Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl
Vandaag Terugblik Malschaart & Traas, Hoofdstuk 1 & 4 - Basisbegrippen pedagogiek - 5 pedagogische theorieën
Terugblik Opvoeders: primair, secundair en overige opvoedkundige beïnvloeding 4 belangrijke grondleggers van de pedagogiek: - Langeveld: zelfverantwoordelijke zelfbepaling - Kuipers: 3 dimensies - Van der Ploeg: de 10 toetsen - Ter Horst: herstel van het ‘gewone’ leven
Terugblik Verschillende theorieën over de invloed van media op gedrag 3 typen mediaopvoeding
Hoofdstuk 1
Opvoedingsmilieu Maatschappelijke context Gezin De school De buurt & de leeftijdsgroep
Maatschappelijke context Vermaatschappelijking van de opvoeding - 1874 Verbod kinderarbeid - 1900 Leerplicht - 1900 Ingrijpen ouderlijke macht & wettelijk straffen van -18 - 1922 Gezinsvoogdij
Gezin Afhankelijk van tijd en cultuur Veel veranderingen: - structuur - onderhandelingshuishouding - echtscheidingen
Wie komt er uit een groot gezin?
School Zeer grote rol! Opvoedende taak leerkrachten
Buurt & leeftijdsgroep Peergroup Jeugdcultuur
Opvoeding Belangrijke begrippen Opvoedingsdoelen Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsmiddelen
Opvoedingsdoelen Opvoedingsdoelen: handhaven in de maatschappij ontplooien ontwikkelen eigen identiteit 13
De opvoeder denkt bewust na over de opvoeding. Wat wil ik bereiken? Opvoedingsdoelen Intentioneel opvoeden: De opvoeder denkt bewust na over de opvoeding. Wat wil ik bereiken? 14
Video http://www.vpro.nl/metropolis/speel.POMS_VPRO_600018.html
Welk opvoedingsdoel heeft deze vader?? Vraagje Welk opvoedingsdoel heeft deze vader??
Opvoedingsvoorwaarden Dit zijn omstandigheden/condities Deze zijn door de opvoeders gecreeërd Hierdoor wordt opvoeding mogelijk gemaakt en kunnen de opvoedingsdoelen bereikt worden 17
Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsrelatie Het bieden van veiligheid Uitdaging Echtheid 18
Opvoedingsmiddelen Opvoedingsmiddelen: bepaalde opvoedingsvoorwaarden die heel bewust worden ingezet deze opvoedingsvoorwaarden krijgen daardoor extra nadruk dit wordt gedaan door de opvoeder 19
Opvoedingsmiddelen Straffen/belonen Regels stellen Vrijheid geven Onderhandelen Inzicht geven Fouten laten maken Etc etc
Historische en culturele context van opvoeding Goede opvoeding is….? Dit is tijd en cultuurafhankelijk! Tijd - ‘miniatuur-volwassene’ - scheiding tussen kind en volwassene Cultuur - individualiteit, autonomie - religie
Hoofdstuk 4
Malschaart & Traas 5 Pedagogische theorieën: Personalistisch of geesteswetenschappelijk Empirisch-analytische pedagogiek Kritisch-emancipatorische pedagogiek Ecologische pedagogiek Integratieve pedagogiek
Personalistische of geesteswetenschappelijke pedagogiek De opvoedingspraktijk Relatie opvoeder & kind Nadruk op uniciteit van het kind Kritiek: NAIEF en ZWEVERIG
Personalistische of geesteswetenschappelijke pedagogiek Methoden De hermeneutische cirkel Dialectiek Fenomenologie In de praktijk: muzische materialen, creatieve therapie, spelkamers, levensboek, etc.
Empirisch-analytische pedagogiek ‘Meten is weten’ Kernbegrippen: objectiviteit, nauwkeurigheid, controleerbaarheid, logica, hypothese, inductie, deductie, statistische bewerking, relevantie en evaluatie
Empirisch-analytische pedagogiek Methoden Enquête Experiment Statistische bewerking Diagnostische tests In de praktijk: vragenlijsten, gedragstherapie, Pestprogramma’s etc Kritiek: Je weet meer met ongeveer
Kritisch-emancipatorische pedagogiek Kritische houding tegenover gevestigde maatschappelijke verhoudingen Verzet tegen onrecht en onderdrukking: armoede, racisme, seksisme. https://www.youtube.com/watch?v=9ZeHpwgCx0k In de praktijk: onderwijssituatie van kinderen in een Achterstandswijk en/of allochtone ouders verbeteren door b.v. de Voorleesexpres..
Ecologische pedagogiek Sociale ecologie: Ecoloog: planten en dieren in natuurlijke omgeving Socioloog: mensen en hun gedrag in sociale omgeving
Sociale ecologie van Bronfenbrenner Ontwikkeling verloopt in doorlopend contact met ouders, leraren en leeftijdgenoten (enz.) Een mens maakt deel uit van meerdere sociale netwerken 30
Bronfenbrenner
Micro-systeem Microsysteem = elk afzonderlijk deel van de leefwereld van het kind
Voorbeelden micro-systemen
Meso-systeem Meso-systeem = geheel van wederzijdse relaties tussen de micro-systemen
Exosysteem Exo-systeem = één of meer situaties waarin de persoon zelf niet aanwezig is, maar waarin gebeurtenissen plaatsvinden die van invloed zijn op de persoon
Voorbeelden van het exo-systeem Werk van ouders/partner Gezin/partner van leraar School van broer/zus
Het macrosysteem Macrosysteem = Wetten, normen, waarden, gewoonten..
Voorbeelden van macrosystemen 38
Samenvatting
In de praktijk Balansmodel Meervoudig risicomodel
Tot volgende week!