Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije Communicatie Les 5 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije
Reflectieverslagen In oefengroepje Geef elkaar feedback op het reflectieverslag (is het concreet, voorbeelden, toelichting etc)
Sociaal-leertheoretische benadering Rogers: nadruk op groeien Wexler: nadruk op anders leren denken Sociale leertheorie: nadruk op anders leren gedragen
Kijk op de persoon Bandura: ‘driehoek’ van elkaar beïnvloedende factoren Persoon, gedrag en omgeving
Opdracht Groepjes van 3 Waarom heb jij voor de opleiding SPH gekozen?
Opdracht Schrijf op: Wat zijn jouw….. goede eigenschappen? ‘slechte’ eigenschappen? Wat versta jij onder eigenschappen?
Opdracht Camping Powned http://www.npo.nl/camping-powned/09-10-2013/POW_00699428 Ken de hoofdpersonen eigenschappen toe. - René - Roy - Marjon
Eigenschappen Wat zijn eigenschappen? - patronen van denken en doen - kenmerkend en opvallend - doen zich voor in een breed spectrum van situaties - zijn relatief stabiel in de tijd Visie Mischel: stabiliteit van gedragingen verschilt in verschillende situaties. - cognitieve en intellectuele functies - sociaal functioneren Mischel: - verschillende niveaus van eigenschappen: ‘genotype’ vs.‘fenotype Voorzichtig met generaliseren van gedrag over verschillende situaties
Orde in de chaos aanbrengen..? Door middel van typen en stereotypering (dikke mensen zijn gezellig, blonde mensen zijn dom) Attributiefout: - Verklaren van eigen gedrag: situationele factoren - Verklaren van gedrag van anderen: persoonlijkheidseigenschappen
Voorbeelden van stereotypering
Dus... De hulpverlener moet voorzichtig zijn met het toekennen van eigenschappen aan personen en met het beoordelen van het aandeel van de situatie daarin
Het leren van gedrag Leren via voorbeelden voorwaarden: - aandacht kunnen richten op voorbeeldgedrag (motivatie) - onthouden - zelf uitvoeren (oefenen) Leren via consequenties
Huiswerk Lezen hfs.4.4 t/m 4.6.2 Psychologische gespreksvoering Lezen hfs.6 Reflecteren de basis Opbrengsten van de lesopdracht reflectieverslag