SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L02.338.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Bezittelijk voornaamwoord
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Het maken van een spreekbeurt
Onderzoek doen een methodische aanpak
Vergaderen.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PSO. Praktisch school onderzoek.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Spreekbeurt in groep 4.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Instructie geven en uitvoeren
Vwo 6 – week
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Transcript van de presentatie:

SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L02.338

Agenda: wat gaan we doen? Bedoeling van deze module Korte instructie Werken in COP aan je onderzoek

Bedoeling van de module Studiehandleiding blz. 3 Zoek en lees literatuur over jouw onderwerp Ga in gesprek met mensen Omschrijf een probleem Onderzoeksvraag + onderzoeksplan (eind kwartaal 2) Voer het onderzoek uit (dit mag je doen waar je wil; stageplek is logisch, maar mag ook ergens anders) Schrijf het onderzoeksverslag Beoordelingscriteria: bladzijde 6 - 8

Korte introductie Oriënte - ren RichtenPlannen Verzam elen Analyse -ren en conclu- deren Rappor- teren en present e-ren

Korte introductie: Oriëntatiefase Vragen over het boek (H1 t/m 4) of andere vragen APA Belangrijk: wees consequent! In de tekst:... en die houding is dan het probleem (Hoeksema, 2013, p. 86). In de bronnenlijst: Hoeksema, K.J. (2013). Sociologie voor de Praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Korte introductie: Oriëntatiefase Soorten onderzoek (blz. 55 – 59) -> 6 groepjes, ieder een soort onderzoek uitleggen aan de rest Op zoek naar en praktijkprobleem: - begint met een vage vraag of probleem (voorbeelden: “Mijn zoon zegt dat hij zich niet kan concentreren bij het maken van zijn huiswerk. Hij zegt dat hij het saai vindt.”) - In het begin is het dus vaag! - Probleem kiezen door brainstormen, logboek, reflectieverslagen, observatie, in gesprek gaan

Korte introductie: Oriëntatiefase Praktijkprobleem verkennen: Brainstorm Mindmapping (kern- en deelaspecten) Conceptmapping (ook tussen deelaspecten) Literatuur verkennen (sneeuwbalmethode) Informatie verzamelen in praktijk Vooral: Gebruik je gezonde verstand en stel veel vragen!!

Korte introductie: Oriëntatiefase Praktijkprobleem beschrijven: 5 W + H Wie Wat Waarom Wanneer Waar Hoe Hierna formuleer je onderzoeksdoel en –vraag.

Korte introductie: Richtfase Onderzoeksvraag (blz. 130 – 133): 10 richtlijnen Literatuurstudie: wat zijn de belangrijkste onderwerpen of concepten die bij jouw onderwerp horen?

Werken in COPs. Heeft iedereen nu een COP? Bespreek met elkaar wat je hebt gedaan tot nu toe. Vraag elkaar om hulp en geef feedback! Ik loop langs om vragen te stellen en om jullie vragen te beantwoorden

Volgende keer Heb je een goed omschreven praktijkprobleem Heb je een onderzoeksvraag opgesteld Let op: in COP 4 moet je aanwezig zijn om je onderzoeksplan te pitchen aan je COP groep