In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kerntakendiscussie CODA is een cultuurhuis voor een groot en breed publiek. Ervaren en beleven staat centraal. Bezoekers kunnen genieten van het gezamenlijke.
Advertisements

Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Stichting Dijk van een Kust
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Kunstwerk Diepenheim wat, waar en hoe?. V E R N I E U W E N D D E N K E N, V E R N I E U W E N D D O E N 2 Wat willen we? beleven en maken van kunst en.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Krimpen met perspectief
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Van grote, kleine en miniverhalen
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Samen werken aan een gezonde regio!
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
TOPDORPEN ervaringen KNHM. KNHM; historie 1888 oprichting KNHM; ontginning “woeste gronden” 1972 splitsing KNHM: ideëel deel (KNHM) en commercieel ingenieursbureau.
HET WERKLAB -1- EEN COöPERATIE u.a. uitdagend voor de een, routineus voor de ander, WORK IN PROGRESS! Het Werklab i.o. is een initiatief van Partners aan.
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
Voorgeschiedenis Initiatief provincie Projectgroep met 12/13 deelnemers Stichting DCF (i.o.)
Uitdaging De Museumvereniging wil het mogelijk maken dat zo veel mogelijk inwoners van Nederland toegang hebben tot allerlei interessante musea. Musea.
Stavaza.  Wat en waarom?  Wie?  Oproep nationale Archeologiedagen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
TNS NIPO MuseumMonitor | Studiedag Prijsbeleid binnen Musea | 13 december 2007 Agenda Wat is en doet de MuseumMonitor Wat heeft men over voor museumbezoek.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
WAAROM DE NAAM HET HOF VAN NEDERLAND? Presentatie 27 januari 2015.
Stip op de horizon Mitros in 2020 Bespreking met HNM.
Maatschappelijke waarde en vrijwilligers
Erfgoedcentrum DiEP
Coöperatief Dividend Rabofondsen 24 November 2016.
Een museum is géén bedrijf!
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.

Staf Depla Van Poeljelezing
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Toekomstvisie Scouting Nederland
Plaats, datum bijeenkomst
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
De toekomst van de maatschappelijke stage
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Plaats, datum bijeenkomst
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten  Publikum

Inhoud ‘In samenspraak’  Voorwoord  Inleiding: Musea en gemeenten: geschiedenis en ontwikkelingen in een notendop  Voorbereiding gemeenten/musea  Gespreksleidraad (inclusief enkele ‘best practices’)  WAAROM (museum en omgeving)  WIE (publiek en netwerk)  WAT (collectie en programmering)  WAAR (in en buiten het gebouw)  HOE (organisatie en financiën)  Na het gesprek  Bijlagen (Museumnorm, model convenant, literatuur, organisaties)

Gespreksleidraad  Voorbeeld bij 1. WAAROM Collectiewaarde: Zonder collectie geen museum. Musea zijn schatkamers van objecten en collecties zijn het geheugen van stad, streek en land. Educatieve waarde: Musea hebben een educatieve functie en een leeromgeving die voor iedereen geschikt is. Belevingswaarde: In musea valt veel te beleven, ze zijn een plek om te genieten en waar herinneringen boven komen. Verbindende waarde: Musea verbinden collecties en bezoekers en bieden een ontmoetingsplek voor bedrijven, onderwijs, samenleving en kunstenaars. Het museum fungeert als netwerk en als mediator. Economische waarde: Musea dragen bij aan de economie, ze zijn een toeristische trekpleister en dragen bij aan de leefbaarheid van de omgeving. Uit: Meer dan waard, DSP-Groep-Museumvereniging, 2011

Debat / Stellingen 1. WAAROM A.Elke innovatieve gemeente heeft een museum nodig met een relevante collectie. A.Elke gemeente heeft behoefte aan een eigen museum dat het lokale verhaal vertelt. A.Het museum moet het initiatief nemen om met de gemeente de waarden van het museum vast te stellen.

Debat / Stellingen 2. WIE A.Elk museum moet aan structureel publieksonderzoek doen. B.Samen met publiek een expositie maken kan alleen als je voldoende tijd en mensen hebt in je organisatie. A.Hoe hoger de bezoekersaantallen van een museum zijn, des te groter is het belang van dat museum.

Debat / Stellingen 3. WAT A.Inhoudelijke experts van musea moeten zich mengen in het (lokale) maatschappelijke debat. A.Omdat depots van musea bulken van de (kunst)schatten die het publiek nauwelijks ziet, moet er meer bruikleenverkeer zijn. A.Een museum bereikt zijn doelgroepen het beste met (tijdelijke) tentoonstellingen.

Debat / Stellingen 4. WAAR A.Online bereik is ook publieksbereik. A.De gemeente is verantwoordelijk voor het zichtbaar en toegankelijk zijn van het museumgebouw. A.Musea moeten meer buiten de deur verhalen vertellen en projecten doen.

Debat / Stellingen 5. HOE A.Een museum heeft een minimale betaalde bemensing nodig om een basiskwaliteit qua publiekstaak, collectietaak en bedrijfsvoeringtaak te kunnen leveren. A.Een gemeente moet haar museum zoveel mogelijk vrijheid geven in het cultureel ondernemen en eventuele barrières wegnemen. A.Fusies van culturele instellingen in een gemeente leveren een structurele kostenbesparing op.

Praktische tips Ken elkaar Ken je publiek Heb het eerst over waarde(n) en dan pas over geld Kijk naar het gehele culturele klimaat in je gemeente Kijk over de schutting van je eigen sector

Vervolg BESTEL / DOWNLOAD: Museumconsulenten.nl VNG.nl Museumvereniging.nl Publikum.nl ADVIES / WORKSHOPS: