Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep
Kick-off: Inhoud van de module Werkwijze en opzet bijeenkomsten Voorkennis Start projectgroepen Inleiding
Kwartaal 1: Verschillende doelgroepen binnen de SPH Organisatie werkveld van de SPH Projectmatig werken Onderzoeksvaardigheden Kwartaal 2: Individueel onderzoek naar een specifieke doelgroep/problematiek Beroepsproduct: spel Onderzoeksvaardigheden Inhoud van de module
1.De student heeft zich georiënteerd op de (geschiedenis van) het beroep van SPH, het werkveld en op de methoden die gangbaar zijn. 2.De student heeft inzicht in de verschillende, complexe problematieken (inclusief verslaving) binnen de themadoelgroep en is in staat om de leefsituatie van een specifieke doelgroep te analyseren. 3.De student kan beschrijven hoe de hulpverlening georganiseerd is en heeft zicht op hoe het verwijzings- en indicatietraject voor een bepaald zorgaanbod verloopt. 4.De student heeft zich de beginselen aangeleerd van projectmatig samenwerken en kan reflecteren op zijn rol en leerproces binnen de projectgroep. 5.De student kan de basis onderzoeksvaardigheden toepassen binnen het project. Competenties en leerdoelen
Donk, C. van der & Lanen, B. van (2011). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Heemskerk, Petrina & Vosters (2011). Werken in de SPH. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Aanbevolen literatuur Daarnaast ga je zelf op zoek naar geschikte literatuur en hbo-bronnen Studiehandleiding altijd meenemen naar de les! Literatuurlijst
2 kwartalen 4x50 min. ingeroosterd (3x50 min. project & 1x 50 min. onderzoeksvaardigheden) Daarnaast zelf afspreken 7 EC = 196 uur! Weetjes
ToetsonderdeelCijferWegingCijfer x weging= SamenwerkingscontractO / Vvoorwaardelijk- Onderzoeksvaardigheden toets. n.v.t.Voorwaardelijk- Onderzoeksplan O / V/Gvoorwaardelijk- Onderzoeksverslag groepO /V /Gvoorwaardelijk- BeroepsproductO /V / Gvoorwaardelijk- Individueel verslag Totaal = Toetsing en beoordeling
Onderzoek SPH doelgroepen, problematiek, werkveld, beroep etc. Ontwerp een creatief, aantrekkelijk en informatief spel, waarmee kennis overgedragen wordt naar andere en nieuwe eerstejaars SPH studenten. Projectopdracht
Kwartaal 1 samenwerkingscontractonderzoeksplanonderzoeksverslagpresentatie Kwartaal 2 individueel onderzoekprocesverslag beroepsproduct Onderdelen
Hoorcollege en werkcollege / projectgroepen (4 X 50 minuten) Hoorcollege (50 minuten): onderzoeksvaardigheden Werkcollege (50 minuten): gezamenlijke oriëntatie op themadoelgroepen/verwerkingsopdrachten Werken in eigen projectgroep (100 minuten) Begeleid/onbegeleid Lesweken: voor invulling lessen zie studiehandleiding Week 2: Kick-off Week 3: Inleveren samenwerkingscontract Week 4: Aan de slag Week 5: Inleveren onderzoeksplan Week 6 en 7: Werkveldbezoeken en SPH-bouwdag Week 7 : Toets onderzoeksvaardigheden Week 8: Aan de slag Week 9: Presentaties Week 10: Inleveren onderzoeksverslag Opzet bijeenkomsten – kwartaal 1
Voorbereiding voor de les Bestuderen van de literatuur Studiehandleiding volgen en elke les bij je hebben Tijdens de les Aanwezig: JA Te laat: NEE (max 10 min) Eten en drinken: JA (zelf opruimen) Telefoongebruik: NEE Afspraken Rol docenten: De docent heeft een coachfunctie De docent is beoordelaar Onderzoeksvaardigheden- en projectdocent werken samen
Ouderenzorg Mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking Volwassenpsychiatrie Jeugdzorg (incl. kinder- en jeugdpsychiatrie) Justitiabelen Doelgroepen
Expeditie Robinson: 1. Wat smokkel je mee naar een onbewoond eiland? 2. Wat ga je het eerst doen als je aankomt op het eiland? 3. Waar ben jij goed in wat samenwerking betreft? 4. Wat of wie ga jij het meest missen op een onbewoond eiland? 5. Welke hulpbron zou jij inschakelen? Kennismakingsspel
INDIVIDUEEL: Wat versta jij onder projectmatig werken? Wat zijn jouw ervaringen met projectmatig werken? Wat is het doel van projectmatig werken? Wat zijn voor- en nadelen bij projectmatig werken volgens jou? Waar moet je aan denken bij het werken in groepen? Vergelijk jullie antwoorden: Welke overeenkomsten hebben jullie? Welke verschillen zijn er? Welke thema’s komen naar voren? Wat vinden jullie het belangrijk? Bespreek vervolgens in het groepje: Wat is volgens jullie van belang bij het vormen van een projectgroep Wat is van belang bij de start van een project Welke vaardigheden zijn van toepassing? Wat zijn mogelijke aandachtspunten? Opdracht 1: Projectmatig werken
Doe de Belbintest en zoek uit wat jouw rol betekent Bespreek de uitslagen in je projectgroep (en notuleer dit voor in het samenwerkingscontract) o Geef uitleg over jouw rol en of jij jezelf hier in herkent (wat wel/wat niet) o Welke rollen zijn er binnen de projectgroep? Wat zijn de verschillen/ overeenkomsten? o Bespreek de verschillen rollen, de voorkeuren en verdeel de rollen voor dit project Belbintest
Zie blz. 12 studiehandleiding. Maak met elkaar een samenwerkingscontract en plaats dat op (iedereen) voor het einde van de volgende projectbijeenkomst. Samenwerkingscontract
Maak een mindmap over jullie doelgroep (wat weten, denken, verwachten jullie)
Voorbereiding: Lezen van de studiehandleiding Samenwerkingscontract afronden Bestuderen: Werken in de SPH – inleiding en verantwoording + hoofdstuk 1 Bestuderen: Praktijkonderzoek in zorg en welzijn – 3.1 t/m 3.3 Voor volgende week