Referentiekader voor het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
een didactiek voor opleiden op school
Advertisements

Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Portfolio
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Het begint bij het jonge kind
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Gepersonaliseerd leren:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Lezen: doe het goed voor
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Geïntegreerde schoolverbetering
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Thema Roos van Leary in de klas
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Activernde didactiek & passende werkvormen
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Welkom bij DAIly NURSE.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Referentiekader voor het onderwijs LA 3 2015-2016

John Hattie: Visible learning 800 meta-analyses van meer dan 52.600 onderzoeken, met bij elkaar minstens 240 miljoen leerlingen. Het is de grootste collectie van evidence-based onderzoeken naar de interventies op scholen die het leren versterken (en welke niet!). Meta-analyse is een kwantitatieve samenvatting van de resultaten van afzonderlijke onderzoeken. Meta-analyse kan bestaan uit het combineren van de resultaten van afzonderlijke onderzoeken tot één overall schatting van het bestudeerde effect.

Effect size d Het gestandaardiseerde verschil tussen groepen of tussen voor- en nameting. Maakt schaalscores gemakkelijker interpreteerbaar en vergelijkbaar (meta-analyse) - -

Voorbeeld berekenen effect size d ‘Onthouden kinderen beter in de morgen of de middag?’ Groep 1 voorgelezen in de ochtend, x=15.2 Groep 2 voorgelezen in de middag, x=17.9 Verschil van 2.7

Effect size (d ) In voorbeeld, Sd=3.3, dus d=(17.9-15.2)/3.3=0.8 d = [gem. v. experimentele groep] – [gem. v. controlegroep] standaarddeviatie In voorbeeld, Sd=3.3, dus d=(17.9-15.2)/3.3=0.8

Interpretatie van d waarden Hattie (2009) –

Invloeden op het leren van leerlingen Verwachtingen van docenten Beheersingsleren Huiswerk Uitdagende doelen Feedback Doelen en beleid van de school Niveau groepen Peer Tutoring Docent-leerling relaties

Maak een diamant Discussieer met een partner deze negen factoren die het leren beïnvloeden. Plaats ze in een diamant-vorm afhankelijk van hoe groot je denkt dat de invloed is van ieder van de factoren Denk na over de vraag waarom je dit denkt.

Invloeden op het leren van studenten Feedback Docent-leerling relaties Beheersingsleren Uitdagende doelen Peer Tutoring Verwachtingen van docenten Huiswerk Doelen en beleid van de school Niveau groepen

Invloeden op het leren van studenten John Hattie 1999-2009 – research from 180,000 studies covering almost every method of innovation Effect Size Feedback 0.73 Docent-Student Relaties 0.72 Beheersingsleren 0.58 Uitdagende doelen stellen 0.56 Peer Tutoring 0.55 Verwachtingen 0.43 Huiswerk 0.29 Doelen en beleid van de school 0.24 Niveau groepen 0.12

Feedback Als feedback zo belangrijk is, wat voor soort feedback zou dan in de klas gegeven moeten worden? Discussieer hierover in tweetallen.

“Het krachtigste instrument om leerprestaties te versterken is feedback ” Kwaliteit boven kwantiteit. Veel feedback gegeven door de docent aan de student wordt niet op waarde geschat en er wordt geen gevolg aan gegeven. Studenten met een “Growth Mindset” ( Carol Dweck) staan open voor feedback en zij gebruiken vaker de feedback om hun prestaties te versterken. Mondelinge feedback is veel effectiever dan schriftelijke. De meest krachtige feedback is die van de student aan de docent.

Discussieer Hoe kunnen we meer feedback van onze studenten krijgen? Hoe kunnen we er voor zorgen dat we die feedback ook gebruiken om ons doceren effectiever te maken?

Leerteam suggestie Bespreek de andere krachtige invloeden op dezelfde manier als de bespreking van feedback. Kijk verder dan alleen de effect size, zoek achterliggende literatuur. Deel de bevindingen op het blog.

Hattie’s resultaten voorbeeld 1 De activerende docent d De faciliterende docent Wederkerend onderwijzen Feedback geven Zelfverwoording en zelfbevraging Metacognitieve strategieën Directe instructie Beheersingsleren Uitdagende doelen Regelmatig toetsen Doelen beschrijven in concreet waarneembaar gedrag .74 .72 .67 .59 .58 .56 .46 .41 Simulaties en gaming Inquiry-based teaching (onderzoekend leren?) Klassenverkleining Geïndividualiseerde instructie Probleem gestuurd onderwijs Verschillende didactiek voor jongens en meisjes Web-based leren Whole language – reading Inductief leren .32 .31 .21 .20 .15 .12 .09 .06 Gemiddelde ‘activeren’ .68 Gemiddelde ‘faciliteren’ .17

Hattie’s resultaten voorbeeld 2 Doceren d Voorwaarden Kwaliteit van doceren Wederkerend onderwijzen Docent-student relatie Feedback geven Zelfverwoording en zelfbevraging Metacognitieve strategieën Directe instructie Beheersingsleren .77 .74 .72 .67 .59 .57 Within-class grouping Extra financiering Klassenverkleining Groeperen naar capaciteit Doorbreken leerstof-jaar-klasse-systeem Open vs. traditionele lessen Nascholing in de zomervakantie Zitten blijven .28 .23 .21 .11 .04 .01 -.09 -.16 Gemiddelde .68 .08

Opdracht 29 september Inventariseer en verken bestaande onderwijsvernieuwingen op de eigen school. Welk probleem/aanleiding was er? Welke oplossing/vernieuwing werd er gekozen? Praat hier met je collega’s en andere belanghebbenden over. Verdiep je in de literatuur over de inhoud van de gekozen vernieuwing. Maak ook gebruik van Valcke hoofdstuk 2, zodat je zicht krijgt op de mogelijke effectiviteit van deze inhoud voor het leren van de leerlingen/studenten. Schrijf op het blog waar je mee bezig bent!

Hulpmiddel: Leidende vragen om de keus voor je casus te bepalen kan je vinden in Hunter, M.L. (2011). Story-Based Inquiry, a manual for investigating journalists. Parijs, Unesco. Geraadpleegd op 25 augustus, 2015, van: http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001930/193078e.p df