Education and the Labour Market … met bijbehorende competenties Kennissamenleving -> professionele expertise ICT-revolutie -> innovatie en kennismanagement Globalisering -> internationale oriëntatie Verandering van de economische structuur -> ondernemerschapscompetenties High-performance organisaties -> interpersoonlijke vaardigheden Toenemende onzekerheid -> flexibiliteit

Research Centre for Education and the Labour Market Professionele expertise. Sociale en organisatorische vaardigheden. Innovatieve en creatieve vaardigheden. Commerciële en ondernemersvaardigheden. Internationale oriëntatie. Flexibiliteit. Relevante domeinen

Research Centre for Education and the Labour Market Professionele expertise is de motor achter arbeidsmarktsucces. Combinatie van: vakkennis en –vaardigheden + algemene academische vaardigheden. Zonder ‘content’ geen ontwikkeling van algemene academische vaardigheden mogelijk, maar deze laatste zijn essentieel voor transfer. Specialisatie moet niet te smal zijn! Was en is de kern van HO en moet dat ook blijven. Over professionele expertise

Research Centre for Education and the Labour Market Algemene academische vaardigheden kunnen een gebrek aan professionele expertise niet altijd compenseren

Research Centre for Education and the Labour Market Sociale en organisatorische vaardigheden steeds meer van belang. ‘High Performance Workplaces’ geven kenniswerkers steeds meer autonomie. Dit vereist: sociale vaardigheden + (zelf-) management vaardigheden + strategisch- organisatorische vaardigheden. Maar is HO de enige of zelfs beste plek om die te ontwikkelen? Over de rol van sociale vaardigheden

Research Centre for Education and the Labour Market Economische groei in Westerse landen afhankelijk van innovaties die commerciële waarde hebben. Innovatie vereist niet alleen creativiteit, maar ook netwerken, strategische ICT vaardigheden en implementatievaardigheden. Ondernemerschap niet alleen van belang voor zelfstandigen. Maar niet iedereen hoeft hierover te beschikken: ruimte voor specialisatie. Kan het ontwikkeld worden in HO? Over de rol van innovatieve en commerciële vaardigheden

Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van internationale oriëntatie Afgestudeerden werken in toenemende mate in een internationale, sterk competitieve omgeving. HO is meer internationaal geworden, maar de wereld daarbuiten nog veel sterker. Gaat niet alleen over talenkennis, maar ook om interculturele vaardigheden.

Research Centre for Education and the Labour Market Over de rol van flexibiliteit Afgestudeerden geconfronteerd met onzekere omgeving. Vermogen om te gaan met veranderingen en onzekerheden, vermogen nieuwe dingen te leren en ‘employable’ te blijven. Flexibiliteit wel nodig, maar niet altijd beloond: meer ‘verzekeringspolis’ voor onzekere tijden. Strategische vaardigheden, innovatieve vaardigheden, of ondernemersvaardigheden belangijker om pro-actief met onzekerheid om te gaan.

Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Professionele expertise Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Professionele expertise Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Research Centre for Education and the Labour Market Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Top 25% vs. gemiddeld Laagste 25% vs. gemiddeld Professionele expertise Sociale vaardigheden Commerciële vaardigheden Innovatieve vaardigheden Strategisch/organisatorische vaardigheden Algemene academische vaardigheden

Research Centre for Education and the Labour Market Beleidsimplicaties (1) Garantie van basiskwaliteit is belangrijker dan ontwikkelen excellentie. Produceer een ideale ‘mix’ van afgestudeerden in plaats van een ‘ideale’ afgestudeerde. Onderschat nooit het belang van specifieke kennis: algemene academische vaardigheden kunnen niet zonder inhoud!.

Research Centre for Education and the Labour Market Beleidsimplicaties (2) Maak een keuze welke vaardigheden ontwikkeld moeten worden in HO en welke niet. Onderwijstijd is beperkt, dus moeten we vragen: –Is HO de meest efficiënte omgeving om deze vaardigheden te ontwikkelen? –Op welke leeftijd kunnen deze vaardigheden het best ontwikkeld worden? –Wat is de trade-off wanneer we kiezen voor het ontwikkelen van de ene i.p.v. de andere vaardigheid?.

Research Centre for Education and the Labour Market Bedankt voor uw aandacht Meer informatie?