SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote Verminder faalangst, verbeter het leerklimaat Suzanne de Maat, Janneke metselaar, adriaan schipper, thomas telleman SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Inhoudstafel Inleiding Het onderzoek De resultaten Onnauwkeurigheden in het onderzoek Conclusies Bronvermelding
inleiding Faalangst = ernstig probleem Bij 10% van de leerlingen positieve faalangst Faalangst sociale faalangst negatieve faalangst motorische faalangst cognitieve faalangst
inleiding Elk kind met faalangst reageert verschillend Leerkrachten weten niet hoe ermee om te gaan Aanbevelingen van Dr. Nieuwenbroek aan docenten: Leerling is van betekenis Leerling ondersteunen Leerling belonen voor inzet positief leerklimaat
Het onderzoek Onderzoeksvraag: “Wordt het docentgedrag dat aanbevolen is door Nieuwenbroek door havo- en vwo-leerlingen in het algemeen en door meer faalangstige leerlingen in het bijzonder in de tweede en derde klas als positief ervaren?” Ook onderzoek naar verschillen tussen: Scholen Geslacht
Het onderzoek 4 middelbare scholen in regio Utrecht: 3 traditionele scholen 1 school met Montessorionderwijs Vragen over waardering van docentgedrag Vragen over faalangst SSAT-test
De resultaten Positieve ervaring van Nieuwenbroeks aanbevelingen door alle leerlingen Opvallende voorkeur voor positieve aanpak van docenten naar leerlingen toe Duidelijk verschil tussen faalangstige en niet faalangstige leerlingen bij positieve kritiek: Faalangstige leerlingen zien positieve kritiek als negatief Ervaren dit als zeer lastig
De resultaten Gemiddelde waardering voor aanbevelingen van Nieuwenbroek door meer- en minder faalangstige leerlingen , 1 5 2 3 4 regels/procedures positieve opmerkingen vertrouwen positieve kritiek mondelinge beurten overbezorgdheid beperkingen aanstippen huiswerk duidelijkheid toetsing lengte toets herkansingsmogelijkheden persoonlijke waardering extra huiswerk Nieuwenbroek aanbeveling Gemiddelde waardering Minder faalangstig Meer faalangstig *
De resultaten Meisjes blijken meer baat te hebben bij de aanbevelingen dan jongens Lewinsohn: vrouwen hebben vaker een angststoornis dan mannen
De resultaten Gemiddelde waardering voor aanbevelingen van Nieuwenbroek door jongens en meisjes 5 1 , 2 3 4 regels/procedures positieve opmerkingen vertrouwen positieve kritiek mondelinge beurten overbezorgdheid beperkingen aanstippen huiswerk duidelijkheid toetsing lengte toets herkansingsmogelijkheden persoonlijke waardering extra huiswerk Nieuwenbroek aanbeveling Gemiddelde waardering jongens meisjes *
De resultaten Geen opmerkelijk verschil in aantal leerlingen met faalangst tussen verschillende scholen Waardering voor de aanbevelingen is in de 4 scholen zo goed als gelijk
De resultaten Gemiddelde waardering voor aanbevelingen van Nieuwenbroek op verschillende scholen 1 , 5 2 3 4 regels/procedures positieve opmerkingen vertrouwen positieve kritiek mondelinge beurten overbezorgdheid beperkingen aanstippen huiswerk duidelijkheid toetsing lengte toets herkansingsmogelijkheden persoonlijke waardering extra huiswerk Nieuwenbroek aanbeveling Gemiddelde waardering School 1 School 2 School 3 School 4 *
Onnauwkeurigheden in het onderzoek Lage Cronbachs alfa door het geven van sturende voorbeeldsituaties Vierpuntsschaal in combinatie met een t-test Milde criteria voor het opsporen van faalangst Projectie van de onderzoeksvraag op eigen ervaringen, niet mogelijk om een denkbeeldige situatie te verzinnen
conclusies Positieve ondersteuning van de leerkracht naar de leerling toe is van belang Positieve houding is de enige weg na ar een prettig leerklimaat Aanbevelingen van Nieuwenbroek volgen is noodzakelijk voor een goede band tussen leerkracht en leerling
bronvermelding De Maat, S., Metselaar, J., Schipper, A.,Telleman, T. (2012). Verminder faalangst, verbeter het leerklimaat. Utrecht: Universiteit van Utrecht, Centrum voor Onderwijs en Leren.