Praktijkervaring en reflectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Reflectievaardigheden en instrumenten
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Al doende leren training docenten
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Solliciteren: wat wil ik?
Alle lijntje bij elkaar…?
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Opdrachten en eindopdracht
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Rollen binnen het werkplekleren
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Begeleiden les 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Praktijkervaring en reflectie Les 1 www.med.hr.nl/nojis

Programma Hoe is het? Vragen aan de peercoach Klassenvertegenwoordigers Lunch Introductie module Praktijkervaring & Reflectie Competentiegericht leren Reflecteren: De betekenisvolle situatie

Module praktijkervaring en reflectie Module ondersteunend aan praktijkervaring (stage). Leren reflecteren staat centraal. 6 lessen verdeeld over 3 kwartalen

Wat is een pedagoog? Eerste kennismaking met het beroep, maar welk beroep? Opdracht: ga op zoek naar het werkveld van de HBO- pedagoog. Maak met elkaar een overzicht van het werkveld

Wat wordt er van je verwacht? Wie heeft er al een idee voor een stage? Wat kun je in deze stage doen? Welke specifieke opdrachten moet je in je stage uitvoeren? Voorwaarden 90 uur stage Zelf zoeken Zelf taken/opdrachten organiseren Pas geldig als je plek is goedgekeurd en contract is ondertkend!

De begeleiding SLC-coach Organisatie/instelling: docent praktijkervaring en reflectie Organisatie/instelling: geen aparte stagebegeleiding, maar contactpersoon voor uitvoering en organisatie taken Geeft schriftelijke feedback op jouw functioneren Indien nodig is er contact tussen SLC-coach en instelling

De opdrachten Je sluit de module af met een verslag. Dit verslag is opgebouwd uit verschillende opdrachten: Praktijkplan Logboek Reflecties Evaluatieverslag Opdracht: Bekijk in de handleiding de verschillende opdrachten Noteer concrete vragen Bespreek je vragen in groepjes

Wat ga je doen in een stage? Vorm groepjes Ga uit van één stageplek Bedenk met elkaar welke taken je daar gaat/kan uitvoeren Kijk ook naar eventuele opdrachten vanuit school Stel je gaat solliciteren op deze plek, wat ga je zeggen? Maak hiervan een poster

Competentiegericht leren en reflectie Wat is competentiegericht werken? Wat is de relatie met reflecteren? Opdracht: Ga uit van de stageplek die je net hebt beschreven. Bekijk het overzicht van de competenties Aan welke competenties zou je deze taken kunnen koppelen? Welke competenties blijven over? Hoe zou je deze in een stage kunnen verwerken?

Competenties

Competenties

Praktijkervaring & Reflectie Dus.... Ervaring opdoen in de praktijk En reflecteren op het opdoen van deze ervaringen. Reflecteren is een vaardigheid.

Reflecteren: de betekenisvolle situatie Reflecteren de basis (Mirjam Groen) Wat is het? Waarom is het belangrijk het te leren? Hoe gaat dat in z’n werk?  Het begint bij de betekenisvolle situatie.

Hoe herken je de betekenisvolle situatie? Het gevoelssignaal Reflecteren door jezelf vragen te stellen in een betekenisvolle situatie over je eigen gedrag. Stel open vragen Heb een onderzoekende houding, niet oordelend

Een voorbeeld... Lees p. 30 uit het boek (het tennistoernooi). Wat zijn de verschillen tussen bad practice en good practice? Wat is de betekenisvolle situatie? Welk gevoelssignaal hoort er mogelijk bij?

Op zoek naar de betekenisvolle situatie Maak groepjes van 4 studenten en bespreek met elkaar een aantal praktijksituaties/persoonlijke situaties Stel vast: is de situatie een betekenisvolle situatie? Formuleer met elkaar een definitie van een betekenisvolle situatie.

Stap 1: vragen stellen Stap 1: selecteer een situatie. Beschrijf de situatie in concreet gedrag. Stap 2: Schrijf over jouw gedrag zeven vragen op die kunnen beginnen met Wat? Wie? Welke? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? (Stap 3: Denk na over de antwoorden op deze vragen.) Stap 4: Lees het resultaat van een medestudent en geef feedback op de vragen (en dus niet op de antwoorden!). Denk met elkaar mee over wat relevante vragen zijn.

Taken bij bijeenkomst 1 Lees H1 t/m H3. Noteer vragen als onderdelen niet duidelijk zijn. Schrijf een betekenisvolle situatie uit en bedenk er 7 nuttige vragen bij die reflectie kunnen bevorderen (meenemen naar les 2)