1 VOEDINGSAUTOMATEN : OPPORTUNITEITEN IN DE ZORG Luc Vanhaverbeke Diensthoofd facilitaire dienst UZ LEUVEN
2 Historiek : klein begonnen ! Vandaag : geen dag zonder ! (tanken, banken, brood, parkeren,..) Recenter : melkautomaat, aardappelautomaat, bloemenautomaat, binnenband-automaat !
3 VENDING : marktgegevens EVA : European vending association. leveranciers van producten (cola’s, nestlé, masterfoods, koffieleveranciers,...) leveranciers van apparaten (machines : vendo,maas- muntsystemen – communicatie en IT : alcatel, …) operatoren (vullers, verhuurders, “full service”, Selecta : in 25 landen)
4 AARD VAN DE PRODUCTEN : Dranken :warm (soep, koffies / choco) koud (blik, PET, roomijs, waterfonteinen ) Voeding : snoep, verse voeding, brood, melkproducten, warme snacks Andere : hygiëne, tabak, alcolholische dranken, …
5 OMGEVINGSVARIABELEN en EVOLUTIE Sociaal (tankstations, banken, broodautomaat, …) sociaal aanvaard, gebruik stijgt. Economisch (euro, marges, 7/7-24/24, …) : 70% minder kosten dan klassiek restaurant ! Technologisch (cashless systemen, gsm) INTERNATIONAAL Japan : 50 per 1000 inwoners US :25 per 1000 inwoners EU :11 per 1000 inwoners KLANTENGEDRAG 4 W’s Wanneer ik wil, wat ik wil, waar ik wil, wachten wil ik niet
6
7
8 OPPORTUNITEITEN VOOR ZORGSECTOR Jong publiek : geen weerstand, opgegroeid met automaten. Gemengd publiek zal volgen Oplossing voor piekmomenten (vb belegde broodjes) Oplossing voor dagdiensten, spoedgevallen,.. Service aan personeel (vb broodautomaat) Rendabiliteit is hoog SUCCESFACTOREN Product Price Promotion PLACE belangrijk Kwaliteit aanbieden Variatie gevraagd Betrouwbaarheid en service bij problemen
9 AUTOMATENWERKING UZL : ANALYSE EN OPPORTUNITEITEN Toestand : - 60 automaten - Eigen beheer - 13 % van de totale omzet, laatste 3 jaar constant Omzet – grondstoffen – lonen – huur = 38 % van omzet (excl m²kost, energie, financiële controle, TCO )
10
11 ASSORTIMENT DRANKENAUTOMATEN Blikjes Cola Cola light Cola light lemon Fanta orange Fanta citron Sprite Minute maid Spa bruis Aquarius Nestea Ice tea regular Ice tea fruit punch Ice tea deep green PetflesjesKoffie Cola Cola light Fanta orange Sprite Jaarlijks overleg met leveranciers rond marktevolutie
12 ASSORTIMENT VOEDINGSAUTOMATEN Snoep Twix Bounty Mars Chips zout Chips paprika Wafel Chocolade ijs Hoorntje chocolade Hoorntje bresilienne Big white Big nuts Broodjes & verse voeding Club wit ham/kaas Club bruin ham/kaas Meergranenbroodje ham/kaas Italiaans broodje ham/kaas Sandwich ham/kaas Koffiekoek Taart Kleine koude schotel
13 24 u SHOP
14
15
16 Automaat vullen – aantallen noteren Munten verzamelen in geldzak Geldzakken naar centrale kas Tellen geldzakken door centrale kas Opmaak financieel verslag ontvangsten automaten (dagelijks) Controle financieel verslag centrale kas (dagelijks) en stockpapieren (wekelijks) GELDSTROMEN
17 Controle financieel Temperatuur (ACS-HACCP) Vervaldata Veiligheid Prijzenpolitiek Ergonomie input/output controle AANDACHTSPUNTEN
18 OPDRACHTEN Optimaliseren van de routes en dropkost (vulfrequentie) Prijszetting Rendabiliteit per automaat in kaart brengen (tops en flops) Analyseren en beslissen op basis van cijfers Controleren ontvangsten en “fond de caisse” Afvalproblematiek in kaart brengen Vandalisme / diefstal preventief aanpakken Omzet (en service) verhogen stockage organiseren AUTOMATENBEHEER PROGRAMMA Logistiek optimaliseren(levering, stockage) Boekhoudkundig analyseren (verkoop) Marketing sturen (aanbod)
19 TOEKOMST Belangrijke groeimarkt (klantengedrag, technologie ) Groter aandeel van omzet Betaalsystemen zullen evolueren Combi-automaten (drank+voeding) Vending-restaurant : combinatie service en automaten. (pauze-zones, weinig zitplaatsen) beantwoordt aan vraag Software oplossingen Antwoord op vraag naar gezonde en verse producten (slaatjes, fruitsla, broodtypes, gerechten,..) Pet ipv blikjes Waters, kwaliteitskoffies Service aan personeel (brood, kant en klare maaltijden ?) Antwoord rond wanneer en waar de klant het wil KEUZES Assortiment en variatie, zelf doen of uitbesteden, huren of kopen, …
20 Veel succes !