Basiskennis LOB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

LOB ????.
LOB-middag Haaglanden
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
4. uitvoeren, monitoren en testen
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Welkom op de ouderavond van klas 3
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
LOB De VO-school als regisseur
LOB als doorlopende leerlijn
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Op naar…
Identiteitsleren in Lifelab
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Van harte welkom ouders
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De N-factor, lessencyclus over netwerken
LOB binnen Taalbrug DG.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Voorlichtingsavond 30 oktober VMBO voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs leerwegen sectoren tlgl klbl.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Omix.
Informatie-avond klas 3 20 september Programma  Welkom  Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP)  Belangrijke keuzes in klas 3 decaan Marian van.
LOB in het PTA van het VMBO
Studiekeuzes van uw kind
Studieloopbaanbegeleiding
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
LOB als doorlopende lijn
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Studiekeuzes van uw kind
LOB Motieven Wat wil ik?.
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Basiskennis LOB

LOB: Waarom? Daarom! Maatschappelijke ontwikkelingen Minder in de voetsporen van vader en moeder (individualisering) Minder herkenbare beroepen, enorme toename van (nieuwe) functies en beroepen Minder banen voor het leven, meer flexibiliteit in het arbeidsproces Nog steeds toenemende behoefte aan hoger opgeleiden Veel keuzemogelijkheden Dit alles vraagt om vaardigheden op het gebied van 'leren kiezen' en de '(leer)loopbaan leren sturen

LOB: waarom? Daarom! Ontwikkelingen in het onderwijs Relatief hoog switchgedrag van tl-leerlingen in mbo en hbo Onderzoek VO-raad over tl (2010): leerlingen hebben beperkt beroeps- en opleidingsbeeld Onderzoek Laks: 'Scholieren eisen tijd en begeleiding voor hun loopbaan" (Laks, 2013) Leerlingen hebben behoefte aan LOB die begint in leerjaar 1 en toeneemt in de laatste leerjaren. Leerlingen willen ervaringen opdoen, stages lopen , proeflessen volgen, voorlichting en informatie krijgen. Leerlingen vinden dat decaan, mentor en vakdocenten alle drie een bijdrage kunnen leveren aan het keuzeproces en verwachten dat de drie pijlers samenwerken daarin. De rol van vakdocenten mag daarin groter worden. Leerlingen willen social media leren gebruiken in relatie tot het keuzeproces.

LOB-Disk Uitdrukkelijker dan voorheen hebben scholen de vraag hoe zij de LOB-doelen kunnen realiseren in een onderwijsprogramma. Waar zit LOB? En, wat doe je aan LOB? Wat is goed LOB? De afbeelding hiernaast – de LOB-disk – laat de aandachtsgebieden zien. De binnenste cirkel staat voor het curriculum en omvat beroepsvoorbereidende kennis en vaardigheden (profiel- en keuzevakken), algemene kennis en vaardigheden, professionele kennis en vaardigheden en loopbaancompetenties. Leerlingen kunnen ervaringen opdoen door middel van oriënterende en realistische activiteiten in het opleidingsveld, het beroepenveld en – vooruitlopend op onderwijs 2032 – het maatschappelijk domein. Dit kan door activiteiten uit te voeren binnen en buiten school én binnen en buiten het curriculum. Zij reflecteren op de eigen persoon, het eigen handelen, de ervaring, bij voorkeur door middel van een variatie aan werkvormen in combinatie met reflectiegesprekken. De in bovenstaande tekst vetgedrukte woorden impliceren dat leerlingen actie ondernemen, in actie gezet worden en dingen doen. "Maar welke activiteiten kunnen zij dan doen?" De LOB-disk is een hulpmiddel: om het gesprek te kunnen voeren over het beleid en de praktijk: de disk stimuleert en faciliteert de onderbouwing van LOB om de regie te kunnen voeren over LOB om samen te kunnen werken aan de optimalisering van LOB bij de inhoudelijke en praktische concretisering van LOB (wat en hoe) bij de bepaling (en spreiding) van LOB-lesactiviteiten De LOB-disk kan tevens een onderlegger zijn voor het loopbaandossier en een instrument om de ontwikkeling van leerlingen te volgen  waar zitten die dan precies?

Doelen van LOB: loopbaancompetenties ontwikkelen Capaciteitenreflectie Wat zijn mijn interesses en capaciteiten? Motievenreflectie Wat zijn mijn drijfveren? Werkexploratie Hoe kan mijn werk eruit zien? Loopbaanplanning Wat weet ik al? Wat heb ik nog meer nodig? Netwerken Welke contacten zijn van belang voor mij en hoe leg en onderhoud ik contacten?  Door het ontwikkelen van loopbaancompetenties ontwikkelen leerlingen een arbeidsidentiteit: waar ga ik voor en waar sta ik voor.

Op weg naar een praktijknabije LOB Van: Methodegestuurd Incidenteel Binnen schools Aanbodgericht Monoloog Feedback kiezen Naar: Ervaringsgericht Structureel Buitenschools Vraaggericht/medezeggenschap Dialoog Reflectie Leren kiezen:

Kenmerken praktijknabije LOB Praktijknabij en ervaringsgericht: realistische buitenschoolse opdrachten Leerlinggericht en vraaggestuurd: rekening houden met de vraag van de leerling Reflectie door middel van dialoog