Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De waarde van cultuureducatie
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Open de wereld themadag FODOK en JC
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Opvoeding en pedagogiek
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Opvoeding en pedagogiek
(Ped)agogiek Werkcollege 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
opvoeden en pedagogiek
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Waar gaat het vandaag over?
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Kind en omgeving Het individu in de context
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Pedagogiek als beroep.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
H1 Hoe word je wie je bent?.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
JEUGDzorg - voor wie?.
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Transcript van de presentatie:

Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl

Vandaag Terugblik Malschaart & Traas, Hoofdstuk 1 & 4 - Basisbegrippen pedagogiek - 5 pedagogische theorieën

Terugblik Opvoeders: primair, secundair en overige opvoedkundige beïnvloeding 4 belangrijke grondleggers van de pedagogiek: - Langeveld: zelfverantwoordelijke zelfbepaling - Kuipers: 3 dimensies - Van der Ploeg: de 10 toetsen - Ter Horst: herstel van het ‘gewone’ leven

Terugblik Verschillende theorieën over de invloed van media op gedrag 3 typen mediaopvoeding

Hoofdstuk 1

Opvoedingsmilieu Maatschappelijke context Gezin De school De buurt & de leeftijdsgroep

Maatschappelijke context Vermaatschappelijking van de opvoeding - 1874 Verbod kinderarbeid - 1900 Leerplicht - 1900 Ingrijpen ouderlijke macht & wettelijk straffen van -18 - 1922 Gezinsvoogdij

Gezin Afhankelijk van tijd en cultuur Veel veranderingen: - structuur - onderhandelingshuishouding - echtscheidingen

Wie komt er uit een groot gezin?

School Zeer grote rol! Opvoedende taak leerkrachten

Buurt & leeftijdsgroep Peergroup Jeugdcultuur

Opvoeding Belangrijke begrippen Opvoedingsdoelen Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsmiddelen

Opvoedingsdoelen Opvoedingsdoelen: handhaven in de maatschappij ontplooien ontwikkelen eigen identiteit 13

De opvoeder denkt bewust na over de opvoeding. Wat wil ik bereiken? Opvoedingsdoelen Intentioneel opvoeden: De opvoeder denkt bewust na over de opvoeding. Wat wil ik bereiken? 14

Video http://www.vpro.nl/metropolis/speel.POMS_VPRO_600018.html

Welk opvoedingsdoel heeft deze vader?? Vraagje Welk opvoedingsdoel heeft deze vader??

Opvoedingsvoorwaarden Dit zijn omstandigheden/condities Deze zijn door de opvoeders gecreeërd Hierdoor wordt opvoeding mogelijk gemaakt en kunnen de opvoedingsdoelen bereikt worden 17

Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsrelatie Het bieden van veiligheid Uitdaging Echtheid 18

Opvoedingsmiddelen Opvoedingsmiddelen: bepaalde opvoedingsvoorwaarden die heel bewust worden ingezet deze opvoedingsvoorwaarden krijgen daardoor extra nadruk dit wordt gedaan door de opvoeder 19

Opvoedingsmiddelen Straffen/belonen Regels stellen Vrijheid geven Onderhandelen Inzicht geven Fouten laten maken Etc etc

Historische en culturele context van opvoeding Goede opvoeding is….? Dit is tijd en cultuurafhankelijk! Tijd - ‘miniatuur-volwassene’ - scheiding tussen kind en volwassene Cultuur - individualiteit, autonomie - religie

Hoofdstuk 4

Malschaart & Traas 5 Pedagogische theorieën: Personalistisch of geesteswetenschappelijk Empirisch-analytische pedagogiek Kritisch-emancipatorische pedagogiek Ecologische pedagogiek Integratieve pedagogiek

Personalistische of geesteswetenschappelijke pedagogiek De opvoedingspraktijk Relatie opvoeder & kind Nadruk op uniciteit van het kind Kritiek: NAIEF en ZWEVERIG

Personalistische of geesteswetenschappelijke pedagogiek Methoden De hermeneutische cirkel Dialectiek Fenomenologie In de praktijk: muzische materialen, creatieve therapie, spelkamers, levensboek, etc.

Empirisch-analytische pedagogiek ‘Meten is weten’ Kernbegrippen: objectiviteit, nauwkeurigheid, controleerbaarheid, logica, hypothese, inductie, deductie, statistische bewerking, relevantie en evaluatie

Empirisch-analytische pedagogiek Methoden Enquête Experiment Statistische bewerking Diagnostische tests In de praktijk: vragenlijsten, gedragstherapie, Pestprogramma’s etc Kritiek: Je weet meer met ongeveer

Kritisch-emancipatorische pedagogiek Kritische houding tegenover gevestigde maatschappelijke verhoudingen Verzet tegen onrecht en onderdrukking: armoede, racisme, seksisme. https://www.youtube.com/watch?v=9ZeHpwgCx0k In de praktijk: onderwijssituatie van kinderen in een Achterstandswijk en/of allochtone ouders verbeteren door b.v. de Voorleesexpres..

Ecologische pedagogiek Sociale ecologie: Ecoloog: planten en dieren in natuurlijke omgeving Socioloog: mensen en hun gedrag in sociale omgeving

Sociale ecologie van Bronfenbrenner Ontwikkeling verloopt in doorlopend contact met ouders, leraren en leeftijdgenoten (enz.) Een mens maakt deel uit van meerdere sociale netwerken 30

Bronfenbrenner

Micro-systeem Microsysteem = elk afzonderlijk deel van de leefwereld van het kind

Voorbeelden micro-systemen

Meso-systeem Meso-systeem = geheel van wederzijdse relaties tussen de micro-systemen

Exosysteem Exo-systeem = één of meer situaties waarin de persoon zelf niet aanwezig is, maar waarin gebeurtenissen plaatsvinden die van invloed zijn op de persoon

Voorbeelden van het exo-systeem Werk van ouders/partner Gezin/partner van leraar School van broer/zus

Het macrosysteem Macrosysteem = Wetten, normen, waarden, gewoonten..

Voorbeelden van macrosystemen 38

Samenvatting

In de praktijk Balansmodel Meervoudig risicomodel

Tot volgende week!