Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Actief moslimburgerschap Bestaat dat?. Dé moslim bestaat niet Dé allochtoon ook niet Wegvallen van traditionele zorg-, onderwijs-, en opvoedingsystemen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Bijzonder optreden bij openbare ordehandhaving. Hij die het “verschil” maakt.
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
ERIC Combineren van zoektermen met Booleaanse operatoren
Islam Moslims in Nederland.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Multiculti.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
De donkere kleur van armoede
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Vroegtijdige Schoolverlaten
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
ROC A12 6 november 2014 Welkom Mustafa Çelik
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Heylen K., Tratsaert K., Winters S. Verbrugghe Eva 1 BaSW C Informatievaardigheden.
Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.
De donkere kleur van armoede
Maatschappijleer Oefentoets hoofdstuk 4 Multiculti.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Jamila Achahchah Wie zorgt voor mantelzorgers van niet westerse afkomst.
Radicalisering en de rol van de lokale setting
Radicaal, orthodox of extremist?
Multiculturele binnenwereld Observaties uit de psychoanalytische psychotherapie bij de niet- westerse allochtonen Wouter Gomperts.
Knooppunten van diversiteit en solidariteit Bieke Van Laecke 1 Ba SW a R Informatievaardigheden
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
PAOG-JGZ nascholingsavond 28/06 Islam en Moslims: identiteit, cultuur en levensbeschouwing Radicalisering: factoren en signalering Preventieve Dialoog.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
"Migrantenliteratuur" De multiculturele samenleving in de literatuur.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Heechterp/Schieringen
Manipuleren van grieven voor een ideologische agenda
H5 Wie heb je nodig?.
Radicalisering onder jongeren
RAADSELTJE.
RAADSELTJE.
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Hoofdstuk 10 Conflicten.
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Het gaat niet om de toon maar om de terreur
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
“een jihad voor liefde en vrede”
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden

Moslim = persoon met het geloof Islam Turken en Marokkanen voor een groot deel moslim Hogeropgeleide moslims = persoonlijke invulling Islam Lageropgeleide moslims = striktere invulling Islam Radicalisme Terrorisme!

Stijging allochtone groepen Verminderde acceptatie en respect voor moslims Jongeren van de 1 e generatie => mindere schoolprestaties Geen job dus zoeken houvast in Salafisme

de kloof/tegenstelling tussen moslims en niet-moslims Sociale uitsluiting VS

Aantal dat gevoelig is = moeilijk vast te stellen 3 grootste risicogroepen: 1) Autochtone Nederlanders die zich bekeren tot de islam 2) Niet-westerse immigranten die al dan niet legaal in Nederland verblijven. 3) De grootste groep: 2 e en 3 de generatie- immigranten

50% van de Nederlandse bevolking is niet-westers Etnische bevolkingsgroepen Niet- aantrekkelijke buurten Grootste aantal moslims in: Feijenoord, charlois en delfshaven Moskeeën en islamitisch onderwijs aanwezig Spanning tussen beide groepen

Radicalisering oorzaak van problemen Problemen komen vaak voor in huiselijke sfeer Jongeren die geen hulp of begeleiding krijgen => leven op rand maatschappij => ontstaan problemen

Moslimjongeren: conflict tussen Conservatieve traditionele binnenwereld  postmoderne open buitenwereld Familie = traditie => geen steun van ouders => zoeken steun bij lotgenoten => integratie wordt bemoeilijkt.

allochtonenbuurt  autochtonenbuurt. Willen elkaar niet begrijpen Risico voor de sociale veiligheid

Polaristatie = Probleem en NIET radicalisatie Toenemende spanning tussen bevolkingsgroepen Zorgt voor stijging van sociale problemen.

Dia 2 Dia 4 met-interview-met met-interview-met Dia 5 europa-explodeert/ europa-explodeert/ Dia 6 Dia Dia Dia 9

Notten, T., & Witte, T., (2011). Radicalisering moslimjongeren in Rotterdam?.Journal of SocialIntervention : TheoryandPractice, volume 20, 2,pg Geraadpleegd via