1 VOEDINGSAUTOMATEN : OPPORTUNITEITEN IN DE ZORG Luc Vanhaverbeke Diensthoofd facilitaire dienst UZ LEUVEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hartelijk welkom!.
Advertisements

Organisatiekunde.
Bezuinigen Het houdt niet op! Programma •Stand van zaken algemeen en in jullie bibliotheken •Consequenties voor de toekomst •Bevoegdheden en mogelijkheden.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Herhalingsoefeningen
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Door: Groep1.  Probleemstelling  De Oplossing  Integratie Traject  Services en Diensten  Voordelen  Afsluiting Presentatie duur: 12 minuten.
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
ATLANT CATERING WERK MET MEERWAARDE Opleiding Atlant WEL. Thema: Een werkdag.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
De gezonde voedingstest
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Calimucho Land:Nederland Regisseur:Eugenie Jansen Duur:93 minuten Jaar:2008 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis boekje!
Dinsdag 4 april 2017.
De voedingsdriehoek bestaat uit 9 verschillende delen
Facility management en inkoop
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
07/07/2010. Company activiteiten Activiteiten 74% omzet.
Energie ....
Gezond [datum].
Verpakkingen lezen.
DOELSTELLINGEN  - Onze inkomsten zullen verdienstelijk zijn door steeds te voldoen aan de wil van de klant.  -Belangrijk is onze vertegenwoordigers een.
Waar één + één meer is dan twee
UNIE NOORD NOORDRAND COLLEGE ROTTERDAM. 2 DE DEELNAME  Wij zijn een school die al langer bezig is met een gezondere leefstijl. Wij zijn begonnen met.
Constant of Variabel? Kosten.
Economisch handelen bij voeding Gezonde voeding versus dure voeding.
De SEPA-migratie in de praktijk; het Belgisch verhaal Amsterdam, 30 mei 2012 Jan Vermeulen SEPA Program Officer Nationale Bank van België.
Het concept “READY WHEN YOU ARE” Gamma vers voorbereidde producten
Marketing dag 1 Naran Bekh-Ochir, Lisa Hofman, Thomas Hermans
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”

© 2003 Fabricom Logistic Systems Version : 1.0 WELKOM GROEP LOGISTIEK KATHOLIEK ONDERWIJS FABRICOM LOGISTIC SYSTEMS nv heet u van harte welkom!
Lekker en Gezond de Quiz
Den Azalee is veel meer dan tweedehands ! We bieden toekomst aan mens en milieu.
De Laatste Dagen van Emma Blank Land:Nederland Regisseur:Alex van Warmerdam Duur:89 minuten Jaar:2009 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis.
Agora Land:Spanje Regisseur:Alejandro Amenábar Duur:126 minuten Jaar:2009 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis boekje!
Pasta & Go. inhoudsopgave 1. Onderneming 2. Bedrijfsactiviteit 3. Sterke punten 4. Taakverdeling en outsourcing 5. Doelgroep 6. Concurrentie 7. Klanten.
Reykjavik - Rotterdam Land:IJsland/Nederland Regisseur:Oskar Jonasson Duur:90 minuten Jaar:2008 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis boekje!
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
The Doors: When You’re Strange Land:Verenigde Staten Regisseur:Tom Dicillo Duur:87 minuten Jaar:2009 Start:20:00 uur Meer informatie? Pak het Filmhuis.
Richtlijnen Gezondere Kantines  Basisregels  Uitstraling  Verhouding betere keuze/ uitzondering  Groente en/ of fruit 1.
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
Informatiebijeenkomst Berg en Terblijt “Workshop Gezonde voeding” Silvia Otten-Schiepers Diëtist GroenekruisDomicura.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Hoofdstuk 6 Productie.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
The Mauves Boys ● Supporters van Anderlecht ● Bijnaam The Mauves.
Quiz De voedingsdriehoek. 1. Welke groep uit de voedingsdriehoek heb je eigenlijk niet nodig?  A) Lichaamsbeweging  B) Groenten en fruit  C) De restgroep.
PRIJSLIJST /Resto Jette
Voedingsdienst Zorgcentrum ‘de Blanckenborg’
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
DE ADVIEZEN VOOR DE REGIONALE BELEGGGINGSCLUBS KNOKKE-HEIST
1. Situering vending binnen de Foodservicemarkt. 2. De Vendingmarkt. 3
Wat is dan de temperatuur in Kelvin?
Verpakkingen lezen.
Van harte welkom.
Hoe economisch en financieel gezond is je bedrijf?
Wat wil onze klant vandaag
Van harte welkom.
Nederland en de rest van de wereld
DE VOEDINGS – DRIEHOEK.
Lezing Stichting Kind en Voeding
Transcript van de presentatie:

1 VOEDINGSAUTOMATEN : OPPORTUNITEITEN IN DE ZORG Luc Vanhaverbeke Diensthoofd facilitaire dienst UZ LEUVEN

2 Historiek : klein begonnen ! Vandaag : geen dag zonder ! (tanken, banken, brood, parkeren,..) Recenter : melkautomaat, aardappelautomaat, bloemenautomaat, binnenband-automaat !

