Systeemgerichte benadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IVAN BOSZORMENYI-NAGY (1920 – 2006)
Advertisements

Annemie Dillen Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Hersenletsel in een (jong) gezin
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Contextueel kijken naar kinderen in nieuw samengestelde gezinnen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Groot is de Heer Op Toonhoogte 262 Groot is de Heer, Hij is heilig en goed Groot is de Heer, Hij is heilig en goed. Door zijn kracht staan wij.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Crisis en het domino-effect
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
3. Interpunctie en behandelmodellen
Psychologie werkcollege week 6
Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Familytree (introductie)
Gezins- en wijkgericht werken 1
Welkom op onze ouderochtend
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Stromingen in de psychologie
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Contextuele hulpverlening
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Dagdeel 3 conflicthantering
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Hoe pedagogisch handelen?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Coachen met de systeembril op
1. Uitgangspunten van de behandeling
Contextuele therapie en hulpverlening
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Contextuele hulpverlening
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Systeemgerichte benadering Het geheel is meer dan de som der delen

Grondleggers Salvador Minuchin Paul Watzlawick Ivan Boszormenyi-Nagy Ludwig von Bertalanffy

Systeemleer Geheel is meer dan de som der delen Regels Circulaire causaliteit Het streven naar homeostase Circulaire feedbackprocessen Equifinaliteit

Communicatietheoretische benadering (Watzlawick)‏ Gebaseerd op 5 axioma’s Een axioma is een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling. Een axioma dient als grondslag om iets te bewijzen

Axioma 1: Communiceren doe je altijd Je kunt niet niet-communiceren Alles wat je doet, ook niets doen, heeft invloed

Axioma 2: Je spreekt altijd dubbel Elke communicatie bevat een inhouds- en een betrekkingsaspect

Axioma 3: Elk zijn waarheid Interpunctieproblemen, men is het oneens over de oorzaak van een verschijnsel

Axioma 4: Met woorden of zonder ? Mensen communiceren zowel digitaal als analoog (en vaak inconsistent)‏

Axioma 5: Wie heeft het voor het zeggen ? Elke uitwisseling van communicatie is ofwel symmetrisch ofwel complementair

Laatste regel (geen axioma) toegevoegd door Weerman Psychische problemen zijn een vorm van communicatie

Structurele gezinstherapie Grondlegger: Minuchin: Joods-Russische familie in Argentinië Gezin of Systeem eenheid van behandeling Aandacht voor ‘pathogene’ gezinsstructuren ‘Los-zand’ gezinnen ‘Kluwen’ gezinnen

Structurele benadering De structuur van een systeem is van grote invloed op het psychisch welbevinden van de deelnemers In een gezonde structuur zijn deelnemers betrokken op elkaar en durven ze zich kwetsbaar opstellen naar elkaar Tegelijkertijd bestaat er in zo'n systeem ook nog ruimte voor individuele behoeften van de verschillende deelnemers

LOS ZAND- EN KLUWENSYSTEMEN Kluwensysteem: de betrokkenheid van de deelnemers zo hevig is dat men elkaar geen vrijheid meer laat Los zandsysteem: een tekort aan betrokkenheid tussen de deelnemers van een systeem er heerst onverschilligheid en de mogelijkheid ontbreekt emoties met elkaar te delen

COALITIEVORMING BINNEN EEN SYSTEEM Verschillende subsystemen (vader-moeder of moeder-dochter etc.)‏ Perverse triade: soort verbond buiten het subsysteem De gevolgen van perverse triades: * Uit elkaar vallen van systeem of * Ernstige symptomen Parentificatie: kind krijgt ouderrol

DE ZONDEBOK Zondebok: alle problemen van een systeem worden bij een persoon gesitueerd Kind dat betrokken raakt tussen de spanningen tussen ouders Deviant gedrag zorgt voor evenwicht: Homeostatische gezinnen

Structurele gezinstherapie Belangrijke begrippen Betrokkenheid, cohesie, hiërarchie, triades en coalitie Doel therapie Coalitie ontwarren en grenzen tussen subsystemen versterken Technieken Joining Feedback geven Enactment: ingaan op, uitlokken van reële gebeurtenissen Hier en nu Huiswerkopdrachten worden nauwelijks gebruikt

DE LEVENSCYCLUS VAN HET GEZIN Kinderloos Uitbreiding Stabilisatie Huisverlaten Lege nest Alleen achterblijven 'overgangen als mogelijke crisismomenten'

Intergenerationele of contextuele benadering (Nagy)‏ 4 dimensies: 1° dimensie: de feiten 2° dimensie: de psychologie 3° dimensie: de interacties 4° dimensie: de relationele ethiek

1e dimensie: de feiten Om de mensen met wie we werken beter te begrijpen is het belangrijk dat we kijken naar de feiten die zich in het leven van hen of van hun familieleden hebben voorgedaan

1e dimensie: de feiten Om de mensen met wie we werken beter te begrijpen is het belangrijk dat we kijken naar de feiten die zich in het leven van hen of van hun familieleden hebben voorgedaan

2e dimensie: de psychologie Hoe mensen gebeurtenissen hebben verwerkt, gevolgen op de persoonlijkheidsstructuur, hoe zij zich voelen, hoe zij zichzelf en de anderen beleven, moeten in de behandeling zeker aan bod komen.

3e dimensie: de interacties De contextueel therapeut onderkent het belang van communicatiepatronen en wederzijdse beïnvloedingsmechanismen tussen mensen.

4e dimensie: relationele ethiek De relationele ethiek in een relatie is de balans van betrouwbaarheid, wederkerige rechten en plichten. In elke relatie is er een balans van geven en nemen.

Loyaliteit (contextuele benadering)‏ Mensen blijven loyaal aan het oorspronkelijke gezin, ook lang nadat ze, ogenschijnlijk door eigen keuze of door noodzaak, alle banden daarmee hebben verbroken

Primaire loyaliteit Verticale loyaliteit Horizontale loyaliteit 3 soorten loyaliteit Primaire loyaliteit Verticale loyaliteit Horizontale loyaliteit

Primaire loyaliteit Primaire loyaliteit ontstaat door de geboorte. Feitelijk dankt het kind zijn existentie aan de ouders: zonder hen zou het niet zijn. Primaire loyaliteit kan niet worden verbroken: ze is gebonden aan de existentie. Wel kan ze worden ontkend

Verticale loyaliteit De elkaar opvolgende generaties worden verbonden door verticale loyaliteit. Door haar existentiële waarde blijft deze levenslang bestaan. Het is een drijfveer in de existentie.

Horizontale loyaliteit Ook tussen vrienden en partners ontstaat loyaliteit. Die vindt haar fundament in de eerlijkheid van de relatie, in de balans van geven en ontvangen. De horizontale loyaliteit mist het asymmetrisch karakter van de verticale loyaliteit.

Contextuele benadering Balans van geven en nemen Entitlement: gerechtigde aanspraken Erkenning Roulerende rekeningen Destructief recht Meerzijdige partijdigheid