Praktijkervaring en reflectie Les 1 www.med.hr.nl/nojis
Programma Hoe is het? Vragen aan de peercoach Klassenvertegenwoordigers Lunch Introductie module Praktijkervaring & Reflectie Competentiegericht leren Reflecteren: De betekenisvolle situatie
Module praktijkervaring en reflectie Module ondersteunend aan praktijkervaring (stage). Leren reflecteren staat centraal. 6 lessen verdeeld over 3 kwartalen
Wat is een pedagoog? Eerste kennismaking met het beroep, maar welk beroep? Opdracht: ga op zoek naar het werkveld van de HBO- pedagoog. Maak met elkaar een overzicht van het werkveld
Wat wordt er van je verwacht? Wie heeft er al een idee voor een stage? Wat kun je in deze stage doen? Welke specifieke opdrachten moet je in je stage uitvoeren? Voorwaarden 90 uur stage Zelf zoeken Zelf taken/opdrachten organiseren Pas geldig als je plek is goedgekeurd en contract is ondertkend!
De begeleiding SLC-coach Organisatie/instelling: docent praktijkervaring en reflectie Organisatie/instelling: geen aparte stagebegeleiding, maar contactpersoon voor uitvoering en organisatie taken Geeft schriftelijke feedback op jouw functioneren Indien nodig is er contact tussen SLC-coach en instelling
De opdrachten Je sluit de module af met een verslag. Dit verslag is opgebouwd uit verschillende opdrachten: Praktijkplan Logboek Reflecties Evaluatieverslag Opdracht: Bekijk in de handleiding de verschillende opdrachten Noteer concrete vragen Bespreek je vragen in groepjes
Wat ga je doen in een stage? Vorm groepjes Ga uit van één stageplek Bedenk met elkaar welke taken je daar gaat/kan uitvoeren Kijk ook naar eventuele opdrachten vanuit school Stel je gaat solliciteren op deze plek, wat ga je zeggen? Maak hiervan een poster
Competentiegericht leren en reflectie Wat is competentiegericht werken? Wat is de relatie met reflecteren? Opdracht: Ga uit van de stageplek die je net hebt beschreven. Bekijk het overzicht van de competenties Aan welke competenties zou je deze taken kunnen koppelen? Welke competenties blijven over? Hoe zou je deze in een stage kunnen verwerken?
Competenties
Competenties
Praktijkervaring & Reflectie Dus.... Ervaring opdoen in de praktijk En reflecteren op het opdoen van deze ervaringen. Reflecteren is een vaardigheid.
Reflecteren: de betekenisvolle situatie Reflecteren de basis (Mirjam Groen) Wat is het? Waarom is het belangrijk het te leren? Hoe gaat dat in z’n werk? Het begint bij de betekenisvolle situatie.
Hoe herken je de betekenisvolle situatie? Het gevoelssignaal Reflecteren door jezelf vragen te stellen in een betekenisvolle situatie over je eigen gedrag. Stel open vragen Heb een onderzoekende houding, niet oordelend
Een voorbeeld... Lees p. 30 uit het boek (het tennistoernooi). Wat zijn de verschillen tussen bad practice en good practice? Wat is de betekenisvolle situatie? Welk gevoelssignaal hoort er mogelijk bij?
Op zoek naar de betekenisvolle situatie Maak groepjes van 4 studenten en bespreek met elkaar een aantal praktijksituaties/persoonlijke situaties Stel vast: is de situatie een betekenisvolle situatie? Formuleer met elkaar een definitie van een betekenisvolle situatie.
Stap 1: vragen stellen Stap 1: selecteer een situatie. Beschrijf de situatie in concreet gedrag. Stap 2: Schrijf over jouw gedrag zeven vragen op die kunnen beginnen met Wat? Wie? Welke? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? (Stap 3: Denk na over de antwoorden op deze vragen.) Stap 4: Lees het resultaat van een medestudent en geef feedback op de vragen (en dus niet op de antwoorden!). Denk met elkaar mee over wat relevante vragen zijn.
Taken bij bijeenkomst 1 Lees H1 t/m H3. Noteer vragen als onderdelen niet duidelijk zijn. Schrijf een betekenisvolle situatie uit en bedenk er 7 nuttige vragen bij die reflectie kunnen bevorderen (meenemen naar les 2)