Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Een project van de Korengroep
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Coaching week Rotterdam Academy.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Praktijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L03.338
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
1 Methodiek A Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Methodiekontwikkeling 2
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Passend onderwijs.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh

Vandaag Kennismaking Wat weten jullie al van onderzoek? Handleiding Theorie Start opdracht

Wat weten jullie al van (praktijk) onderzoek?

Studiehandleiding Per viertal studiehandleiding lezen, bespreken en minimaal 4 vragen opschrijven Over 20 minuten terugkomen

Bespreking vragen en knelpunten

Stellingen Kinderen die naar opvang gaan socialer Kinderen van gescheiden ouders minder intelligent

PAUZE (15 min.)

Onderzoek als alledaagse activiteit Onderzoek doen: een introductie door twee collega’s van de Kenniskring Talentontwikkeling van de Hogeschool Rotterdam: Joop Berding en Toby Witte hoorcollege 1 Berding en Witte hoorcollege 1 Berding en Witte

Waarom onderzoekende houding belangrijk voor een hbo-pedagoog? Je bent dan in staat om voortdurend in te spelen op de specifieke kenmerken van cliënten en de dynamiek van je werkomgeving Voordeel: je bent voortdurend op zoek naar mogelijkheden om je dagelijkse handelen en eigen professionaliteit te verbeteren

Onderzoekende houding Opdracht: schrijf zoveel mogelijk vaardigheden, eigenschappen, persoonskenmerken, etc. op waar je aan denkt bij een ‘onderzoekende houding’?

EBP en PBE Waar staan deze afkortingen voor? Wat betekenen deze begrippen?

Evidence- en practice based onderzoek Evidence-based practice: het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het beste bewijsmateriaal en evidence om beslissingen te nemen met individuele clienten om de zorgverlening te verbeteren Practice-based evidence: kennis over handelen van een professional ontstaat in de specifieke context van de beroepspraktijk

Wat is onderzoek? Via een systematische manier tot kennis komen Twee hoofdredenen om onderzoek te doen: 1. Theorievorming en theorietoetsing (fundamenteel wetenschappelijk onderzoek) 2. Verbetering van praktijk (praktijkonderzoek) - ontwikkelonderzoek/ontwerponderzoek

Waarom PO? Bepalen van stand van zaken, effecten, resultaten, opinies, meningen, etc. Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Hoe komt het dat we niet voldoende cliënten bereiken? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat is het verschil tussen behandeling X en Y bij drugsverslaafden? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen?

Wat is praktijkonderzoek? 1. Het gaat om een vraag / probleem van professionals 2. De kennis is bruikbaar voor de praktijk, toepasbaar in de praktijk 3. Het doel is het verbeteren van die praktijk Vraagstelling complex Antwoorden beperkt geldig Dubbelrol van de onderzoeker

Leercyclus (Kolb) Methodisch handelen (regulatieve cyclus, plancyclus) Onderzoekscyclus (volgens Donk/Lanen, Migchelbrink, etc.) Verschillende cycli

Definitie praktijkonderzoek Onderzoek dat wordt uitgevoerd door zorg- en dienstverleners, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden worden verkregen op vragen die ontstaan in de eigen beroepspraktijk, gericht op de verbetering van deze praktijk

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn Wat zijn factoren in deze sector waar je specifiek rekening mee moet houden? Waarom en hoe? Beschikbaarheid collega’s Aanwezigheid cliënten Verblijfslocatie van cliënten Begeleidingssetting Organisatiestructuur Beschikbaarheid ruimtes Dagelijkse dynamiek Werkdruk Belangenverstrengeling Visie op zorg en welzijn Taalgebruik

Ethische aspecten Checklist Vraag toestemming en geef terugkoppeling Bewaak de vertrouwelijkheid van de data Reflecteer kritisch op de keuzes die je maakt Opdracht: oefening 3 op blz. 86

Praktijkonderzoek gericht op… Individuele handelen Handelen als team, afdeling De ontwikkelingen in de organisatie en directe omgeving Samenwerking tussen organisaties Ontwikkeling van beroepsgroepen en opleidingen Verschillende belanghebbenden, verschillende eindproducten/aanbevelingen

In deze module: alleen literatuuronderzoek Je op topic oriënteren en dit afbakenen/richten Alleen vakliteratuur gebruiken Goed zoeken: neem de tijd! Goed plannen Literatuur verzamelen Literatuur lezen, analyseren & conclusies trekken Goed rapporteren Goed verwijzen (APA)

Aan de slag met opdracht 1 in groepjes van 6 Meegenomen krantenartikel = topic Je gaat je oriënteren op je topic en het wat meer richten (fase 1 en 2 v/d cyclus); wat is bijvoorbeeld het maatschappelijk belang van je topic? wat voor vragen roept het op? Verdere uitleg hierover is ook nog te vinden in Van der Donk (2011), de huiswerkhoofdstukken Je doet dit zoveel mogelijk samen met je groepje; zij zijn je ‘critical friends’ Uiteindelijk geef je een heldere omschrijving van wat je wil gaan onderzoeken. Dit wordt je onderwerp Neem opdracht 1 mee naar de volgende le s

Volgende week Lezen hoofdstuk 3.1 t/m 3.5 van der Donk en van Lanen Opdracht 1 inleveren aan het begin van de les