Levensbeschouwing Christendom (Ikos).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen en waarden Zo doen we gewoon………….
Advertisements

Levensbeschouwing Welkom
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
(godsdienst)sociologie
Cultuurgebieden.
Sigmund Freud.
Godsdienst.
Van oud naar nieuw Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Vers 21 “… dit is de waarheid.
Wat is theater -verbeelde handeling -fictieve tijd en plaats -één of meer toeschouwers.
School-als-organisatie en schoolcultuur
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Levensbeschouwing en zingeving
Veranderende samenleving studiewijzer
Het leven geeft te denken
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Algemene Sociologie PA – B1
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Volksuniversiteit Zwolle
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Goed geestelijk is goed zakelijk
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
sociologie en diversiteit
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Bijbel en Koran.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Secularisatie en ontkerkelijking
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwelijk leren
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Ethiek. De werken van barmhartigheid deelt mildelick den armen // god zal u weder ontfarmen van spijs ende drank in dit leven // duistentfout zal u.
Reflecteren.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Brief aan de Galaten -51- de grondbeginselen van de nieuwe schepping.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Het jodendom 1 inleiding.
De bijbel van boven.
Het werk van de Geest.
Pluriforme samenleving
Kringgesprek Religie Introductie cursus 3.
H1 Hoe word je wie je bent?.
De God van de Schriften.
De toekomst van God volgens de filosofen
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
MAW §1.3.
Geloof op zoek naar rede
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
§6.3 Cultuur en samenleving
De vlieger van de Heilige Geest
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Ikos)

Levensbeschouwelijke lijn

Ikos-opleiding

Religie Wat is je eerste herinnering aan een religieuze ervaring? Welke van deze voorwerpen heeft voor jou een religieuze betekenis?

Wat is religie? Religie heeft te maken met: Levensvragen Ervaringen Traditie Wat is het bijzondere van religieuze vragen en religieuze ervaringen?

Bij religie gaat over fundamentele levensvragen: God Mens Wereld

Religieuze ervaringen Transcendentie Het “hogere” Het “diepere” Het “heilige”

Religie omvat meer dan “geloof”: Mens- en wereldbeschouwing Rituelen Ethiek Hoop

Religie Twee definities: "Religie is een complex van handelingen, voorstellingen en ervaringen van enkelingen en groepen die betrekking hebben op een andere, meestal als hoger ervaren werkelijkheid." "Religie is betrokkenheid op een andere, beslissende werkelijkheid."

Religie 4 elementen die kenmerkend zijn voor religie: transcendentie een orde of wet besef van een tekort een falen voorstelling van herstel, van heil

Religie kan verschillende functies vervullen: Religie wordt niet allen individueel maar ook collectief beleefd. Het is een cultuur-verschijnsel. Religie kan verschillende functies vervullen: integratie compensatie legitimatie zingeving

Cultuur Cultuur ↔ natuur Definitie: "Stelsel van gedragsbepalende normen, waarden en denkbeelden in een bepaalde samenleving of groep."

Stelsel Afzonderlijke elementen vormen patronen. Er is constantie (door overdracht) en ontwikkeling (endogeen, exogeen) Gedrags-bepalend Soms verschillend van wat beleden wordt. Bewust of onbewust. Waarden en normen Norm: concrete richtlijn voor handelen. Waarde: wat waard is om na te streven Denk-beelden O.a. een wereldbeschouwing: manier van kijken naar de werkelijkheid als geheel Groep Onderscheid micro-, meso- en macronivo

Religie als instituut We kennen religie ook als instituut Objectief Los van de gelovigen, boven de gelovigen Overtuiging wordt leer Rituelen worden verplichtingen Ethiek wordt wet

Wereldreligies animisme dynamisme polytheisme monotheisme