De Modernisering van het secundair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
OUDERINFORMATIEAVOND
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Het Noorse schoolsysteem
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Secundair onderwijs van de toekomst
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Leerkansen voor alle leerlingen
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
het katholiek basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Cijfergegevens leerrecht
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

De Modernisering van het secundair onderwijs Georges Monard

1.Stand van zaken Commissie en rapport “Monard” (2009) * opdracht minister F. Vandenbroucke * vele debatten en adviezen Basis van nota “Smet” Nota “Crevits” (in voorbereiding) Dan weer raadpleging en onderhandeling 2015-2016 : beslissing regering en parlement Implementatie : 2018-2019 ?

2. De missie van het secundair onderwijs is en blijft dubbel : Menselijke en sociale ontwikkeling Voorbereiding op de arbeidsmarkt en/of het hoger onderwijs Onderwijs zal altijd en in ieder vak méér zijn dan alleen beroepsopleiding. Toch is ook voorbereiding op werk voor ieder van groot belang

3. Nieuwe situatie in het secundair S.O. is onderwijs voor alle jongeren van een generatie ↔ * 1960 : 47,29 % van de 16-jarigen in S.O. 34,40 % van de 17-jarigen 2015 : quasi 100 % * leerlingen zijn kinderen van hun tijd met sterke en andere punten * recente stellingnamen over de “dramati- sche daling van de kwaliteit “ van S.O. (en H.O.) zijn dan ook gebaseerd op een weinig wetenschappelijke nostalgie

Uitganspunt = SWOT-analyse : op basis van o.m. PISA (OESO) Strenghts : Internationale metingen en evaluaties ; Waardering door de bevolking ; Waardering door de arbeidsmarkt ; Motivatie van scholen en leerkrachten ; Vrije keuze van school en studierichting.

Weaknesses :. Grote verschillen tussen scholen Weaknesses : * Grote verschillen tussen scholen * Al te grote kloof tussen “sterke” en andere leerlingen en tussen algemeen vormend on- derwijs en technische opleidingen = sociale kloof * vele mislukkingen en overzitters * vaak wat “ al te schools” – meer opvoeden tot kritisch denken en assertiviteit We zijn : uitstekend voor sterke leerlingen gemiddeld goed voor zwakkere leerlingen

4. Enkele feiten en cijfers -Leerlingen : 415000 gewoon S.O. (436000 in 08-09) 20000 BUSO (18500 in 08-09) -scholen : 950 gewoon S.O. 115 BUSO -personeel : 76000 (waarvan 49000 vrouwen) in voltijdse eenheden : 68000

-budget : totaal onderwijs : 11 miljard euro S. O -budget : totaal onderwijs : 11 miljard euro S.O. : 4,2 miljard euro (3,760 in 08-09) -kostprijs per leerling : 8731 euro gewoon S.O. (7560 in 2009) 19960 euro in BUSO (16600 in 2009) -verdeling per net : 75 % vrij (katholiek) onderwijs (“huis met vele woningen”) / niet gekrompen 25 % officieel onderwijs : Go! / Prov/gemeentelijk/stedelijk

5. Wat is de uitdaging ? * Tegelijk uitdagend S.O. voor “sterke” leerlingen én betere kansen voor leerlingen met een zwakkere achtergrond * Onderwijs méér competentiegericht maken; kennis blijft zéér belangrijk, maar ook toepas- sing van kennis, vaardigheden, attitudes * Actief leren, individueel en in groep

6. Welke competenties willen we in het S.O. ? “sleutelcompetenties” (EU) *communicatie in de moedertaal *communicatie in vreemde talen *wiskunde, exacte wetenschappen en technolo- gie *digitale competenties *leercompetenties *sociale en burgerschapscompetenties *initiatief, creativiteit en ondernemerschap *cultureel bewustzijn en culturele expressie

7.Welke sleutelcompetenties willen we in het S.O. ontwikkelen ? Alle sleutelcompetenties worden vertaald in de “basisvorming” voor alle leerlingen (wel op ver- schillende niveaus) Omzetting in eindtermen, vakken (clusters)/ leerplannen…

8. Onderwijs is een CONTINUUM Leerlingen evolueren geleidelijk- denken vanuit het kind ! ↔ nu breuk basis – S.O. ! Aansluiting basis – S.O. - andere organisatie en concept - beter continu evolueren in basis en S.O. - vooral 5-6 basis en 1-2 S.O. : van mekaar leren, samenwerken, leerlingvolgsysteem

Brede eerste graad : geen verdoken keuze op 12 jaar - kennismaking met alle domeinen ( wet.tech- niek/wet.natuur/welzijn en samenleving/ economie en organisatie/taal, kunst en cul- tuur - 2°jaar : beperking van 20 basisopties (vnl. tot de “ 6 grote”) 36 beroepenvelden

1° leerjaar B : voor wie geen getuigschrift basis onderwijs haalde + OKAN : onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers Studiekeuze is een proces : - geleidelijk en begeleid - mogelijkheid tot bijsturing/remediëring én verdieping op basis van EIGEN aanleg/ belangstelling

9. Tweede en derde graad Indeling in onderwijsvormen is contraproduc- tief geworden : * dualisering en verkeerde keuzen * algemeen vormend en technologisch : geen opponenten ! → alle SO moet beide zijn Indeling arbeidsmarktgericht / doorstromings- gericht In 3° graad ; ook opsplitsing studierichtingen die voorbereiden op universiteit en andere die leiden tot hogescholen ( professionele bachelor ) ???

In onze samenleving kan technologie/techniek geen tweede keuze blijven ! En zeker niet wegkwijnen. Studierichtingen / domeinen : * continuum van abstract – concreet theoretisch – toegepast doorstroming - arbeidsmarkt gericht * aanpassing aan de hedendaagse samenle- ving en arbeidsmarkt ;

- Integratie van duaal leren als volwaardige leer- route ; - Gedeeltelijke of tussentijdse certificering van verworven competenties ; Stevige reductie van het aantal studierichting- en, meer polyvalentie * studierichtingen best geleidelijk samen- brengen ( liefst ook ruimtelijk) op basis van verwantschap ; * bevorderen van campusscholen / domein- scholen ;

* versterken van samenwerking in de scho- lengemeenschappen Attestering : na ieder jaar meer positief oriënterend diploma S.O. na 6jaar na sommige richtingen brug- jaar H.O.

10. Implementatie Evenwicht zoeken vrijheid van onderwijs – maatschappelijke verantwoordelijkheid; voor- zichtig en doortastend; Overleg en dialoog ; Partnerschap met middenveld Globale visie en strategie uitwerken Inbreng van onderzoek en deskundigheid Gefaseerde realisatie

Ondersteunen en begeleiden van scholen/ directies/leerkrachten Lerarenopleiding afstemmen (in overleg) Professionalisering van het bestaande korps Implementatie opvolgen, evalueren en bijsturen

“ Dees langsaamheid past grote zaken “ ( Jvd Vondel) “ Festina Lente “