In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten Landelijk Contact van Museumconsulenten Museumvereniging Vereniging van Nederlandse Gemeenten Publikum
Inhoud ‘In samenspraak’ Voorwoord Inleiding: Musea en gemeenten: geschiedenis en ontwikkelingen in een notendop Voorbereiding gemeenten/musea Gespreksleidraad (inclusief enkele ‘best practices’) WAAROM (museum en omgeving) WIE (publiek en netwerk) WAT (collectie en programmering) WAAR (in en buiten het gebouw) HOE (organisatie en financiën) Na het gesprek Bijlagen (Museumnorm, model convenant, literatuur, organisaties)
Gespreksleidraad Voorbeeld bij 1. WAAROM Collectiewaarde: Zonder collectie geen museum. Musea zijn schatkamers van objecten en collecties zijn het geheugen van stad, streek en land. Educatieve waarde: Musea hebben een educatieve functie en een leeromgeving die voor iedereen geschikt is. Belevingswaarde: In musea valt veel te beleven, ze zijn een plek om te genieten en waar herinneringen boven komen. Verbindende waarde: Musea verbinden collecties en bezoekers en bieden een ontmoetingsplek voor bedrijven, onderwijs, samenleving en kunstenaars. Het museum fungeert als netwerk en als mediator. Economische waarde: Musea dragen bij aan de economie, ze zijn een toeristische trekpleister en dragen bij aan de leefbaarheid van de omgeving. Uit: Meer dan waard, DSP-Groep-Museumvereniging, 2011
Debat / Stellingen 1. WAAROM A.Elke innovatieve gemeente heeft een museum nodig met een relevante collectie. A.Elke gemeente heeft behoefte aan een eigen museum dat het lokale verhaal vertelt. A.Het museum moet het initiatief nemen om met de gemeente de waarden van het museum vast te stellen.
Debat / Stellingen 2. WIE A.Elk museum moet aan structureel publieksonderzoek doen. B.Samen met publiek een expositie maken kan alleen als je voldoende tijd en mensen hebt in je organisatie. A.Hoe hoger de bezoekersaantallen van een museum zijn, des te groter is het belang van dat museum.
Debat / Stellingen 3. WAT A.Inhoudelijke experts van musea moeten zich mengen in het (lokale) maatschappelijke debat. A.Omdat depots van musea bulken van de (kunst)schatten die het publiek nauwelijks ziet, moet er meer bruikleenverkeer zijn. A.Een museum bereikt zijn doelgroepen het beste met (tijdelijke) tentoonstellingen.
Debat / Stellingen 4. WAAR A.Online bereik is ook publieksbereik. A.De gemeente is verantwoordelijk voor het zichtbaar en toegankelijk zijn van het museumgebouw. A.Musea moeten meer buiten de deur verhalen vertellen en projecten doen.
Debat / Stellingen 5. HOE A.Een museum heeft een minimale betaalde bemensing nodig om een basiskwaliteit qua publiekstaak, collectietaak en bedrijfsvoeringtaak te kunnen leveren. A.Een gemeente moet haar museum zoveel mogelijk vrijheid geven in het cultureel ondernemen en eventuele barrières wegnemen. A.Fusies van culturele instellingen in een gemeente leveren een structurele kostenbesparing op.
Praktische tips Ken elkaar Ken je publiek Heb het eerst over waarde(n) en dan pas over geld Kijk naar het gehele culturele klimaat in je gemeente Kijk over de schutting van je eigen sector
Vervolg BESTEL / DOWNLOAD: Museumconsulenten.nl VNG.nl Museumvereniging.nl Publikum.nl ADVIES / WORKSHOPS: