OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Advertisements

De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Surfen, chatten en internaliserende problemen
ADHD bij kinderen.
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Modern fotoalbum. Dit fotoalbum bevat voorbeeldpagina's om u op weg te helpen. Als u pagina's wilt toevoegen, klikt u op het tabblad Introductiepagina.
Welkom!.
Communicatie met ouders
5.2 De sociale kwestie.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
PESTEN JULIANASCHOOL.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
(Voor)lezen is leuk!.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Pesten is kindermishandeling
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Maarten De Clercq 1BaSWb Stap 2.5
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
PETS! Pesten anders bekeken
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
“een nieuwe lln in de klas”
doe de test. Eerlijk invullen.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Titel van evenement Inleiding van evenement Subtitel van evenement
21e 21e verjaardag verjaardag Peters Peters Uitnodiging voor
Voorjaarssale met Fabrikam
Bedrijfsnaam Producten en services
Kansarmoede in de kleuterschool
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Hoe gaan we dat voorkomen?
Robert Tamburello Vicepresident Fabrikam Dorpsweg 1 | Elders, 0000 AA
Onze school is een KiVa-school!.
Van harte gefeliciteerd, Kim!
Gefeliciteerd met je verjaardag, Lynn!
Arnaud Lopes Vice-voorzitter Fabrikam Eikenlaan 123 | 4567 AB Abcoude
Klassiek fotoalbum.
Titelindeling Ondertitel.
Titel van uw gebeurtenis
Titelindeling Subtitel.
Indeling titel met afbeeldingen
Sprint retrospective & Sprint planning
Roberto Tamburello Vicepresident Contoso Pharmaceuticals
Indeling titel met afbeelding
Sjabloon voor socialemedia-afbeelding
Transcript van de presentatie:

OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding op het pictogram Afbeeldingen om uw eigen afbeelding in te voegen. PESTEN ONDER DE LOEP Sociale kenmerken van slachtoffers, pestkoppen en pestkop-slachtoffers ( Cools Céline 1BaSWb

Inhoudstafel  Inleiding  Resultaten voorgaande onderzoeken  Focus studie  Resultaten status leerlingen  Resultaten sociale kenmerken onderzoek  Bibliografie

Inleiding  Studie door: Jannick Demanet Mieke Van Houtte  Sociale kenmerken van slachtoffers, pestkoppen en pestkop-slachtoffers in Vlaamse secundaire scholen.  Definitie pesten in de wetenschappelijke literatuur (Olweus, 1994)  Groot aantal kinderen komt in contact met pesten 1. en 2. ( 3. (

Resultaten voorgaande onderzoeken  Slachtoffers: grote kans op ontwikkeling psychosomatische klachten  Pestkoppen: problemen met externalisatie en kans op risicovol gedrag (bv. roken en alcoholgebruik)  Pestkop-slachtoffers: grootste kans op negatieve gevolgen

Focus van deze studie  Relatie met de leeftijdsgenoten 3) Relatie met de ouders 2) Relatie met de leerkrachten 1. (vasten.dominicanen.nl) 2. ( 3. (

Resultaten status leerlingen Niet- betrokken Gaven geen pestkoppen op Werden niet als pestkop aangeduid 77,2% Pestkop Gaven geen pestkoppen op Minstens één keer als pestkop aangeduid 11,4% Slachtoffer Gaven minstens één pestkop op Werden niet als pestkop aangeduid 8,4% Pestkop- slachtoffer Gaven pestkop op Werden zelf als pestkop aangeduid 3%

Resultaten sociale kenmerken Relatie met leeftijdsgenoten  Aantal beste vrienden: -Slachtoffers < niet - betrokkenen -Pestkoppen > niet – betrokkenen  Verbondenheid -Slachtoffers < niet – betrokkenen -Pestkoppen = niet – betrokkenen (

Resultaten sociale kenmerken Relatie met leerkracht  Verbondenheid -Slachtoffers < niet – betrokkenen -Pestkoppen < niet – betrokkenen -Pestkop – slachtoffers: laagste verbondenheid! (

Resultaten sociale kenmerken Relatie met ouders  Ouderlijke aanmoediging -Slachtoffers < niet – betrokkenen en pestkoppen -Pestkop – slachtoffers: minst ouderlijke aanmoediging! (

Bibliografie Pesten stoppen: stappenplan (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Vakgroep sociologie (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Dan Olweus (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Vriendschap handen (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op afleggen-van-je-ziel/ Leerkrachten (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op lelijkste-kleren.dhtml Kind in zijn leeromgeving (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op coachen.nl/school/ Klas vol vriendjes (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op vriendjes/ Wat is de rol van de leraar (2011). Geraadpleegd op 28 november 2015, op Ouders ook op de proef gesteld (2015). Geraadpleegd op 28 november 2015, op