SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
De (on)gezonde leerling?
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Welkom.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Informatie vaardigheden
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Vragen 1.2 A.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Jongeren & Alcohol Jens Allaert.
Verschillen tussen scholen en klassen
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Onderzoeksvraag Achtergrond
Onderzoek op Calvijn Meerpaal
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Doelrealisatie in de praktijk
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Opdrachten en eindopdracht
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers. Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties.
Digitaal literair lezen – doen we het al? Een eerste inventarisatie van het digitale literaire leesgedrag onder de Nederlandse bevolking Niels Bakker,
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Bevindingen Onderzoek naar de oorzaken van de grote overgang
Vragen 1.2 A.
Profiel Product Presentatie
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
voor Rotterdamse kinderen
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Doubleren.
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Doubleren.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote Verminder faalangst, verbeter het leerklimaat Suzanne de Maat, Janneke metselaar, adriaan schipper, thomas telleman SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote

Inhoudstafel Inleiding Het onderzoek De resultaten Onnauwkeurigheden in het onderzoek Conclusies Bronvermelding

inleiding Faalangst = ernstig probleem Bij 10% van de leerlingen positieve faalangst Faalangst sociale faalangst negatieve faalangst motorische faalangst cognitieve faalangst

inleiding Elk kind met faalangst reageert verschillend Leerkrachten weten niet hoe ermee om te gaan Aanbevelingen van Dr. Nieuwenbroek aan docenten: Leerling is van betekenis Leerling ondersteunen Leerling belonen voor inzet  positief leerklimaat

Het onderzoek Onderzoeksvraag: “Wordt het docentgedrag dat aanbevolen is door Nieuwenbroek door havo- en vwo-leerlingen in het algemeen en door meer faalangstige leerlingen in het bijzonder in de tweede en derde klas als positief ervaren?” Ook onderzoek naar verschillen tussen: Scholen Geslacht

Het onderzoek 4 middelbare scholen in regio Utrecht: 3 traditionele scholen 1 school met Montessorionderwijs Vragen over waardering van docentgedrag Vragen over faalangst  SSAT-test

De resultaten Positieve ervaring van Nieuwenbroeks aanbevelingen door alle leerlingen Opvallende voorkeur voor positieve aanpak van docenten naar leerlingen toe Duidelijk verschil tussen faalangstige en niet faalangstige leerlingen bij positieve kritiek: Faalangstige leerlingen zien positieve kritiek als negatief Ervaren dit als zeer lastig

De resultaten Gemiddelde waardering voor aanbevelingen van Nieuwenbroek door meer- en minder faalangstige leerlingen , 1 5 2 3 4 regels/procedures positieve opmerkingen vertrouwen positieve kritiek mondelinge beurten overbezorgdheid beperkingen aanstippen huiswerk duidelijkheid toetsing lengte toets herkansingsmogelijkheden persoonlijke waardering extra huiswerk Nieuwenbroek aanbeveling Gemiddelde waardering Minder faalangstig Meer faalangstig *

De resultaten Meisjes blijken meer baat te hebben bij de aanbevelingen dan jongens  Lewinsohn: vrouwen hebben vaker een angststoornis dan mannen

De resultaten Gemiddelde waardering voor aanbevelingen van Nieuwenbroek door jongens en meisjes 5 1 , 2 3 4 regels/procedures positieve opmerkingen vertrouwen positieve kritiek mondelinge beurten overbezorgdheid beperkingen aanstippen huiswerk duidelijkheid toetsing lengte toets herkansingsmogelijkheden persoonlijke waardering extra huiswerk Nieuwenbroek aanbeveling Gemiddelde waardering jongens meisjes *

De resultaten Geen opmerkelijk verschil in aantal leerlingen met faalangst tussen verschillende scholen Waardering voor de aanbevelingen is in de 4 scholen zo goed als gelijk

De resultaten Gemiddelde waardering voor aanbevelingen van Nieuwenbroek op verschillende scholen 1 , 5 2 3 4 regels/procedures positieve opmerkingen vertrouwen positieve kritiek mondelinge beurten overbezorgdheid beperkingen aanstippen huiswerk duidelijkheid toetsing lengte toets herkansingsmogelijkheden persoonlijke waardering extra huiswerk Nieuwenbroek aanbeveling Gemiddelde waardering School 1 School 2 School 3 School 4 *

Onnauwkeurigheden in het onderzoek Lage Cronbachs alfa door het geven van sturende voorbeeldsituaties Vierpuntsschaal in combinatie met een t-test Milde criteria voor het opsporen van faalangst Projectie van de onderzoeksvraag op eigen ervaringen, niet mogelijk om een denkbeeldige situatie te verzinnen

conclusies Positieve ondersteuning van de leerkracht naar de leerling toe is van belang Positieve houding is de enige weg na ar een prettig leerklimaat Aanbevelingen van Nieuwenbroek volgen is noodzakelijk voor een goede band tussen leerkracht en leerling

bronvermelding De Maat, S., Metselaar, J., Schipper, A.,Telleman, T. (2012). Verminder faalangst, verbeter het leerklimaat. Utrecht: Universiteit van Utrecht, Centrum voor Onderwijs en Leren.