Heteluchtballon stoort langzaam neer in de oceaan, de leerlingen zijn de inzittenden. Er moet gewicht uit om minder snel neer te storten en zo hopelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Persoonlijk Leiderschap
I love you.
Internet vriendschap Internet friendship
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Leiderschap: een belangrijk ondersteunend begrip binnen HRM
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Hillsongs Australia 1/6 I KNOW IT (Darlene Zschech) I know it, I know it His blood has.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Muziekproject vijfde leerjaar Schooljaar Michiel Bonte.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
Tonny.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Question tags.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Toekomende tijd: met “going to”
IMAGINE John Lennon.
De taaltaak
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Participatory Action Research
Vreugde Joy.
IMAGINE John Lennon.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
California Blue San Diego
IMAGINE John Lennon.
IMAGINE John Lennon.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Heteluchtballon stoort langzaam neer in de oceaan, de leerlingen zijn de inzittenden. Er moet gewicht uit om minder snel neer te storten en zo hopelijk dichter bij de bewoonde wereld te komen. Leerlingen moet twee items uitkiezen die ze overboord moeten gooien. De lijst met items: 1. Watervoorraad voor drie dagen 2. Voedselvoorraad voor drie weken 3. Een nood radio (er is ‘nog’ geen ontvangst) 4. Een survivalkit (een mes, een ehbo-kit, visuitrusting, lucifers) 5. Een olievat (met inhoud) 6. Een reddingsvlot Leerlingen moeten in discussie om tot twee items te komen. Tijd speelt hierbij een belangrijke rol (maar hoeft niet aangekaart te worden door de docent). Doel van het spel is om erachter te komen wie de leidersrol op zich neemt en zorgt dat er snel beslissingen genomen worden.

“Groen Ondernemen” Clusius College Castricum Dhr. van Wetering College: Leiderschap “Groen Ondernemen” Clusius College Castricum Dhr. van Wetering

Wat gaan we doen vandaag? Les over leiderschap Verschil tussen een leider en een manager? Leiderschap vs. Volgerschap Verschillende leiderschapsstijlen Taken van een leider / manager Opdrachten maken Wie op de markt vrijdag?

Leiderschap vs. Manager Wat is het verschil tussen een leider en een manager?

Leiders – Managers Wat is het verschil? Leiders zijn geboren, Manager gemaakt Leiders hebben volgers, managers hebben medewerkers

Leiderschapsstijlen 1.1. Vriendelijk Diplomatiek, betrouwbaar, ondersteunend en mensgericht. Maar ook: mijden van conflicten, afhankelijk, toegeeflijk en minder daadkrachtig. De 'support' specialist. 1.9. Analyticus Voorzichtig, nauwgezet, taakgericht en systematisch. Maar ook: besluiteloos, betweter, onpersoonlijk en bureaucratisch. De systeemspecialist. Vindt relaties belangrijk maar weinig aandacht voor het realiseren van taken. 9.9. Expressief Duidelijkheid, snelle betrokkenheid, visionair en gevoel voor humor. Maar ook: slecht luisteren, ongeduldig, niet praktisch en snel afgeleid. De 'social' specialist. 9.1. Aanjager Resultaatgericht, eerlijk en pragmatisch. Maar ook: slechte samenwerker, onpersoonlijk, kortaf en kortzichtig. De 'control' specialist. 5.5. De Gulden Middenweg Richt zich op mensen, taken en persoonlijke doelen. Geen van drie heeft echter volledige aandacht.

Leiderschapsstijlen

Leiderschapstaken Instrueren (instructies geven) Stimuleren Begeleiden (steunen) Delegeren Controleren Motiveren

Behoeftenpiramide van Maslow zelf-ontplooiing waardering sociale acceptatie veiligheid, zekerheid, orde en regelmaat fysiologische behoeften

Leiders en volgers Moeten leiders ook goede volgers zijn? Wat zouden ze bedoelen met “Teveel opperhoofden maar te weinig Indianen”? Wat denken jullie dat belangrijker is: een goede leider, of goede volgers?

Opdracht 1. Wat voor eigenschappen moet een leider hebben? Noem er 3 en leg ze uit! Wat voor een type leider ben jij en of zou jij willen zijn? Leg uit in minimaal 3 zinnen. 5 minuten de tijd Zelf doen!

Voorbeelden van Leiders Mahatma Gandhi Che Guevara Steve Jobs Nelson Mandela Adolf Hitler

Mahatma Gandhi 1869 - 1948 Land: India Beroep: Politicus, Jurist Bekend van: Indiase onafhankelijkheidsstrijd, ‘Geestelijk vader’ van India, anti-geweld Historie: 1893: Verzet in Zuid-Afrika, 1919: Slachting van Armitsar, 1947: Onafhankelijkheid India. Leiderschapseigenschappen: principieel, bescheiden, inspirerend, eerlijk. Quotes: “Er is genoeg voor ieders behoefte maar niet voor ieders hebzucht” “You must be the change you wish to see in the world”

Ernesto “Che” Guevara 1928 - 1967 Land: Argentinië Beroep: Revolutionairst, Guerrillaleider Bekend van: Symbool van revolutie Historie: 1951: Zuid Amerikaanse motorreis, 1953-1959: Cubaanse Revolutie, 1967: Bolivia. Leiderseigenschappen: Charismatisch, idealistisch, zelfverzekerd, verantwoordelijk. Quote: “It is better to die standing than to live on your knees.“

Steve Jobs 1955 - 2011 Land: USA Beroep: Ondernemer Bekend van: Oprichter + CEO Apple Historie: 1977: Oprichting Apple Computer, 1985: Oprichting NeXT Computer, 1997: CEO Apple Leiderschapseigenschappen: Strategisch, innovatief, toegewijd, pietje-precies, durf. Quote: “The only way to do great work is to love what you do. If you haven't found it yet, keep looking. Don't settle. As with all matters of the heart, you'll know when you find it.”

Nelson Mandela 1918 - nu Land: Zuid-Afrika Beroep: Advocaat, Politicus, President, Activist Bekend van: Anti-apartheid, Presidentschap *Nobelprijs van de Vrede Historie: 1948: Apartheidsregime, 1964-1990: In gevangenis, 1994: Nobelprijs, 1995: President Z-A. Leiderschapseigenschappen: Integriteit, tolerant, charismatisch, leergierig, communicatief. Quotes: “There is no passion to be found in playing small – in settling for a life that is less for the one you are capable of living.” “The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising everytime we fall.”

Adolf Hitler 1889 - 1945 Land: Oostenrijk Beroep: Politicus, Auteur, Kunstschilder, Führer Bekend van: Tweede Wereldoorlog, Holocaust Historie: 1933 – 1945: Staatshoofd, 1939: Inval Polen (begin 2e wereldoorlog) Leiderschapseigenschappen: Patriottistisch, gepassioneerd, zelfverzekerd, opdringerig, vastberaden. Quote: “If you tell a big enough lie and tell it frequently enough, it will be believed.”

Opdracht 2. Kies zelf een bekend leider uit (een persoon die je interesseert en inspireert). Maak een opzet over de persoon. 1. Land van afkomst 2. Beroep 3. Bekend van: (benoem sleutelbegrippen) 4. Wat maakt hem (volgens jou) een (goed) leider? 5. Maak een kort verslag van zijn historie. 6. Benoem enkele leiderschapseigenschappen van de persoon. 7. Kies een quote van de persoon. Leg uit wat je van de quote vindt en wat degene in jouw ogen ermee bedoelt. Presenteer dit voor de klas!