Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Advertisements

Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Wat is het geven van feedback?
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Werken met onbewuste delen
Johari venster & feedback
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Interpreteren van data
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Uitleg persoonsvorm (pv)
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Aanvaarding en tolerantie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Loopbaan en burgerschap les 2
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015

luisteren Horen versus luisteren Actief luisteren Mening geven Eigen ervaring benoemen Onderbreken de ander met eigen verhaal Actief luisteren Verplaatsen in de situatie van de ander Verbaal Hummen Dat begrijp ik Kun je me daar iets meer van vertellen Non-verbaal Knikken Aankijken Oogcontact

Actief luisteren Bij emotionele of belangrijke informatie Als je niet zeker weet of je de ander hebt begrepen Je oordelende kant uitzetten Doorvragen Ruimte geven aan de ander Wat speelt er echt bij de ander Interesse

feedback Informatie over hoe je het gedrag van de ander ervaart en waarneemt Terugkoppeling Positieve feedback Negatieve feedback Kritiek versus feedback Kritiek vaak op de gehele persoon Feedback op een gedragselement

Geven van feedback Geef feedback vanuit jezelf Begin met het woordje “ik” Wees eerlijk Geef je eigen gevoelens en gedachten weer Beschrijf concreet gedrag Niet op gehele persoon Zo snel mogelijk na het voorval Functioneel Houdt er rekening mee dat je het fout kunt hebben De ander kiest zelf of hij wat met de feedback doet Kunt hem niet dwingen maar wel wijzen op consequenties Vergeet niet ook positieve feedback te geven

Elementen van feedback Ik Gedrag van de ander Mijn gevoelens Mijn gedachten Geef aan wat je verwacht

Effect van feedback Leren en ontwikkelen Emoties Raken Boos Onzeker Niet mee eens zijn Beoordeling Afhankelijkheid Andere mening Wie zegt het Wanneer Waar

Aandachtspunten bij ontvangen Luister goed en rustig Laat op je inwerken wat er wordt gezegd Vraag na als je het niet helemaal begrijpt Reageer niet direct Geef aan wat je van de feedback vindt Kijk hoe je de feedback kunt gebruiken Je kunt er altijd later op terug komen Vraag aan collega's of ze het ook herkennen Onderzoek wat het met je doet Gebruik de feedback

opdrachten Pagina 125 1 t/m 5

opdracht Speel het Feedback spel in groepjes