Het geheel van vraag en aanbod

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Advertisements

Marktvormen.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Vandaag.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Het prijs- of marktmechanisme
Marktvormen Economie.
Overheidsinterventie 2
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Overheid beleid.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Hoe komen producten tot stand?
Productiefactor Arbeid
Het prijs- of marktmechanisme I
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
Goede tijden, slechte tijden
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Vandaag.
Markt of overheid.
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 5 Markt.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 4..
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Welkom VWO 5..
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie
Vraag en aanbod.
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Het geheel van vraag en aanbod De markt Het geheel van vraag en aanbod Vraag = consumenten, kopers Aanbod = producenten, verkopers

Marktvormen Monopolie 1 aanbieder homogeen product Oligopolie Enkele ( 2-10) aanbieders Homogeen/heterogeen Monopolistische concurrentie Veel aanbieders Heterogeen Volledige concurrentie ( mededinging) Homogeen

HAVO/VWO Het prijsmechanisme Hoe komen producten en prijzen tot stand?

Maar hoe komt die prijs tot stand? Prijsmechanisme Adam Smith (±1770) ‘Als iedereen zijn eigenbelang nastreeft, zullen alle inspanningen, als geleid door een onzichtbare hand, aan de gehele samenleving ten goede komen’ Eigenbelang = inkomen verdienen, status, enz.. PRIJS stuurt de inspanningen Maar hoe komt die prijs tot stand?

De vraagfunctie Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Bij een prijs van € 40.000 zijn slechts een paar mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € 30.000 zijn al wat meer mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € 15.000 zijn veel mensen bereid deze auto te kopen. Een enkeling zelfs 2! Als de auto slechts € 5.000 kost wordt de vraag naar deze auto héél groot Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. voor het (reken)gemak maken we daar een rechte lijn van

De aanbodfunctie Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 En voor € 35.000 zijn er zeer veel bedrijven bereid om de auto te maken Bij een prijs van € 25.000 zijn veel meer bedrijven bereid deze auto te verkopen Bij een prijs van € 15.000 Zijn enkele bedrijven bereid deze auto te verkopen Voor een bedrag van € 5.000 is geen enkel bedrijf bereid de auto te maken/verkopen Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. voor het gemak hebben we er nu direct een rechte lijn van gemaakt

De evenwichtsprijs Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Qv Zouden producenten tóch € 30.000 vragen, ontstaat er een aanbodoverschot Qa Om de auto’s kwijt te raken, moeten de producenten hun prijs laten dalen 18.500 Vraag en Aanbod ‘vinden elkaar’ bij (ongeveer) € 18.500 Zouden producenten € 10.000 vragen, ontstaat er een vraagoverschot Consumenten overbieden elkaar, waardoor de prijs gaat stijgen Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, het proces is voor niemand zichtbaar, vandaar ‘de onzichtbare hand’

VWO een voorbeeld Milton Friedman (Amerikaans econoom) De potlood van Friedman

De markt als organisator Allocatie “Verdeling van de productiefactoren” Productiefactoren/ productieproces Arbeid loon Kapitaal Rente (interest) Natuur Huur/pacht Ondernemerschap Winst