Brussel, 10 december 2015 Roger Janssens KU Leuven – Fac. Letteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Advertisements

eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Edukans Going Global Ghana
VORM- en BETEKENISGEVING
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Begeleiden van het B-leerproces
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
“If less is more, how you’re keeping score?”* *Eddie Vedder - Society.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
M.Kirsch A.M. Van den Dries Y. Beernaert Erasmus – infodag 19 februari 2009.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
“Let’s talk about you & me”
Transdisciplinaire projecten
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
LEO – Local exchange officer
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
t Djippos Research Brought to you by : Milan Balk Martin Boon
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
Startcollege B2 Psychologie
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Welkom Decanendag Leeuwarden, 4 februari 2001 Connecting Lives, Sharing Cultures.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Thomas van Rooijen. In hoeverre bepaalt het verhaal achter een brand de merkwaarde?
TERUGKEEROMKADERING Het noorden kwijt? Een waaier aan mogelijkheden! Sylvia Van Walleghem.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
CLIL-didactiek voor Duits
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
(buurt)sport en Europa
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
The psychotherapy single case database
KA2 – "The Future Teachter 3
International University Week (IUW)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Master in de Geschiedenis
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Portugal reis Van 12 t/m 19 mei 2018.
KOM NAAR DE INFOSESSIE OVER INTERNATIONALE STUDENTENUITWISSELINGEN
Transcript van de presentatie:

Brussel, 10 december 2015 Roger Janssens KU Leuven – Fac. Letteren

Context project ( ) gecofinancierd door Europese Commissie, LLP partners: universiteiten van Bologna (IT); Durham (UK); Leuven (BE); Primorska (Koper, SI); Savoie Mont Blanc (Chambéry, FR) en Open University (UK). 3 ‘associate’ partners: AEGEE-Europe, AEDE, Thomas More Kempen (BE) alle activiteiten uitgetest d.m.v. pilots ontwikkelaars = instructors = ontwikkelaars ierest-project.eu humbox.ac.uk/group/19

IEREST toolbox -> intercultureel (leer)pad voor ‘Erasmus’-studenten verlagen drempel + verhogen kwaliteit 3

Theoretische achtergrond intercultureel leren ≠ opdoen van culturele kennis intercultureel leren = zien door ogen van anderen; mediëren tussen voorstellingen; -> grotere zelfkennis / competenties identiteit / zelf / groep / cultuur / andere(n); taal / geschiedenis / verhaal / macht / discriminatie 94 slides met kernbegrippen; 66 leessuggesties uitgangspunt: zelf = veellagig + resultaat van interactie; cultuur = niet-essentialistisch; >< zelf als autonoom of als (alleen) lid van groep

Lesmateriaal (digitaal) handboek met alle lesbeschrijvingen, incl. learning objectives & learning outcomes bijlagen met tekstmateriaal, opdrachten, (zelf)evaluatietabellen (alles in het Engels) audiovisueel materiaal: soms URL, soms zoektermen te gebruiken naar eigen vermogen en tijdsbestek (volledig pakket = 104 u. contacturen) aanpasbaar volgens Creative Commons BY-NC-SA (Attribution- NonCommercial-ShareAlike) principe evaluatie (Leuven): geslaagd/niet-geslaagd 5

Overzicht: 10 activiteiten 6

Module 1 (=vooraf) Activiteit 1: Perceptions of self and other (9 u.) opdracht 1: video ‘What kind of Asian are you?’ + bespreking opdracht 2: analyse tekst ‘Student in Norway’ + bespreking opdracht 3: theoretische concepten + belang van taal opdracht 4: rollenspel Activiteit 2: Anti-discrimination study circle (10 u.) opdracht 1: bespreking discriminatie in eigen leven opdracht 2: video ‘Go home’ (Al Jazeera) + bespreking opdracht 3: concept ‘gemedieerd discours’ + video bis opdracht 4: theorie discoursanalyse + toepassing opdracht 5: discriminerende kamerzoekertjes + reactie 7

Module 1 (=vooraf) (bis) Activiteit 3: Exploring narrative in intercultural mobility contexts (11 u.) opdracht 1: video TED talk C. Adichie; geschiedenis vs verhaal opdracht 2: bespreking video (bis): ‘single story’, essentialisering opdracht 3: verhalen van buitenlanders over eigen land en van landgenoten over buitenland opdracht 4: zelf video maken; ‘single story’ overstijgen Activiteit 4: Meeting others abroad (11-12 u.) opdracht 1: info via brochures; concepten ‘locals’ & ‘otherising’ opdracht 2: video Erasmusstudente in/over Coimbra opdracht 3: interview inkomende uitwisselingsstudent opdracht 4: analyse interviews; culturele identiteit & diversiteit 8

Module 2 (=tijdens) Activiteit 1: 24h Erasmus life (14 u.) opdracht 1: video ‘Erasmus life in 24 hrs’ + link eigen situatie opdracht 2: introductie dagboek/journal opdracht 3a-d: emoties / sociaal contact / studies / taalgebruik opdracht 4: lesgeven over eigen ervaringen Activiteit 2: Intercultural geography (11 u.) opdracht 1: op kaart eigen territorium traceren opdracht 2: samenbrengen van individuele cartografieën opdracht 3a-b: publieke info/promo gastbestemming analyseren + verborgen info opzoeken & presenteren opdracht 4: ontmoeting + ‘confrontatie’ lokale informant 9

Module 2 (=tijdens) (bis) Activiteit 3: Experiencing (interculturality through) volunteering (!10 u.!) opdracht 1: introductie vrijwilligerswerk + bespreking teksten opdracht 2: bepalen eigen interesses & sterktes opdracht 3: rollenspel ‘job’interview; reflective journal vrijwilligerswerk opdracht 4: reflectie; concept ‘critical incident’ + bespreking 10

Module 3 (=na) Activiteit 1: Bringing interculturality back home (8-10 u.) opdracht 1: video L’auberge espagnole + concepten stereotype, vooroordeel, essentialisme, kleine en grote culturen opdracht 2: PechaKucha presentatie maken over kleine culturen opdracht 3: PechaKucha presentaties + reflectie opdracht 4: workshop van teruggekeerde voor vertrekkende studenten op basis van PechaKucha presentaties Activiteit 2: One, two, many … Erasmus experiences (10 u.) opdracht 1: herinneringen + autobiografie opdracht 2: samenbrengen autobiografieën opdracht 3: interview toehoorders opdracht 4: vergelijken resultaten opdrachten 2 en 3 opdracht 5: blog terugkeerders voor vertrekkers 11

Module 3 (=na) (bis) Activiteit 3: Student mobility beyond the academy (10 u.) opdracht 1: video ‘Global citizenship’ + bespreking opdracht 2: straatinterviews: ‘Wat betekent het om Europeaan te zijn?’ opdracht 3: wat bereikt na mobiliteit + video ‘Erasmus impact study’ opdracht 4: rollenspel jobinterview 12

Reflectie sterk: variatie; ook door niet-specialisten te begeleiden; naar eigen vermogen te selecteren en aan te passen uitdaging: niveau deelnemers; theorie; evaluatie(?) 13

Creative commons 14