3 VENDING : marktgegevens EVA : European vending association. leveranciers van producten (cola’s, nestlé, masterfoods, koffieleveranciers,...) leveranciers van apparaten (machines : vendo,maas- muntsystemen – communicatie en IT : alcatel, …) operatoren (vullers, verhuurders, “full service”, Selecta : in 25 landen)

4 AARD VAN DE PRODUCTEN : Dranken :warm (soep, koffies / choco) koud (blik, PET, roomijs, waterfonteinen ) Voeding : snoep, verse voeding, brood, melkproducten, warme snacks Andere : hygiëne, tabak, alcolholische dranken, …

5 OMGEVINGSVARIABELEN en EVOLUTIE Sociaal (tankstations, banken, broodautomaat, …) sociaal aanvaard, gebruik stijgt. Economisch (euro, marges, 7/7-24/24, …) : 70% minder kosten dan klassiek restaurant ! Technologisch (cashless systemen, gsm) INTERNATIONAAL Japan : 50 per 1000 inwoners US :25 per 1000 inwoners EU :11 per 1000 inwoners KLANTENGEDRAG 4 W’s Wanneer ik wil, wat ik wil, waar ik wil, wachten wil ik niet

6

7

8 OPPORTUNITEITEN VOOR ZORGSECTOR Jong publiek : geen weerstand, opgegroeid met automaten. Gemengd publiek zal volgen Oplossing voor piekmomenten (vb belegde broodjes) Oplossing voor dagdiensten, spoedgevallen,.. Service aan personeel (vb broodautomaat) Rendabiliteit is hoog SUCCESFACTOREN Product Price Promotion PLACE belangrijk Kwaliteit aanbieden Variatie gevraagd Betrouwbaarheid en service bij problemen

9 AUTOMATENWERKING UZL : ANALYSE EN OPPORTUNITEITEN Toestand : - 60 automaten - Eigen beheer - 13 % van de totale omzet, laatste 3 jaar constant Omzet – grondstoffen – lonen – huur = 38 % van omzet (excl m²kost, energie, financiële controle, TCO )

10

11 ASSORTIMENT DRANKENAUTOMATEN Blikjes  Cola  Cola light  Cola light lemon  Fanta orange  Fanta citron  Sprite  Minute maid  Spa bruis  Aquarius  Nestea  Ice tea regular  Ice tea fruit punch  Ice tea deep green PetflesjesKoffie  Cola  Cola light  Fanta orange  Sprite Jaarlijks overleg met leveranciers rond marktevolutie

12 ASSORTIMENT VOEDINGSAUTOMATEN Snoep  Twix  Bounty  Mars  Chips zout  Chips paprika  Wafel  Chocolade ijs  Hoorntje chocolade  Hoorntje bresilienne  Big white  Big nuts Broodjes & verse voeding  Club wit ham/kaas  Club bruin ham/kaas  Meergranenbroodje ham/kaas  Italiaans broodje ham/kaas  Sandwich ham/kaas  Koffiekoek  Taart  Kleine koude schotel

13 24 u SHOP

14

15

16 Automaat vullen – aantallen noteren Munten verzamelen in geldzak Geldzakken naar centrale kas Tellen geldzakken door centrale kas Opmaak financieel verslag ontvangsten automaten (dagelijks) Controle financieel verslag centrale kas (dagelijks) en stockpapieren (wekelijks) GELDSTROMEN

17  Controle financieel  Temperatuur (ACS-HACCP)  Vervaldata  Veiligheid  Prijzenpolitiek  Ergonomie  input/output controle AANDACHTSPUNTEN

18 OPDRACHTEN Optimaliseren van de routes en dropkost (vulfrequentie) Prijszetting Rendabiliteit per automaat in kaart brengen (tops en flops) Analyseren en beslissen op basis van cijfers Controleren ontvangsten en “fond de caisse” Afvalproblematiek in kaart brengen Vandalisme / diefstal preventief aanpakken Omzet (en service) verhogen stockage organiseren AUTOMATENBEHEER PROGRAMMA Logistiek optimaliseren(levering, stockage) Boekhoudkundig analyseren (verkoop) Marketing sturen (aanbod)

19 TOEKOMST Belangrijke groeimarkt (klantengedrag, technologie ) Groter aandeel van omzet Betaalsystemen zullen evolueren Combi-automaten (drank+voeding) Vending-restaurant : combinatie service en automaten. (pauze-zones, weinig zitplaatsen) beantwoordt aan vraag Software oplossingen Antwoord op vraag naar gezonde en verse producten (slaatjes, fruitsla, broodtypes, gerechten,..) Pet ipv blikjes Waters, kwaliteitskoffies Service aan personeel (brood, kant en klare maaltijden ?) Antwoord rond wanneer en waar de klant het wil KEUZES Assortiment en variatie, zelf doen of uitbesteden, huren of kopen, …

20 Veel succes !