Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een lessenserie van drie lessen
Advertisements

Onderwijspsychologie
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Leiderschap en organisatie
Jongerenwerker: tolk van de straat
Ken je kracht…Deel je kracht…
Het begint bij het jonge kind
Dossier Empowerment.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Help Selina’s eerste les
VERSTERK WAT WERKT.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Groepsdynamica.
motiverende gespreksvoering
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Artis.
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Motiverende gespreksvoering
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 2 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 1 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Opdrachten en eindopdracht
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Mw. Sloot (SLT) en Margo Franssen (MF1)
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Coping.
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Theorie.
Connectief Connectief.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Begeleiden Les 5.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gesprekstechnieken Les 6.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije Communicatie Les 5 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Reflectieverslagen In oefengroepje Geef elkaar feedback op het reflectieverslag (is het concreet, voorbeelden, toelichting etc)

Sociaal-leertheoretische benadering Rogers: nadruk op groeien Wexler: nadruk op anders leren denken Sociale leertheorie: nadruk op anders leren gedragen

Kijk op de persoon Bandura: ‘driehoek’ van elkaar beïnvloedende factoren Persoon, gedrag en omgeving

Opdracht Groepjes van 3 Waarom heb jij voor de opleiding SPH gekozen?

Opdracht Schrijf op: Wat zijn jouw….. goede eigenschappen? ‘slechte’ eigenschappen? Wat versta jij onder eigenschappen?

Opdracht Camping Powned http://www.npo.nl/camping-powned/09-10-2013/POW_00699428 Ken de hoofdpersonen eigenschappen toe. - René - Roy - Marjon

Eigenschappen Wat zijn eigenschappen? - patronen van denken en doen - kenmerkend en opvallend - doen zich voor in een breed spectrum van situaties - zijn relatief stabiel in de tijd Visie Mischel: stabiliteit van gedragingen verschilt in verschillende situaties. - cognitieve en intellectuele functies - sociaal functioneren Mischel: - verschillende niveaus van eigenschappen: ‘genotype’ vs.‘fenotype Voorzichtig met generaliseren van gedrag over verschillende situaties

Orde in de chaos aanbrengen..? Door middel van typen en stereotypering (dikke mensen zijn gezellig, blonde mensen zijn dom) Attributiefout: - Verklaren van eigen gedrag: situationele factoren - Verklaren van gedrag van anderen: persoonlijkheidseigenschappen

Voorbeelden van stereotypering

Dus... De hulpverlener moet voorzichtig zijn met het toekennen van eigenschappen aan personen en met het beoordelen van het aandeel van de situatie daarin

Het leren van gedrag Leren via voorbeelden voorwaarden: - aandacht kunnen richten op voorbeeldgedrag (motivatie) - onthouden - zelf uitvoeren (oefenen) Leren via consequenties

Huiswerk Lezen hfs.4.4 t/m 4.6.2 Psychologische gespreksvoering Lezen hfs.6 Reflecteren de basis Opbrengsten van de lesopdracht reflectieverslag