HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Volwassenen & Ouderen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoe moet je het vooral NIET doen?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communicatieve Vaardigheden
Verbindend communiceren met ouders
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Het loopbaangesprek.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Bijeenkomst startende mentoren
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Praktijk Opleiders Cursus
Welkom 9/19/2018.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Op het werk, in de klas en prive.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden

 ature=related ature=related

Gesprekstechnieken Weinig gestructureerd Sterk gestructureerd Non- verbaa l Luisteren Aansluiten Verkennen Terugkoppelen Accenten leggen Confrontatie Vragend toevoegen Informatie geven Visie geven Adviseren Opleggen

Actief luisteren  Aanmoedigen verbaal: hummen, ‘ja ja’ of ‘en toen?’ non-verbaal: oogcontact, knikken en een ontspannen lichaamshouding  Parafraseren aandacht tonen controleren van de boodschap

Vragen stellen  Startvragen  Concretiseringsvragen  Onderbouwingsvragen  Explorerende vragen  Convergerende vragen  Wat zou je willen bespreken?  Hoe vind je het gaan?  Wat bedoel je met..?  Kun je een voorbeeld geven van..?  Hoe weet je dat?  Wat maakt..belangrijk?  Vertel daar eens wat meer over?  Kun je dat eens op een andere manier stellen?  Wat lijkt je de beste… en waarom?  Sluit dit aan bij…?

Concretiseren & Reguleren  Nodigt uit om zaken helder onder woorden te brengen  Stimuleert om algemeenheden te vertalen in waarneembare zaken  Helpt de coach interpretaties te voorkomen  Terugkoppelen naar begindoelen  Samenvatten en overgangen markeren  Afdwalingen corrigeren ConcretiserenReguleren

Feedback geven  Geef een beschrijving, geen oordeel  Wees concreet  Speel de bal, niet de man  Haal geen oude koeien uit de sloot  Geef ook positieve feedback  eature=related eature=related

Confronteren  Benoemen  Hardop denken  Metacommunicatie wederzijdse verwachtingen  Interpreteren  Het hier-en-nu gebruiken