Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui www.med.hro.nl/gharh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Al doende leren training docenten
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Academische vaardigheden - C1.5
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Wjk.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 ICT LAB 2015 Henk Bakker en Paul Cornelisse.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Keuzethema: differentiatie
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
INFORMATIEAVOND 4 HAVO CURSUS 2012 / PROGRAMMA OPENING: uur ALGEMEEN: uur DECANAAT: uur VERDUN:
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Actieleren.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui

Vandaag Theorie Afspraken afronding module Aan de slag...

Fase oriënteren Op zoek naar praktijkprobleem Verkennen praktijkprobleem Beschrijven van het praktijkprobleem

5x W + H (zie blz 112) Wat is het probleem? Geef duidelijke en concrete beschrijving. Wat is onwenselijk? Wordt er iets gemist? Kan er iets beter? Wie heeft met het probleem te maken? Welke personen of groepen zijn betrokken? Welke rollen? Welke verschillen? Wanneer treedt het probleem op? Op welke momenten? Met welke frequentie? Waarom is het een probleem? Als het probleem is opgelost wat betekent dit dan voor de praktijk? Wat is het nut? Waar doet het probleem zich voor? Geef inzicht in locaties en situaties? Hoe is het probleem ontstaan? Geef aan hoe het probleem in de tijd is ontstaan? Wat is aanleiding? Wat is er aan voorafgegaan?

Opbrengsten oriëntatiefase Aanleiding Context Onderzoeksorganisatie Aansluiting van het onderzoek in de organisatie Resultaten van verkenning vakliteratuur Praktijkprobleem (5xW + H-formule) Proces en reflectie Voor toetsverslag: in ieder geval de onderstreepte punten en indien bekend de schuingedrukte

Fase richten Inzoomen en afbakenen Opbrengsten: Onderzoeksdoel Onderzoeksvraag Literatuurstudie (als aanvulling, verdieping, verbreding op oriëntatiefase)

Onderzoeksdoel Gebaseerd op praktijkprobleem Voldoende afgebakend en eenduidig Haalbaar Besproken met betrokkenen organisatie

Onderzoeksvraag Op zoek Selecteren geschikte onderzoeksvragen Reikwijdte bepalen Deelvragen

Verschillende soorten vragen Wat bedoelen we in onze instelling met zelfmanagement van cliënten? Hoe gedraagt A. zich thuis en op school wanneer zij gecorrigeerd wordt? Waarom maken mannelijke cliënten minder gebruik van de online hulpdienst dan vrouwelijke cliënten? Wat is het effect van het voeren van intakegesprekken in tweetallen op de kwaliteit van de diagnose? Welke vormen van onveiligheid ervaren medewerkers bij reclasseringsinstelling X? Aan welke eisen moet de gemeenschappelijke ruimte van daklozenopvang X voldoen?

Reikwijdte bepalen (inzoomen, uitzoomen en vooruitdenken) Wat bedoelen we in onze instelling met zelfmanagement van cliënten?

Richtlijnen goede onderzoeksvraag vraagvorm open vraag scherp en eenduidig enkelvoudig niet vragen naar bekende weg geen (grote) veronderstellingen geen (deel van het) antwoord in vraag acceptabele vraag

Toetsverslag Beoordelingsformulier Inhoudelijke en technische vereisten! (bij niet voldoen aan vereisten: cijfer 1,0) (aanleiding/probleem is beschreven en onderbouwd met minimaal 5 bronnen, waarvan 1 Engelstalig, 1 ped. vakliteratuur, 1 beleidsdocument; max 3 A4; correct Nederlands; APA) Transparantie (helder beschrijven proces en keuzes; navolgbaar) Mate van verdieping in praktijkprobleem en verschillende perspectieven Mate van gebruik van vakliteratuur

Komende twee weken Voor week 5 zelfstandig uitvoeren van verkennend literatuuronderzoek Hou goed bij wat je doet (trefwoorden, welke databanken, etc.) en wat je vindt (evt. Endnote gebruiken) Beschrijf resultaten van gevonden literatuur In week 5: tijdens de les aan de slag met 5xW + H methode (dus neem relevante informatie en verslag gevonden literatuur mee) In week 6: (individuele) feedback op (concept) verslag / vragen over afstuderen Week 7: (individuele feedback op (concept) verslag Inschrijven?

Inleverdata Week 7: uiterlijk vrijdag 19 juni uur inleveren eindverslag op Week 8: vrijdag 26 juni uiterlijk cijfer terug Week 9:herkansing inleveren uiterlijk woensdag 1 juli uur

Aan de slag... 5XW + H formule uitschrijven (blz. 112) en uitwisselen Lezen, feedback/vragen er bij zetten (is het praktijkprobleem duidelijk en voldoende uitgebreid beschreven en onderbouwd?) Bespreken met elkaar (vragen beantwoorden, overeenkomsten en verschillen benoemen, etc.) OF Oriëntatie op probleem m.b.v. mindmap / conceptmap en bespreken met elkaar – (aanvullende) literatuur zoeken