SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Hoe positioneer ik mijn uitgeverij
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Welkom.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Een startersgids voor innovatie
[ Business Model Generation. ]
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Marketing Werkgroep 6.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Deel anders, mijn organisatie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Visie & Strategie.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Business Model Canvas.
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Business IT & Management
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Created by BM|DESIGN|ER bemiddeling default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Huisartsenposten? Landelijke Huisarts Vereniging? Tandarts vereniging? VALUE.
Created by BM|DESIGN|ER test Informatie dienstverlening Collectievorming en beheer Informatie beheer.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Created by BM|DESIGN|ER Klokjes Woonbedrijf default.
Created by BM|DESIGN|ER Ons Idee Ons Idee - kern Generatieleren Business Boost Interim advies.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Created by BM|DESIGN|ER FlowVix default Routz IsarNet Cisco Hardware resellers.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Created by BM|DESIGN|ER Discover your story CONCEPT default.
Created by BM|DESIGN|ER Spijkerman Current default Aannemers/ Installateurs Stakeholders.
Created by BM|DESIGN|ER Opdracht Expertise Centrum SOWECO.
Created by BM|DESIGN|ER Nivon Reizen - Alg dln vrijw bureau.
Created by BM|DESIGN|ER NoaberGilde default willempoterman.
Created by BM|DESIGN|ER A taste of Life Afschaffen Verhogen Verminderen Ongewijzigd Creëren.
Created by BM|DESIGN|ER Henri Nefkens B.V.. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Marketingbureau Poetsbedrijf Accesoires inbouwservice VALUE PROPOSITION Kwaliteit.
Created by BM|DESIGN|ER HUB053 HUB053-ini HUB053-run.
DE LEAN STARTUP HOOFDSTUK
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Les 1: Introductie Marketing
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Businessplan Hanna Copini.
Vakman ondernemer Business model Canvas
Businessplan Hanna Copini.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1

Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper & informatievaardigheden Week 3Feedback van elkaar 1 e deel technisch paper (1 deelvraag) Week 4Concept technisch paper inleveren (geen les) Week 5Feedback concept technisch paper (individueel) Week 6Inleveren definitief technisch paper (geen les)

 film met uitleg van CANVAS Business Model film met uitleg van CANVAS Business Model

CANVAS business idee  Ideeën van Osterwalder en Pigneur (2009)  Co-creatie van 470 strategieprofessionals uit 45 landen  Gefinancierd en self-published, zonder hulp van traditionele uitgevers  Elke business (basisidee) in te delen in 9 elementen  Vormen samen een canvas (visueel model)  Wordt duidelijk hoe het verdienmodel er uitziet maar ook de organisatie, klanten, relaties en leveranciers  In plaats van allerlei geschreven businessmodellen

9 Elementen Canvas Business Model 1. Customer segments 2. Value propositions 3. Customer relationship 4. Channels 5. Revenue streams 6. Key resources 7. Key activities 8. Key partners 9. Cost structure

CANVAS BUSINESS MODEL VISUEEL

Voor wie? Customer segmentsCustomer relationshipChannels (levering) Voor wie ontwikkelen we het product? Wat zijn hun behoeften? Wat zijn de belangrijkste klantgroepen? Aan welke segmenten levert de onderneming? Voor wie kan de onderneming de meeste waarde creëren? Op welke manier heb je contact met je klant: face-to-face of alleen online? Waarom? Welke relatie dient de organisatie met specifieke klantgroepen op te bouwen? Hoe duurzaam is de relatie met klanten? Welke relatie bestaat er nu met klanten? Hoe kunnen ze je product krijgen? Hoe breng je het onder de aandacht? Via welke kanalen dient de onderneming met de klant in contact te komen? Op welke manier verkoopt de onderneming aan klanten? Welke kanalen werken het best?

Onderscheidende waarde Value propositions Welke waarde (onderscheidende of toegevoegde) heeft het product voor je klant? Welke problemen kun je voor je klant oplossen? Welke waarde levert de onderneming? (voorbeeld beste prijs of service) Aan welke klanten wil de organisatie leveren? Functioneel maar uitgebreider, beter en aantrekkelijker dan concurrentie

Hoe breng je de waarde tot stand? Key partnersKey resourcesKey activities Wie zijn jouw belangrijkste partners in dit geheel? Wat zijn hun activiteiten en hun bronnen? Wat zijn de belangrijkste partners? Welke rol spelen de belangrijkste partners? Hoe kan de onderneming samen met partners succesvol zijn? Wat zijn de bronnen of kerncompetenties die nodig zijn voor dit product? (fysieke middelen) Welke bronnen zijn vereist voor een succesvolle waarde propositie? Welke bronnen zijn vereist voor CRM (Customer Relationship Management)? Welke activiteiten zijn nodig om het product te maken, te verkopen of bij de klant te krijgen? (kwaliteit, onderhouden en werving klanten) Wat zijn de voornaamste activiteiten van de onderneming voor een succesvolle waarde propositie?

Opbrengsten en kosten Revenu streamsCost structure Hoe verdien je hier geld mee? Voor welke waardepropositie willen klanten betalen? Waarvoor en wat betalen huidige klanten? Hoe ziet het verdienmodel van de onderneming eruit? Welke kosten worden gemaakt om het product te maken? Ook huur pand, materialen, mensen etc. Wat zijn de belangrijkste kosten binnen het business model? Wat zijn de duurste key activities en key resources? Waar zitten de grootste uitgaven?

Opdracht met CANVAS (op A3 uitgeprint)  Maak het CANVAS Business Model inzichtelijk voor de ontwikkeling van jullie app  Vul de canvas in en geef de productowner aan de hand hiervan een pitch  Diegene presenteert die dat voorheen nog nooit gedaan heeft!

Maar voordat we beginnen...  Welke ideeën per groep zijn er?  Eerst wat concepten uitwerken  1 idee kiezen en vervolgens CANVAS uitwerken