Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Opvoeden in de puberteit
Ontwikkelingstraject kinderen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Ondernemen(d) in het onderwijs
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Existentialisme – stap voor stap
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Docent: Anco R.O. Ringeling
Aanvaarding en tolerantie
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Oriëntatie op het beroep
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
p.van.schajik Med:schpa
Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Workshop Identiteit?.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paspoort griekse goden
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Pluriforme samenleving paragraaf 2
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Aangeboren of aangeleerd?
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Jeugdcultuur Inleiding op de module

Pascal van Schajik

jeugdcultuur U9knw&feature=related U9knw&feature=related 9LS0 9LS0 iKZ54 iKZ54 OMwg4 OMwg4 7iib4&feature=related 7iib4&feature=related

Week 1 Introductie module Hoorcollege Malschaert/ Traas en Hermes e.a. Opdracht 1

Introductie Literatuur. Zie p.3 studiehandleiding Toetsing: schriftelijke toets met open vragen over de literatuur. Zie p. 12 studiehandleiding Beoordeling: De 2 studiepunten worden toegekend als voor de toets minimaal een 5,5 is behaald en de 3 opdrachten zijn ingeleverd/gemaakt

Hoofddoel van de module jeugdcultuur De rol die jeugdcultuur en peergroup spelen bij de zoektocht van de adolescent naar de eigen identiteit een eigen plek in de samenleving

THEMA’S Wat is jeugdcultuur? Jeugdstijlen Jeugd en de publieke ruimte - internet - straatcultuur - hangjongeren Jeugd en diversiteit

De psychologische ontwikkeling die jongeren door maken in hun losmakingsproces van het ouderlijk huis, gerelateerd aan jeugdcultuur ( Kohnstamm deel III h. 10 en 11) De sociologische en cultureel-antropologische verbanden die herkenbaar zijn bij jeugdculturen. 2 invalshoeken van jeugdcultuur

Wat is cultuur? Cultuur is een samenstel van waarden, normen en opvattingen binnen een bepaalde groep/samenleving waarmee ze zich onderscheiden van andere groepen/samenlevingen

Leefwereld van jongeren Hoe ziet de leefwereld van jongeren eruit? Wat doen ze? Wat is belangrijk voor ze? Hoe wordt die leefwereld beïnvloed en door wie en wat? Benoem subculturen...

Wat is jeugdcultuur? Onze werkdefinitie is: “ De wijze waarop jongeren ( van ongeveer 12 tot ongeveer 23 jaar) gemeenschappelijk vormgeven aan hun specifieke gedrag( normen) en hun ideeën ( waarden), met name in hun vrije tijd”

De betekenis van jeugdcultuur voor het individu. 1. Het zoeken naar steun- en identificatie objecten 2. De mogelijkheid om grenzen te verkennen (experimenteer gedrag) 3. Het zoeken naar gemeenschappelijke symbolen,idolen,signalen 4. De neiging om te shockeren 5. De vaak onverwachte neiging om te refereren naar oude tradities, rituelen 6. In jeugdculturen worden vaak op het eerste gezicht tegenstrijdige gevoelens en gedragingen ervaren en geuit 7. Mogelijkheid om te experimenteren met partnerschap

Het verschijnsel jeugdcultuur in de samenleving De betekenis van jeugdcultuur voor de samenleving. Socialisatie en cultuuroverdracht. Jongeren voeden elkaar als het ware op tot zelfstandige burgers Tegenculturen Wat vraagt de samenleving van de jongeren? Wat heef de samenleving de jongeren te bieden?

Kenmerken jeugdculturen 1. Verscheidenheid en de snelle verandering 2. Groepsconformisme 3. Inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen 4. Neiging om extreem te zijn 5. Idealistisch en hartstochtelijk 6. Vaak vernieuwend én conservatief (paradox) 7. Creativiteit en luciditeit(heldere geest) 8. Neiging naar mystiek en zoeken naar zingeving 9. Experimenteren met seksualiteit 10. Globale oriëntatie

Functie individu Losmaken ouders Experimenteren Omgaan met problemen Context voor het zoeken naar vrienden,levenspartner

Functies voor maatschappij Vernieuwing in de maatschappij ( denk b.v. aan internet e.d.) Cultuuroverdracht Vernieuwing in kunst en cultuur door non- conformistisch gedrag Door globaliserend karakter,het verspreiden van ideeën e.d. over de wereld

Individualisering en socialisatie Socialisatie draait, door de individualisering binnen alle levensterreinen, steeds meer om Eigen initiatief, zelfwerkzaamheid en eigen verantwoordelijkheid Dan om * Kennis- en waardenoverdracht en de verinnerlijking daarvan

Beelden van de jeugd De onbekommerde jongere De moeilijke jongere De onbeheerste en ongeremde jongere Bourdieu (socioloog) Distinctietheorie:Iemands culturele smaak is niet simpelweg een persoonlijke voorkeur, maar in veel gevallen een uiting van de groep waartoe hij of zij behoort. Reproductietheorie:de klassenstructuur zichzelf voortdurend reproduceert.dubbeltje /kwartje

Tot standkomen van deelname aan de samenleving Komt niet vanzelf tot stand Een weg vinden in de niet-aflatende stroom van informatie is een grote opgave Keuzes maken en reflecteren zijn belangrijke vaardigheden daarbij Er bestaat geen standaard levensloop meer; jongeren missen vaste bakens van vroeger. Zij moeten hun eigen levensloop ontwerpen Reflexieve maatschappij(Giddens) zelf creëren van je ik

Sociale netwerken en de rol daarvan rol van miniaturisering ICT-technologie, individualisering en informalisering van menselijke betrekkingen Weak ties Strong ties

Opdracht 1 De onderstaande opdracht wordt in de bijeenkomsten op de opleiding gemaakt.Thuis wordt naar informatie gezocht en worden de opdrachten uitgetypt. Opdracht 1: Jeugdcultuur, jeugdstijlen en de peergroup. Zoek bronnen waarin de psychologische benadering van jeugdcultuur ( zie 1.3 Malschaert) tot uiting komt; zoek bronnen waarin de sociologische benadering van jeugdcultuur tot uiting komt ( zie 1.4. Malschaert). Geef in 1 A4 aan wat je daar van kunt gebruiken voor je denken over jeugdcultuur. Beschrijf een bestaande jeugdstijl of jeugdcultuur met alles wat erbij hoort, taalgebruik, waarden en normen, muziek, uitgaan, omgaan met seksualiteit, mode, omgaan met elkaar, omgaan met de maatschappij. burgercultuur e.d. Presenteer de jeugdstijl of jeugdcultuur aan de klas in week 3. N.B. Gebruik hierbij de literatuur uit de eerste 3 weken.