Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Advertisements

Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Vijf-gelijke-dagen model
Enkelvoudige fietsongevallen
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Spelbegeleiding Jongste Jeugd
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
KAREL DOORMANPLEIN.
Wijkontsluiting stationskwartier
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Jij hebt ook wat te vertellen!
Koos Louwerse, Govert de With
Monitoring Harmsenbrug
Van krachtwijk naar fietswijk
Team ‘The Bidgebuilders’. - Niels, Freek en Nelson.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Verkeersveilige Schoolomgeving
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 15 oktober 2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
HBS Zaalhockey
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
Fusieschool in het midden van het dorp. Namens. NOORD & ZUID.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Wa of all risk. Verzekeren is risico… Verschillende soorten verzekeringen. WA: wettelijk aansprakelijk. Je bent verantwoordelijk voor de schade die.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
Herontwikkeling Zuidelijk Stationsgebied Gouda René Snijders, Dennis van Wieren 5 april 2013 Verkeersanalyse.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
30km Schil blij met 30km geen geld (nog) geen goede inrichting niet handhaafbaar Onveilig 3 aspecten.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Buurtoverleg De Hoef ‘Geestmolen’
Werkinstructie Inmeten en monitoren scheur.
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Zelfrijdende auto's en wegontwerp
Uitkijken voor vrachtwagens
Sarphatistraat fietsstroken
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Groot Onderhoud Noordkade
gestroomlijnd mobiel   
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Transcript van de presentatie:

Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad

De discussienotitie Toets van de uitgangspunten en aanbevelingen Bredere fietsstroken -> objectieve en subjectieve verkeersveiligheid; Fietsstrook altijd breed genoeg voor twee fietsers naast elkaar (>1,70m) Heldere rijstrookbreedte (1 of 2 personen auto’s, vrachtwagen en bussen) Veel reacties Onderzoek op 23 locaties Analyse van het gedrag Mening van de fietsers

Opbouw presentatie Onderzoeksmethode Toets van de uitgangspunten Bredere fietsstroken hebben effect; Breedte fietsstroken Breedte rijstroken Aanbevelingen binnen de kom Aanbevelingen buiten de kom Pauze Praktijksituaties

Video Albatrosstraat

1) Bredere stroken -> beter? Grotere passeerafstanden

1) Bredere stroken -> beter? Grotere passeerafstanden Hoger rapportcijfer voor veiligheid Fietsers houden iets meer afstand tot berm/trottoir Minder overlast geparkeerde auto’s Hoger rapportcijfer bij grotere passeerafstand Geen wondermiddel!

2) Breed genoeg voor 2 fietsers Volwassene begeleidt kind Sociaal: samen opfietsen Fietser haalt andere fietser in Discussienotitie -> bij voorkeur 2 tot 2,5 meter. Minimaal 1,7 meter. Conclusies: 1,7 m alleen bij krapste situaties Breder als het kan Op GOW + 0,5 schuwafstand

Observaties fietsparen 40 60 Fietspaar past: 190 cm Auto’s geleiden: 190 + 54 = 244 cm 190 190 25 48 136 163 232 Grafiek 61% tekening 131% 22 47 108 159 212

Observaties solofietsers 77 Fietser past: 107 cm Auto’s geleiden: 107+ 60 = 167 cm 107 64 145 94 Grafiek 61% tekening 131% 59 120 89

Samenvattend gewenste breedte: Fysieke scheiding -> fietspad 290 cm (220+70) Fietspaar plus schuwafstand: 240 cm (190+50) Fietspaar zonder schuwafstand: 190 cm Solofieter plus schuwafstand: 170 cm Solofietser zonder schuwafst: 110 cm Uitgangspunt voor aanbevelingen ; bij GOW‘s

3) Heldere breedte rijstroken ? Elke richting eigen rijstrook voor vrachtwagen (2 x 2,90 meter) Eén rijstrook breed genoeg voor twee personenauto’s (> 4,8 meter) Eén rijstrook breed voor max één personenauto (< 3,8 meter)

3) Heldere breedte rijstroken ? Elke richting eigen rijstrook voor vrachtwagen (2 x 2,90 meter) Eén rijstrook breed genoeg voor twee personenauto’s (> 4,8 meter) Eén rijstrook breed voor max één personenauto (< 3,8 meter) Link naar filmpje Denemarken

Conclusie Aanbeveling Bredere stroken hebben effect Extra beschikbare breedte vooral toewijzen aan fietsstroken Fietsstrook minimaal 170 cm. breed (ex. markering) Middenrijloper < 380 cm. of > (480) 510 cm.

Effectieve verhardingsbreedte Aanbevelingen bibeko Intensiteit auto Effectieve verhardingsbreedte

Effectieve verhardingsbreedte Aanbevelingen bibeko ETW Intensiteit auto Grijs GOW Effectieve verhardingsbreedte

Gescheiden fietsstroken GOW Asmarkering Verhardingsbreedte > 1070 cm Geen parkeren, geen hoogteverschillen

Fietsstroken met brede rijloper Geen eigen domeinen Grijs, max 10.000 mvt/etm Geen asmarkering, evt parkeren Middenrijloper > 480 cm

Fietsstroken met smalle rijloper Veel medegebruik fietsstrook ETW, max 6.000 mvt/etm Geen asmarkering, evt parkeren Middenrijloper < 380 cm, rest naar strook

Gemengd of fietsstraat ETW, max 4.000 mvt/etm Fietsstraat op hoofdfietsroute Rabatstrook < 40 cm

Aanbevelingen bubeko Fietsstraat smal of gemiddeld Tot circa 1.000 mtv per etmaal Fietsstraat breed Tot circa 2.000 mtv per etmaal Gemengd profiel smal of breed Tot circa 2.500 mvt per etmaal Fietsstroken met smalle rijloper Tot circa 3.000 mvt per etmaal ? ? ?

< 580 cm: Fietsstraat met bolgestrate middenas? Plaatjes putten en zeeland 0,7 m 0,3 m 1,8 meter 2,5 meter Video Fietsstraat Putten

?? Geen fietsstraat, wat dan? 120 107 170 500

Alternatieven voor 4,5 - 5,8? ?? Geen fietsstraat, wat dan?

Spelen met de strokentool Webtool fietsstroken